Trampendal
15-01-2014, 23:59
Jag har problem med ena knät. När jag ska resa mig och belastar knät
körs en kniv in i en punkt under knäskålen.
Det gör verkligen skitont men går över så fort jag kommer i upprätt ställning.
Jag har googlat lite och kommit fram till att det kanske är ett ledbandsfäste som gör ont.
Hoppas att här finns nån som vet hur ett knä är uppbyggt, har erfarenhet av liknande problem eller har annan användbar kunskap?
Biggan_
16-01-2014, 00:16
Nej, jag har varken erfarenhet eller kunskap. Men en bild på hur knäet är uppbyggt.
Trampendal
16-01-2014, 01:21
Tack för bilden Biggan!
Det jag har ont i är nog det där "blåa snöret" mellan knäskålen och skenbenet.
Är det ett ledband eller en muskel tro (vad nu det kan spela för roll)?
Gossen Ruda
16-01-2014, 08:48
En mycket vanlig orsak till knäont är att ledytorna på baksidan av knäskålen är utslitna av artros. Jag har det så. Femoropatellar leden kallas den. Googla på det.
CITAT (Trampendal @ 16-01-2014, 01:21)

Tack för bilden Biggan!
Det jag har ont i är nog det där "blåa snöret" mellan knäskålen och skenbenet.
Är det ett ledband eller en muskel tro (vad nu det kan spela för roll)?
Muskelfästet.
Trampendal
16-01-2014, 22:24
CITAT (Gossen Ruda @ 16-01-2014, 08:48)

En mycket vanlig orsak till knäont är att ledytorna på baksidan av knäskålen är utslitna av artros. Jag har det så. Femoropatellar leden kallas den. Googla på det.
Men har man inte fler symptom då, typ svullnad, värk m.m.?
CITAT (pejori @ 16-01-2014, 12:44)

Muskelfästet.
Ja, det lutar nog åt det.
Åtgärd?
theseraphim
16-01-2014, 23:57
Muskelfäste eller ledfäste skulle jag säga men av erfarenhet av alla möjliga skador så hade jag någonting liknande vilket visade sig vara överbelastning/överansträngning i knät vilket gick över av sig själv efter några veckor. Har du möjlighet att vila det någon dag dvs jag ger dig en ursäkt att läsa er en heldag i soffan med en kudde under knävecket(ligg även på rygg o sov med kudde under knävecket)så brukar det vara bra. Skulle det inte bli bättre efter nån vecka så ring läkare. Ps ingen svullnad, värme eller kontaktsmärta(dvs om du trycker in med tummen i vecket)?
Trampendal
17-01-2014, 00:44
CITAT (theseraphim @ 16-01-2014, 23:57)

Muskelfäste eller ledfäste skulle jag säga men av erfarenhet av alla möjliga skador så hade jag någonting liknande vilket visade sig vara överbelastning/överansträngning i knät vilket gick över av sig själv efter några veckor. Har du möjlighet att vila det någon dag dvs jag ger dig en ursäkt att läsa er en heldag i soffan med en kudde under knävecket(ligg även på rygg o sov med kudde under knävecket)så brukar det vara bra. Skulle det inte bli bättre efter nån vecka så ring läkare. Ps ingen svullnad, värme eller kontaktsmärta(dvs om du trycker in med tummen i vecket)?
Nej, ingen svullnad etc.
Det här är något som kommer och går. Har haft det i flera år.
Nu har det dock varit extra besvärligt ett tag, men lite bättre idag.
Är kanske nåt man "får lära sig leva med" då, som all övrig smärta jag har.
Gossen Ruda
17-01-2014, 08:14
Artrosen yttrar sig som ont när leden belastas. När belastningen upphör försvinner det onda. Om man däremot trots smärtan belastar leden en längre tid blir värken mer kronisk, fast vilar man brukar det lätta. Svullnad brukar uppstå då också. Blir det för jäkligt för mig tar jag några doser Naprosyn och det försvinner fortare. Det tar jag ibland också i förebyggande syfte. Enda möjligheten att diagnostisera artros är med röntgen, eller åtminstone den vanligaste metoden.
Elisabeth-Västkustkolonisten
17-01-2014, 09:51
Både sambon och jag har trasiga knä. Han har det alltid och hos kommer och går det.
För 2 eller 3 år sedan kunde jag knappt gå. Om jag minns rätt så sa läkaren att menisken kläms ut???? Han rekommenderade ett knästöd.
Först köpte jag en i en sportaffär och den hjälpte inte. Men sedan köpte ja en annan i en affär med olika hjälpmedel och den hjälpte efter några veckor. Är lite obekväm men vad gör det im det hjälper.
Trampedal det är det vanliga att man får höra att man måste försöka att leva med det........
Gossen Ruda
17-01-2014, 10:19
För min del är rekommendationerna att försöka träna musklerna. Det finns också möjligheten att operativt byta ut leden. En förutsättning är i så fall att jag är över 60 år, vilket jag är. Annars finns risken att leden inte håller livet ut.
17-01-2014, 11:05
En före detta arbetskompis fick sina nya knä innan 50 årsålder. Hon hade samma problem som min sambo.
Hon är väldigt nöjd
För min del, använder jag antiinflammatoriskt om/när det gör ont.
Överansträngning är vanlig orsak.
Övervikt ställer till det också.
Går det inte över å några veckor, får man söka läkare och kolla upp det.
17-01-2014, 18:57
CITAT (pejori @ 17-01-2014, 18:47)

Går det inte över å några veckor, får man söka läkare och kolla upp det.
Och dom bryr sig väldigt mycket???? I alla fall inte i Göteborg
Trampendal
17-01-2014, 22:52
Idag är det ännu lite bättre, så det är nog på tillbakagång, för den här gången.
Jag la på en varm vetepåse igår och det var nog rätt bra.
Känns inte meningsfullt att uppsöka läkare för detta, då det inte leder till nåt vettigt, enligt min erfarenhet.
kerstin z5-6
17-01-2014, 23:16
Tyvärr har du nog rätt , kanske du behöver en ny knäled i framtiden , men att skjuta på den op är en bra ide då den inte kan upprepas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.