Sandra88
17-01-2014, 12:59
Jag och min sambo flyttade in i vår villa i höstas och har bestämt oss för att använda ramen av en gammal sandlåda som ram för ett trädgårdsland. Vi tänkte odla rädisor, sallad, morötter osv. Eftersom det är sandmark i hela trädgården undrar jag vad vi bör tänka på, dvs hur djupt med jord bör man ha, vilken typ av jord osv.
Hej
1 Jord: 1/2 plantering jord +1/2 kompost eller naturliga gödsel som hönsgödsel eller ko godsel.
2 Djup jord: mellan 30cm till 60cm, om jorden är djupare blir bättre.
3 Obs: jorden ska bli hela tiden fuktigt.
4 för att inte kommer ögräs täcka först på gamla tidningar.
H.Bassam
Solstormig
17-01-2014, 18:03
Det finns hur mycket som helst att läsa om odling i gräsklipp och sand. Ett ex:
http://www.naturochtradgard.se/boken_om_marktackning.html Hela boken finns på nätet
Jag hade nog valt att blanda i jord/påsko i raderna första året förstås. Och framför allt - glöm inte bort att läsa om täckodling också.
Hej
Jag skicka till bilder som jag hittade på internet med min förklaring:
steg1
jämna marken o ställa pallkraga över du kan ställa 2 pallkraga över varandra:
1 [attachment=80030:b1.jpg]
steg 2
täck botten med markväv.
2[attachment=80033:b2.jpg]
steg3
fylla lådan på 2/3 50 procent plantering jord som blandad med 50 procent naturligt
[attachment=80034:b3.jpg]
steg4
plantera eller så.
[attachment=80035:b4.jpg]
H.Bassam
kerstin z5-6
17-01-2014, 22:04
Grönsaks avdelningen har säker fler bra svar på detta.
Hej
Det är bästa förklaring med bilder.
Obs
Vi måste tror på oss.
H.Bassam
*Stintan*
19-01-2014, 07:40
Att odla i sandjord går jättebra men man bör blanda upp den med t.ex. kogödel (påsko), kompost. Bara dumt att byta ut all sandjord.
Finns säkert fler tips i avdelningen Köksträdgården som sagt. Är det en typ av pallkrageodling du vill ha finns det även en avdelning för detta där du kan få råd oh tips.
Hej
Det är bra om man lita efter flera tips och skriver till mina kompisar, men du måste vet alla går mot samma mål, och alla tror att sina tips bästa, men på verkligheta ska vi försöka att växter tar sina näring som behöver, o att vatten ska inte samla länge i jorden för att rötterna ska inte få mögel, o ogräs ska inte inte komma plus att pallkragar.ska stå på rätt plats för att växter tar sol som behöver.
Obs
jag fich den här informationen från högskola o från min kompisar på odla o från min flera år erfarenhet o från Internet..
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.