Chohnsa
[attachment=79980:20140115_125907.jpg]Hej,

två stycken garderobsväxter som står i mitt fönster och båda (mest den ena) har börjat blekna i bladen. Det ser ut som att någon tappat dem på färg. Jag vattnar dem så fort jorden känns torr men har dock aldrig gett dem någon växtnäring. Vet inte hur länge de brukar stå men dessa är kanske runt två år gamla.

Några av bladen har börjat övergå till en mer brunaktig färg och ser nästan vissna ut. Jag undrar om det är dess natruliga process, övervattning/näringsbrist, för mycket solljus eller något annat?

Något tips :)?

Okej, nu när jag skulle fota växten så trillade plötsligt ena grenen av, bara sådär. Sedan tittade jag ner i krukan och såg en liten plätt med mögel i jorden :S. De kanske inte mår så bra :S?

Tessalia
En gissning är att dom nog fått lite för mycket vatten! Garderobsblommor lagrar vatten och kan klara sig en stund utan så jag tänker att om de får vatten direkt jorden torkat ut är de nog ändå inte törstiga... Prova med att låta dem torka ut riktigt ordentligt innan nästa vattning och om jorden inte slutar vara möglig så plantera om!
Av ålder/trängsel i krukan brukar de tappa någon gren då och då i vilket fall men då brukar det inte se ut riktigt så där.
Hoppas det ordnar sig! Lycka till!
Chohnsa
Tack för svar :).

Jag har som du säger nog vattnat dem lite väl ^^, så jag får minska vattnandet och kanske även plantera om dem. Ang. vattningen, tror du att jag behöver ge dem lite växtnäring också eller blir det för mycket nu under vintern?
Tessalia
Hrm, jag är nog inte rätt person när det kommer till näring... Mina växter får gott klara sig utan till 99% :-P
Hur som helst så tror jag det räcker med ny jord om någon månad när de har hämtat sig, så kommer de att bli glada och nöjda igen!
Bassam
Hej

näring kan man ger under våren o sommaren, men de ser ut att de fick mera vatten, du kan försöka minska vatten, o det är bätter om du ersätta dem med extra ljus.
H.Bassam
CillaM
Mindre vatten helt enkelt. De har vätskefyllda stammar som ser till växten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon