Full version: Föröka prickblad?
Bec90
Hej!

Jag har en (ett?) Prickblad som jag skulle vilja "dela på" eller snarare föröka. Plantera isär.. Finns det någon här som vet hur man gör? Jag har sökt runt en del men hittar inga vidare bra svar.

Tack på förhand!

/bec90
vanjalarsa
Hur ser ditt Prickblad ut ? Är det en hög stam eller är den buskig ? Jag hade ofta Prickblad i min gröna ungdom. Då minns jag att speciellt om de blev höga och lite glesa så klippte man av och satte "klippet " som stickling.Då buskade moderplantan till sig och sticklingen rotade sig lätt i vatten. Tror att det var ganska lätt.
Lycka till!
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Bec90
Den jag har är ganska buskig men väldigt låg. Anledningen till att jag vill deka isär den är för att jag precis har slängt min andra som dog och jag skulle vilja ha en i båda krukorna. Men det låter som att jag får vänta eller köpa en till. Stort tack för svaret!
Bassam
Hej

Det är bra att du läsa på hans praktiken, varför ska inte försöka ökar de med sticklingar, kan du pröva sticklingarna i jord eller vatten.

H.Bassam
Bec90
CITAT (Bassam @ 21-01-2014, 12:02) *
Hej
Det är bra att du läsa på hans praktiken, varför ska inte försöka ökar de med sticklingar, kan du pröva sticklingarna i jord eller vatten.

H.Bassam

Uhm..... vaa?? Förstod inte mycket av det där.
pejori
Är den buskig och tät, så ta en vass kniv och dela hela rotklumpen i två delar.

Klart

vanjalarsa
Personligen skulle jag vara rädd att förstöra plantan genom att skära itu den
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Bassam
Hej
här kan jag visa dig hur kan göra sticklingar av dem:

[attachment=80098:prick.jpg]

Obs
Moder planta för att må bra:

De blir långa om de fick ingen tillräckligt ljus.
De behöver Sol till halvskugga
De behöver Duscha ofta för att de tycker om fuktigt luft.
Efter du beskärde och fick sticklingar blir växter starkare.
den behöver fuktigt jord.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon