Vi ska plantera häck på framsidan, en sträcka på ca 80 m. Vi funderar på att ha en friväxande häck med blandade blommande buskar och de sorter jag har funderat på är smällspirea "Diabolo", vitbrokig kornell "Elegantissma", korall kornell "Sibirica", syrenhortensia "Grandiflora alt. "Limelight", paradisbuske och doftschersmin "Finn E", De ska planteras lite ojämnt, sicksack, ca 3 st av samma sort i grupp. Det är växtzon 3, soligt läge.
Är de någon som har erfarenhet av dessa och tror de skulle vara fina ihop, eller har andra förslag? är det någon som har erfarenhet av att ha planterat friväxande häck med blandade buskar, blir det bra?
Jättetacksam för svar!
/Emelie
Huggorm
15-01-2014, 16:01
Friväxande häckar blir fina, men gärna ganska breda med tiden. Sedan har vissa svagväxande buskar en tendens att försvinna mellan mera starkväxande. Jag vet inte vilken växtkraft de buskar du valt har, men jag vet att de har alla möjliga färger så det kommer nog bli en häck som syns tydligt
Anna-Karin Lundberg
16-01-2014, 07:31
Poängen med sin egen trädgård är att man gör som man själv vill.
Men eftersom ni nu frågade efter åsikter så ska jag berätta vad jag tänker: Och det är att ni verkligen ska tänka er för innan ni blandar så där. Själv skulle jag inte kunna sätta så olika buskar ihop med så olika egenskaper.
Men jag vet ju inte hur omgivningarna ser ut och vad som smälter in hos er. Jag skulle ha valt en och samma art och variant till hela häcken. Blir det "trist" kan ni ju sätta nån "busunge" i närheten av eller vid sidan om själva häcken för att bryta av eller liva upp lite.
Men som sagt, ni ska göra som ni själva tycker blir fint! Jättebra att fråga här innan ni bestämmer er, det finns massor av kunskap och erfarenheter här på Odla!
När jag åker till jobbet åker jag längs en lång häck bestående av forsythia, hägg och "tall-buskar".
Tidigt på våren är häcken gul, sedan blir den vit för att under sommaren ha olika gröna nyanser. Just är den bara grön tack vare tallarna.
Jag tycker att det är ett exempel på att det kan bli väldigt bra med blandning av olika buskar.
theseraphim
16-01-2014, 08:18
Blandningen är inga problem men med friväxande hoppas jag ändå att ni ska klippa den då och då? Kornell kan bli förjäkla stor o yvig annars;)
Tack för alla svar!
Jag vill gärna höra alla åsikter, har själv inte så mycket erfarenhet.
Tanken med att ha olika blommande buskar var att några buskar hela tiden skulle blomma under sommarhalvåret - om man jämför med tex spireahäckar som är jättefina några få veckor för att sen mest ser risiga ut. men jag kanske ska tänka om?, eller iallfall begränsa antalet. Är det ingen som har erfarenhet av att ha blandade buskar som häck?
En annan tanke med blandade buskar var att få det att se ut mera som buskage, som smälter ihop till en häck, än en klassisk häck. Eftersom vi har stor tomt, ca 3000 kvm, är jag rädd för att en rak och klippt häck skulle se för stelt ut. Vi bor också rätt lantligt med bara några få grannar och mycket natur. Större delen av trädgården ligger framför huset så vi har gott om plats för stora, yviga buskar, men vi räknar såklart med att beskära dem då och då för att hålla dem fina.
Tomtgränsen är också "sned" i förhållande till vägen, på ena sidan ligger den ca 6 m in för att på andra sidan gå ända fram till vägen. Så det skulle nog se konstig ut med en rakt, klippt häck eftersom vi inte kan sätta den längs med vägen, därför hoppas jag på att en friväxande, lite ojämnt satt, häck/buskage skulle smälta bättre in. Men det är bara gissningar, har funderat flera år på detta men inte kommit fram till något bra. Därför jag frågar här, alla förslag och åsikter mottages tacksamt!
theseraphim
17-01-2014, 00:20
Låter jättebra men får jag tipsa om något som man kan använda på vissa segment. Om ni tex köper armeringsnät och använder som spaljestaket så kan man köpa en massa små murgröneplantor som med åren bildar en grön snygg vägg.
Anna-Karin Lundberg
17-01-2014, 07:17
Friväxande tycker jag är fint och passar bra när det finns gott om plats och omgivningarna är lite lantliga och "vilda". Men när häcken är blandad med så många olika växter blir det inte "en gulblommande häck följd av en vitblommande och sen en rosablommande" utan det kommer vara en buske här och var som blommar i gult om det är fortsyhia, senare en buske här och var i vitt och senare en här och var i rosa.
Men som sagt, det är bra att fundera, fråga - åka runt och se sig omkring efter uppvuxna häckar i bostadsområden. Vilka är fina på vintern, vilka växer högt, vilka växer brett? Vilka gröna kulörer passar ihop? Det finns ju väldigt många bladfärger att välja på också. Själv gillar jag röda och mörkgröna blad - men inte alls gula eller ljusgröna. Men det finns många sätt att välja vilka växter man gillar, inte bara på blommfärgen.
I min egen trädgård har jag en friväxande bukettspireahäck längs ena tomtgränsen och en friväxande häggmispelhäck längs andra (valda efter råd här på Odla) och sen har jag "lättat upp" med buskar och blommor på insidan istället. Jag har lite vilt och rufsigt och vill inte ha ett för stramt och ordnat intryck på min naturtomt. Så tycker jag blev fint i min trädgård - för här är det jag som bestämmer. I din trädgård är det du som bestämmer, så du ska göra som du tycker blir fint!
hattstugan
17-01-2014, 09:54
En ofta bortglömd häckväxt är Aronia! Blir yvig och är vacker hela växtsäsongen! Har även ätliga bär liknande Slånbäret!
Har också naturtomt som gränsar mot en villa men den stör inte omgivningen med sitt yviga växtsätt!
Hej
Själv tycker jag inte friväxande växter . på grund av det är svårt att göra kontrol över dem.
H.Bassa
Tack för alla svar!
Det var lite kul att du, "hattstugan", nämnde Aronia för det var faktiskt ett alternativ som vi funderade mycket på i början, innan vi började fundera på att blanda flera olika sorter.
Vilken sort har du? hur hög/bred är den och hur fort växer den? Hur ofta beskär du den?
Jag kanske ska börja tänka om och bara ha en sort ändå..
kerstin z5-6
19-01-2014, 21:34
[attachment=80072:228584_427120.jpg]
malus sargentii
Blom i vitt vår ,fina blad och småäpplen i gulrött -jordnötsstora ,fågelmat , knallgult bladverk på hösten
hattstugan
19-01-2014, 22:10
Aronian här är väl ca 2 m hög och vid! Aldrig beskuren och närmare 20 år!
Min syster satte den häcken just för att den inte behövde nån direkt omvårdnad! (Hon bor på annan ort och inte intresserad av trädgård)
EvaKlemming
20-01-2014, 15:20
CITAT (kerstin z5-6 @ 19-01-2014, 21:34)

[attachment=80072:228584_427120.jpg]
malus sargentii
Blom i vitt vår ,fina blad och småäpplen i gulrött -jordnötsstora ,fågelmat , knallgult bladverk på hösten
Det där är en så fin växt. Väntar på att mina två ska växa lite mer, vill klippa paraplyform.
Eva i Västerås
20-01-2014, 21:18
80m är mycket häck!
Korneller och spireor blir fort förväxta.
Dom vackra röda eller gula kornellgrenarna är 1-3 år, kanske 4. Sen blir dom tråkigt grå.
Men håller man efter och tar bort 1/3 av busken varje år är dom vackra.
Spirea blommar bäst på unga skott, och jag har klippt ner dom hårt varje år.
Aronia och schersmin är fortsatt vackra även när de blir äldre.
De övriga har jag ingen egen erfarenhet av hur mycket skötsel dom kräver.
Men vackra är dom!
kerstin z5-6
20-01-2014, 23:03
Har 50 meter av den
Jag skulle satsat på olika vackra bladverk i stället för blom det blir lättare att få en snygg helhet över hela säsongen då, tycker i alla fall jag.
Sen behöver ni inte bara använda vedartade växter, tex prydnadsgräs och pioner är också fina som häck.
Hej
Det är bättre om man blanda med växter som fint med blommor o växter som fint med blad.
H.Bassam
Glöm ej Syren... Kort blomning men vackra blad..och klassisk..
Själv har jag 50 m Sibirisk ärtbuske, ca 2,5m hög, utmed vägen.. hatad och älskad...Jag tycker om den..speciellt på våren då den är fluffigt limegrön med gula blommor(som bina tycker om). Kan både klippas eller växa fritt.. Tål torka och sumpmark..
Har även 85m hasselhäck (3,5m hög)på baksidan mot 3 grannar. I häcken som närmar sig 100 år finns lönn och hägg som frösått sig själv. Alla tre har en enorm växtkraft och blir faktiskt en ganska bra blandning av färg & form & doft.
Min tomt är trekantig..så på den korta sidan mot en granne driver vi upp en gemensam blandhäck i grupper med "håligheter" för passage mellan häckpartierna. Den sibiriska ärtbusken återkommer, syren (lila&vit) och ätlig fläder varvas. På min sida finns även träd som sticker upp; purpelapel och ginnalalönn och hägg som stor buske.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.