Bec90
Hej!

Jag har ett återkommande problem med att inte veta vad det är för blommor jag har hemma... tongue.gif

Är det någon som vet vad det här är för blommor?

Tack på förhand!

/bec90

[attachment=80065:ok_nd_blomma.jpeg]

[attachment=80066:Namnl_s.jpeg]
Fjortispower
Den första är ett prickblad, dieffenbachia
Den andra har jag sett men glömt namnet på smile.gif
vanjalarsa
Ser ut som Gullranka. Två varianter av samma släkte.
mvh vanjalarsa rolleyes.gif

Nej naturligtvis är den översta ett Prickblad men den undre är en variant av GUllranka
teo
Siverranka för nr 2
Bec90
Silverranka för den stora verkar stämma (nr 2). Men prickblad tvivlar jag på att det är.. Inte att jag inte litar på er och så, men när jag googlade på det så verkade dem otroligt mycket större än de jag har. Har två stycken och de är knappt en decimeter höga och bladen är betydligt mindre än de ser ut att vara på prickbladen.

Men tack för namnet på nummer två! smile.gif

Jag ber om ursäkt!

Hittade en bild på google nu med en mycket mindre än alla andra.. Så det ser ut som de vi har. Prickarna har också försvunnit allt eftersom att bladen har "bytts ut", kom inte ihåg att de hade varit prickiga från början..

Så tack även för det namnet! smile.gif
faris
Jag och min sambo fick en krukväxt idag med ganska stora vita blommor av min pappa. Han visste inte vad det var för blomma och jag vet inte hur jag ska kunna sköta den heller. Vet ni vad det är?
theseraphim
Den översta ser ut som en silverkalla medans den andra påminner om en klätterkalla av något slag.
gunsta
Jag instämmer i teos svar. Nr 2 är en silverranka.

http://www.odla.nu/vaxtlexikon/krukvaxter/silverranka
vanjalarsa
Ja Silverranka är en variant av Gullranka...
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon