Zigurdsson
Jag har en hel del frön från växter som humlor, fjärilar och bin älskar. Jag vill dock ha fler och uppskattar tips på växter som jag saknar. Om någon vill byta frön så går det också bra. Jag kommer också dra upp sälgplantor utifall någon skulle vilja ha några buskar/träd liksom att jag kommer spara frön av vårstjärna och snökrokus.

Mina växter:
Rudbeckia Röd
Fläckflockel
Kungsmynta
Backtimjan
Isop
Anisop
Stockros
Solros
Bolltistel
Vårstjärna
Lupin
Jättevädd
Kantnepeta
Ringblomma
Blå Snokört
Kryddsalvia
Lavendel
Fläcklungört
Gurkört
Temynta
Rosenstav

Mvh Andreas

Piccante
Om det går bra med buskar också så är Buddleja en fjärilfavorit.
Zigurdsson
Hej, kom på att jag har en syrenbuddleja. Annars bra förslag smile.gif
ingmet
Fingerborgsblommor och Kungsljus. Älskas av humlor och bin. Kungsljuset är också värd till många insekter.. och därmed välbesökt av småfågel som vill få sig ett skrovmål av protein.
Zigurdsson
Fingerborgsblomma har jag i en påse här så det ska jag plantera. Kungsljus har jag läst om att de är bra för humlor så det kanske det blir några frön av också. smile.gif
ingmet
Veronika.. alla sorter och färger..
hattstugan
Klöver
Blåklint
Prästkrage
Malva
Klätt
Monarda
Heliotrop kan jag starkt rekommendera liksom äppelmyntan.
[attachment=80077:P8120453.jpg]

[attachment=80078:DSC_0645.jpg]
ingmet
Gröngödslingsväxter älskas oxå av bin, fjäril etc...några är redan nämnda...några saknas..

T.ex Honungsfalceia.
strandskatan
Mina humlor älskar kardvädd (där det i bladfästena också finns dagg att dricka) och lejongap. Och när murgrönan blommar på höstkanten är den alltid full med bin. Fjärilarna är lyckligast för nedfallna ruttnande plommon! Tidigt på våren innan det finns blommor kan man hälla sockerlösning i en regnvattenmätare (en sån där billigt grönaktig på pinne) och stoppa ner en tygtrasa i den. Mycket trevligt att du bryr dig om dina insekter!
Zigurdsson
Mycket bra förslag med Heliotrop. Alltså vi fick dubbelt så mycket frukt på träden när vi hade blommor som lockade bin, fjärilar och humlor. Som jag skrivit är det många växter på väg upp nu men heliotrop blir det att köpa frön av. smile.gif
EvaKlemming
så underbart. jag har precis ställt en förfrågan om vilken typ av vide jag kan plantera för bin. Jag är jätteintresserad av en liten planta att stamma upp till träd.

Vad behöver du av mig?

Med vänlig hälsning
Eva
EvaKlemming
Sorbaria grandiflora tex Tromsö är botaniska bikupor fylld av vildbin, humlor och steklar. Man hör brummandet på långt håll och blomklasarna hänger tunga av bin och humlor. Härligt. Men den skickar ut rotskott.
catlady
Hemska, stickiga, gigantiska tistlar. Du kan få gratis om du kommer och gräver upp dem hos oss wink.gif
niggle
Oj vad trevligt! Jag gör allt jag kan för att dra till mig dessa vänner.
Lejongap och anisisop är faktiskt helt oslagbara.
Dessutom är tagetes en bi-och humlemagnet. (Mina vänner skulle säga att jag säger det bara för att jag är tagetes-nörd, men det stämmer faktiskt)

Tack för alla braa tips.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon