JPC
Håller på att planera odlingen för 2014 och har en planta med amerikanska blåbär som ska få sällskap av ytterligare en planta. För tillfället står plantan inte så långt ifrån en svartvinbärsbuske och trivs inte så bra. Vad jag har förstått så vill blåbärsplantorna ha sur jord så jag tänkte gräva om rabatten.

Går det nu att dela av rabatten i hälften sur jord och hälften basisk? Någon som har provat och har tips? Rabatten är på 3-4 kvm. Tanken är alltså att vinbären och blåbären ska dela rabatt.

Tack på förhand!
Bassam
Hej

att dela av rabatten i hälften sur jord och hälften basisk? det är bra planering, göra detta.

H.Bassam
fvd
Mina blåbär växer bra i jordblandning med ogödslad torv, sand, jord och kvistar pinnar mm, Det viktiga är att blåbärsbusken har rätt jord runt sina rötter och kan ha andra växter som granne.
ingmet
Du kanske kan dela rabatten med markväv ( lodrät vägg) så att respektive buskes rötter håller sig till "sin jordtyp".
Mina blåbär är inramade med torvblock och fyllda med rododendronjord. Toppade med malda grenar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon