Full version: Bruten orkidée
MickeK
Under ett par år har min orkidée trivts utmärkt i mitt badrum med fönster. I skrivande stund har jag inte namnet på den men den tillhör nog de "vanligare" och ger fina rosafärgade blommor.

Har fått regelbunden blomning på stänglar som efterhand vissnat ned varefter växten skickat upp en ny. Under senhöst och vinter hade den nu mödosamt bildat en ny stängel där det redan fanns tre saftiga knoppar redo att slå ut.

Så råkar jag då i morgontrötthetens tecken riva ner hela krukan denna morgon och blomstängeln bröts av strax under alla knopparna. Sorgligt förstås men undrar vad detta kommer innebära praktiskt och om ni tycker jag skall vidta någon form av åtgärd?

Begriper ju att all energi växten byggt upp för att bilda de nya knopparna varit förgäves. I bäst fall går det som jag gissar, att växten suckar men börjar bygga för att skicka ut en ny stängel. Lär få vänta till en bit in på vårkanten innan nya blommor kommer men tålamod har jag. För det är väl ingen större skada skedd?

Hälsar
Micke
pejori
Låt den stå.

Har råkat ut för samma sak och min satte en sidostängel strax under avbrottet.

Tråkigt är det, men ingen större skada skedd.

MickeK
Tack. Har planterat den i mossa och bark och brukar normalt fukta regelbundet och ibland tillföra s.k. "orkidéenäring" från Blomstra. Extra näring eller inte under denna fas?
pejori
Extranäring behövs inte.

Kör med vanlig dosering.

MickeK
Såg till min stora glädje att ännu en stängel, med ett par knoppar, dolde sig nere i mossan. Har inte hänt innan att den skickat ut två. Kanske tecken på att den trivs. Och det finns knoppanlag även på den avbrutna så förhoppningsvis blir det som du erfarit att den tar vara på den också. Tack för tips och råd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon