Jag har påbörjat min inomhusodlarkarriär i stor stil och lär mig mycket genom att experimentera. En sak är jag dock ytterst fundersam över och empiriska metoder visar sig vara svåra att tillämpa. Jag har två underbevattningsbrickor med kapilärmatta som jag finner oändligt smidiga, och som gör ett strålande jobb att hålla jorden lagom fuktig hittills. Jag har dock kommit till det stadiet att jag tror det kan vara bra att tillföra lite växtnäring till vissa plantor, och hoppades på att göra det genom detta underbevattningssystem. Växtnäringen (Bio-bact tomat) var dock grumligare än jag hade föreställt mig, vilket känns problematiskt för kapilärvandring. Icke desto mindre prövade jag, men fann som sagt att det är väldigt svårt att avgöra om det funkar eller inte. Någon som kan erbjuda lite mer insikt i ämnet eller har tips på smidiga lösningar? Finns det några riktlinjer när det är läge att börja tillföra näring? Kan man vattna ovanifrån sporadiskt med lite mer koncentrerad näringslösning, eller riskerar man lokal/tillfällig övergödning då?
Hur stora är dina plantor?
theseraphim
17-01-2014, 00:06
Att gödningen är grynig spelar egentligen ingen roll då den gödning som växten tar upp blir i vattenblandningen dock så kan det bli kladdigt i mattan plus lukta lite halvskumt eftersom biobact helt enkelt luktar udda. Prova att blanda upp gödning i en behållare och låt den stå över natten så kanske det sedimenterar så skräpet hamnar på botten. Kör den genom ett kaffefilter annars.
Hej
Jag tycker att vi kan använda lössning näring som kan spreja på växter vid behöv, på grund att växter behöver näring under Våren o sommar, på den här tiden kan man ge de näring max två gång på månad.
H.Bassam
rosita: De som fortfarande står kvar på bevattningsbricka är f n 10-15 cm
theseraphim: Jo, häromdagen fick jag faktiskt rengöra ena brickan och mattan från slem som luktade ganska surt. Hädanefter blir det nog bara näring till de plantor som har flyttat ut.
hs04290
28-02-2014, 16:39
Hej!
Bassams svar är faktiskt inte så dumt! att spraya vanlig näringslösning på bladen på de större växterna skulle fungera bra. Växterna tar upp den fort.
Hej då!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.