Full version: Krukväxter
EvaKlemming
Var precis inne på Plantagen och tittade på utbudet, men jag såg inget!!! jag gillade eller blev glad av. Har jag blivit blasé eller kan jag inte se möjligheterna. Det var ju det vanliga med våreld, orkidéer, begonior, ormbunke, flamingo, azaleor, porslinsblomma på båge, benjaminfikus, murgröna på båge. Jag har köpt sådana förut och varit nöjd. Vad är det med mig?
jaj-51
Nja det är fortfarande vintervila ... korta mörka dagar "murrigt" väder.
Det är fortfarande sterinljusens tid här.

Var också och tittade köpte inget men såg en ny våreld, blommorna var röda med en smal gul kant på varje kronblad.
Gröna mormor
CITAT (EvaKlemming @ 15-01-2014, 14:09) *
Var precis inne på Plantagen och tittade på utbudet, men jag såg inget!!! jag gillade eller blev glad av. Har jag blivit blasé eller kan jag inte se möjligheterna. Det var ju det vanliga med våreld, orkidéer, begonior, ormbunke, flamingo, azaleor, porslinsblomma på båge, benjaminfikus, murgröna på båge. Jag har köpt sådana förut och varit nöjd. Vad är det med mig?

Jag håller med dig, Plantagen har inga roliga krukväxter, bara massproduktion. Som tur är finns det små privata alternativ. Här i Malmö har jag en storfavorit, nämligen Trädgårdspaletten, dom har inte bara stort utbud, dom har kvalitet också! Och så är det så trevligt och rogivande att bara gå omkring och titta där!
vanjalarsa
Jag tycker faktiskt att Blomsterlandet är bättre än Plantagen. Tycker att Plantagen är himla dyra på sina krukväxter. oavsett om det är en vanlig växt eller inte. Tycker också att Blomsterlandet ibland har nåt lite annorlunda.
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
teo
Den (Trädgårdspaletten) och Oasen (på Östergatan) är väl de ställen i Malmö som avviker från det vanliga Plantagen-sortimentet. Blomsterlandet (Toftanäs) kan också ha en trevliga saker ibland.
theseraphim
Plantagen köper bara dett klassiska och lättaste då de vill spara in pengar på personalen, i genomsnitt har de 5-6 anställda per affär och de jobbar många gånger bara tre åt gången. Det finns hur mycket skoj som helst att köpa in tex så är vår inköpslista från Holland ca 30 sidor med varor( i normal textstorlek så många varor per sida:) och bara orkidelistan kan ju vara tre A4 sen tillkommer danskarnas lista(ca12 sidor) och till sist allt svenskt. Dessa listor uppdateras i regel en gång i veckan så mycke blir det att välja mellan, dock så är problemet att så ort man köper in någonting annorlunda så är det ofta svårsålt tyvärr. Själv har jag köpt in en massa skoj:)
Monarda
Den här årstiden längtar jag alltid efter något som blommar så jag brukar kosta på mig slit- och slängväxter för att lätta upp vintermörkret. Dom här fina vivorna från Blomsterlandet var precis vad jag behövde, lyser upp hela köket känns det som.
[attachment=80054:DSC_0086.jpg]

Eva i Skåne
Spara vivorna och plantera ut sen Monarda. Det har gått bra de gånger jag gjort det.
Monarda
Tack för tipset Eva, då får dom stå på undantag när dom blommat klart.
_Skruttan_
Hej!
Visst är det trist med standardsortiment i många butiker.
Men det finns "riktiga" handelsträdgårdar också och de är villiga
att ta hem växter efter önskemål.
Fråga! Själv har jag t.ex. lyckats få tag i önskeväxter och är så nöjd.
Upplever också, att servicen över huvud taget är mycket bättre där.
Det kanske Theseraphim vet bättre, som jobbar i branschen (?).
Kedjebutikerna är annorlunda, så gynna gärna väletablerade handels-
trädgårdar.
Men framåt vårkanten kan vi kanske byta sticklingar här? Jag har
börjar rensa och klippa ner redan nu, det som behövs. Det är ju så jätteroligt.
Skruttan
smiley_small_hug.gif
vanjalarsa
CITAT (Monarda @ 18-01-2014, 15:43) *
Den här årstiden längtar jag alltid efter något som blommar så jag brukar kosta på mig slit- och slängväxter för att lätta upp vintermörkret. Dom här fina vivorna från Blomsterlandet var precis vad jag behövde, lyser upp hela köket känns det som.

Jättefint!
fvd
Jag köpte två limegröna julrosor på Blomsterlandet för 29:90 styck och så tog jag upp två julkaktusar från källaren som blommar nu. Julrosorna är härdiga så jag gräver ned dem i trädgården sedan.
Klint
Nu har det ju gått ett tag sen tråden startades. Jag köpte engelska pelargoner igår på Blomsterlandet? Frågetecknet kommer av att i Uddevalla vid norra infarten står det Blomsterlandet på huset men när jag visade kortet så damen i kassan det gäller inte här. Men det var bara en parentes. Pelargoner är jättefina, kan man hålla liv i dem tro?
Blommande jasmin fick jag med mej också, tar gärna emot råd om dessa blommor, jag är ganska dålig på krukväxter de flesta är slit å släng här hos mej!
Vivor finns ju så många fina men jag tål inte dem.

Nu har det ju gått ett tag sen tråden startades. Jag köpte engelska pelargoner igår på Blomsterlandet? Frågetecknet kommer av att i Uddevalla vid norra infarten står det Blomsterlandet på huset men när jag visade kortet så damen i kassan det gäller inte här. Men det var bara en parentes. Pelargoner är jättefina, kan man hålla liv i dem tro?
Blommande jasmin fick jag med mej också, tar gärna emot råd om dessa blommor, jag är ganska dålig på krukväxter de flesta är slit å släng här hos mej!
Vivor finns ju så många fina men jag tål inte dem.
EvaKlemming
CITAT (Monarda @ 18-01-2014, 15:43) *

Ja, det där blev jag jätteglad av. Inspirerad.
EvaKlemming
Pelargonerna var ju söta. Julrosorna verkar vackra, skulle jag också vilja ha. Är det säsong för dem nu? verkligen inte för kallt? Förra året tror jag våra butiker sålde runt mars?

Jag köpte till slut en liten bergpalm att ha i en liten grå betongkruka på fönsterbrädet. I en matbutik där det stod kanske hundra stycken på en vagn. Det var svårt att välja. Den kostade bara 39,90 ändå stod jag där och valde kanske i fyra fem minuter. Jag är fånig på det sättet. Till slut tog jag den jag först hållit i. Det var av medkänsla och en känsla av att jag faktiskt gett denna lilla planta hopp, sedan bara ställt tillbaka den. Det är så dumt.

När jag kom hem såg jag att jag bara har gröna växter och att det är lite tråkigt. därför fortsätter jag att gå igenom alla butikers växtutbud för att kunna fastna för någon blommande planta. Igår var jag på Blomsterlandet och de sålde söta vivor - och jag blev lite förtjust i några olivträd. Men är det inte fel årstid för dem också - för mörkt?

Längtar så efter vår!

/Eva
jaj-51
Så har äntligen sticklingarna börjat dyka upp.
Blomsterlandet har det vanliga enkla sortimentet, ett vårtecken gott so något.

theseraphim
Eftersom jag jobbar med sådant här varje dag vill jag bara flika in att riktiga nyheter inom krukväxter är extremt ovanligt och det mesta handlar om nya färger eller färgkombinationer. Vi har nått så långt nu inom krukväxter att det blir inte så mycket nytt tyvärr. Man tar in ett bassortiment utav de säkra korten och det som man vet att folk vill köpa sen kanske man breddar med något annorlunda för skojs skull, tyvärr är det ju även så att mycket av uddagrejerna har dålig hållbarhet i ett svenskt vinterhem plus att de är dyra så det blir lite besvärligt. Får se vad våren har att erbjuda men nu har man ju iaf penséer, lökväxter osv i sortimentet.
gunsta
Jag har sett här i Uppsala i en blomsteraffär ett planterat blad av någon sorts bajonettlilja - mycket bred och lite annorlunda färgat. Jag har inte frågat i affären vad den heter eller så - men den såg 'ny' ut för mig, även själva arrangemanget.
theseraphim
CITAT (gunsta @ 11-02-2014, 16:29) *
Jag har sett här i Uppsala i en blomsteraffär ett planterat blad av någon sorts bajonettlilja - mycket bred och lite annorlunda färgat. Jag har inte frågat i affären vad den heter eller så - men den såg 'ny' ut för mig, även själva arrangemanget.

Skulle kunna vara sanseveria "Congo", en nyhet bland holländarna. Det är typ tre blad av en större art som toppats och dom rotas tre och tre.
gunsta
CITAT (theseraphim @ 11-02-2014, 16:47) *
Skulle kunna vara sanseveria "Congo", en nyhet bland holländarna. Det är typ tre blad av en större art som toppats och dom rotas tre och tre.

Ja det skulle kunna vara det - här är det endast ett blad planterat, tycker att det finns ett stänk av lila på bladet - men jag kan ha fel där. Den är arrangerad i krukor med spansk mossa. Ganska läcker - lite sugen smile.gif - kul att få ett namn.
Bassam
Hej
Jag jobbade med krukväxter, jag såg att affären följer marknad, som tillexempel påskliljor som säljer under påsken tiden.

Ob
me de är ofta handlar från samma plantskolor, men det är skilnader på skötsel, Plantagen hämtar många .Praktik tjänst som vet ingenting om blommor.
- De börja sälja kruk växter i IKEA som är billigt o bra.
H.Bassam
theseraphim
CITAT (gunsta @ 11-02-2014, 16:58) *
Ja det skulle kunna vara det - här är det endast ett blad planterat, tycker att det finns ett stänk av lila på bladet - men jag kan ha fel där. Den är arrangerad i krukor med spansk mossa. Ganska läcker - lite sugen smile.gif - kul att få ett namn.

Det finns ett antal sorter man kapat och planterat om förutom just "Congo", allt från små grejor till blad i 60-70cm höjd, raka, breda, vågiga osv. Det är lite det här jag menar med att det inte kommer så mycket nytt, nästa år kan nyheten vara "Congo" där man planterar fem blad istället för tre:) ett bra exempel är annars Azalean AIKO som tagit femton år att få fram och involverat hela azalea branschen i Europa och vad visar man upp... En azalea där blommorna påminner om kameliablomman lite granna...spännande nyhet ala blomstervärlden.
gunsta
... och vem vet, snart kanske vi kan (om vi vill) köpa kimjongilior.
theseraphim
CITAT (Bassam @ 11-02-2014, 17:35) *
Hej
Jag jobbade med krukväxter, jag såg att affären följer marknad, som tillexempel påskliljor som säljer under påsken tiden.

Ob
me de är ofta handlar från samma plantskolor, men det är skilnader på skötsel, Plantagen hämtar många .Praktik tjänst som vet ingenting om blommor.
- De börja sälja kruk växter i IKEA som är billigt o bra.
H.Bassam

Ikea, plantagen osv handlar från samma ställe men de har egna ompackningsled så det hamnar i Ikeapåsar eller plantagenpåsar. Så leverantörena som plantagen har eller Ikea, Bauhaus osv är väldigt duktiga och kunniga dock så brister det ordentligt med kunskaperna i butiken men de har ingen vision att de ska ha välutbildad/kunnig personal heller så de ska inte skämmas för det.
EvaKlemming
CITAT (theseraphim @ 11-02-2014, 17:37) *
Det finns ett antal sorter man kapat och planterat om förutom just "Congo", allt från små grejor till blad i 60-70cm höjd, raka, breda, vågiga osv. Det är lite det här jag menar med att det inte kommer så mycket nytt, nästa år kan nyheten vara "Congo" där man planterar fem blad istället för tre:) ett bra exempel är annars Azalean AIKO som tagit femton år att få fram och involverat hela azalea branschen i Europa och vad visar man upp... En azalea där blommorna påminner om kameliablomman lite granna...spännande nyhet ala blomstervärlden.

Det där är intressant det du berättar! Jag skulle verkligen önska att även ordinära blomsterbutiker gjorde mer reklam för nyheter, och berättade just det där du sa om själva blomman, det skulle fånga intresset hos många som inte uppfattar nyanserna och bara strosar förbi (Jag själv).
theseraphim
Man försöker nog så ofta man kan men inom branschen märker man av att överlag så är det säkra kort folk vill ha medans udda sakerna många gånger blir ståendes och får reas ut alt bli kompost. Lite tråkigt men det är ju också en kostnadsfråga för kunden ta tex AIKO azalean som i snitt är 20-50:- dyrare per planta än de vanliga i samma storlek från samma odlare. Nu är det ju trendigt att ha det gamla vanliga dessutom så då blir det än svårare. Själva brukar vi köpa in en hel del nytt tex AIKO och Congo plus en hel del annat men vi handlar mycket direkt från Holland plus är ingen mindre kvartersbutik så vi har råd att våga chansa och ta in en del skoj:)
vanjalarsa
Det är en stor fördel med Blomsterlandet att rätt som det är rear de ut sånt som de inte blir av med. Innan det börjar bli fult. Ibland är det tex halva priset på gröna växter. Hurra för det tycker jag.
Klint
De engelska pelargonerna och jasminen hur sköter jag dem bäst? Eller är de fina så länge det går å sen kastas?
theseraphim
CITAT (Klint @ 12-02-2014, 11:16) *
De engelska pelargonerna och jasminen hur sköter jag dem bäst? Eller är de fina så länge det går å sen kastas?

Båda två tycker illa om element som grillar dem så har du fönster som är lite svalare så är det perfekt, båda vill ha så mycket solljus de kan få denna årstid. Även om de blommar över så spara dem för de kan blomma om och är utmärkta sommarblommor utomhus. Engelsmannen dock i lite mer skyddade lägen än jasminen. Vattna regelbundet men undvik att de blir stående i vatten, ett vanligt misstag med engelsmannen är att folk läser pelargon och tänker torka men den vill ha en jämn vattning annars torkar knoppar osv.
gunsta
CITAT (Klint @ 12-02-2014, 11:16) *

Jag är ingen pelargonexpert - det finns flera här på forumet som är det. Min erfarenhet är 'ganska' god - förra årets engelska pelargon (köpt i Örebro) varade från påsk till sensommar/förhöst - hade den ute mesta möjliga tid. Den satte nya knoppar och skötte sig bra - men till slut kom det inga knoppar och annat kom i mellan så komposten blev slutstation. Jasmin har jag haft då och då - om det är vippjasmin vill säga - fuktig jord och dusch - mina har efter ett tag fått torra knoppar och då förlorar den sin charm.

http://www.odla.nu/artiklar/inne/krukvaxte...inum-polyanthum
Bassam
Hej

Vi ska tänka att ge mina växter miljö som de behöver, blommor knoppa kommer inte om de fick inte svala grader under vinter och höst tiden ( +5 till +10) med lite ljus om de har blad olite vatten för att inte lämna jord torka.

Obs:

1 knoppar inne torka på grund av varm o lite fukt i luft.
2 de kan inte ge nya knoppar om de inte fick näring och svala gradder under höst o vinter.
.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon