Full version: lavendelsådd
Groa
Hej! Är inte allt för haj på detta än och blir så osäker när det står olika sådirektiv på olika ställen. Till frågan då, ska jag stratifiera lavendeln för bättre resultat? Det står bägge alternativen på påsen, vilket ger snabbast och eller högst andel groende frön?
strandskatan
Min erfarenhet är att de gror bäst efter stratifiering - om du scrollar ner den här tråden hittar du ett gammalt inlägg om just lavendelsådd. Lycka till med din sådd!
Groa
Tack för svar!
kerstin z5-6
Så vänta ett par timmar ställ ut i 4v det räcker, vill du ta in och förgro beräkna tid , vill du inte räcker det med den tid du har minus ibland eller 0 nattetid samt + dagtid.
vanjalarsa
CITAT (kerstin z5-6 @ 16-01-2014, 22:21) *
Så vänta ett par timmar ställ ut i 4v det räcker, vill du ta in och förgro beräkna tid , vill du inte räcker det med den tid du har minus ibland eller 0 nattetid samt + dagtid.

Jag fattar inte hur du menar??. Kan man låta bli att stratifiera eller hur menar du ? Hur länge ska de stå ute annars? Tar man in dem sedan och fortsätter driva dem inomhus tills de har växt till sig och kan planteras ut efter frostrisk.??
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
kerstin z5-6
Så i bytta, vänta ett par timmar, ställ ut lådan-utomhus i minst 4 veckor.Därefter gror de när det blir varmt oavsett du tar in dem-eller låter byttan stå ute tills du har vår temperaturer dagtid.

Om man har belysning, kan man förgro dem inne efter stratifieringen.
vanjalarsa
CITAT (kerstin z5-6 @ 23-02-2014, 16:56) *
Så i bytta, vänta ett par timmar, ställ ut lådan-utomhus i minst 4 veckor.Därefter gror de när det blir varmt oavsett du tar in dem-eller låter byttan stå ute tills du har vår temperaturer dagtid.

Om man har belysning, kan man förgro dem inne efter stratifieringen.

Tack !
Förlåt att jag inte riktigt fattade...nu är det glasklart !
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon