myraan
Hej!

Jag ska till våren söka en vuxenutbildning, men jag vet inte riktigt vilken.
Det står mellan en floristutbildning och en trädgårdutbildning. Det känns som att floristyrket mest handlar om buketter/binderier och snittblommor(?)
Medans trädgårdyrket mest handlar om odling och anläggning utomhus(?) Det känns också som att trädgårdsyrket är något av ett säsongsjobb?

Jag vet inte om jag vänder mig rätt, jag ska väl tids nog forska lite mer kring detta. Men om ni här kan hjälpa mig att skilja lite på de olika inriktningarna får ni gärna hjälpa mig smile.gif

Med vänlig hälsning Ylva
theseraphim
Det är precis som du skriver.

Florister jobbar i stort bara med snittblommor och har ingen utbildning inom trädgård plus sällan krukväxter heller.

Trädgårdsutbildningar kan vara mer spretiga och ha väldigt olika inriktningar men överlag så är det väldigt säsongsinriktat i jämförelse med florister som har jobb året runt.
*Stintan*
Om man inte har tur och får jobb i en handelsträdgård som också har butik för då har man nytta av båda utbildningarna.

Har själv floristutbildning och nog fick vi plugga krukväxter alltid. Har jobbat både i butik och handelsträdgård men jag skulle nog gå på var det är lättast /minst svårt att få jobb.
myraan
Okej, tänkte att det nästan var så.
Måste nog säga att det förmodligen lutar mest åt trädgårdsutbildningen. Har man chans att få jobb i till exempel blomsterbutiker ändå?
Inget lätt val, haha..
Bassam
Hej

Det är komplitering mellan båda om du har tid, det är bra att går på båda.
H.Bassam
theseraphim
Beror påvars du menar med blomsterbutik, plantagen o blomsterlandet tex har inga krav alls på trädgårdsutbildning och många andra har det inte som krav egentligen utan ser det enbart som en bonus. Om du orkar med båda så är det en bonus annars välj det som ger bäst chans till jobb för båda är starkt nischade så det regnar inte jobb.
Alexander-VG-zon3
CITAT (theseraphim @ 20-01-2014, 17:00) *
Beror påvars du menar med blomsterbutik, plantagen o blomsterlandet tex har inga krav alls på trädgårdsutbildning och många andra har det inte som krav egentligen utan ser det enbart som en bonus. Om du orkar med båda så är det en bonus annars välj det som ger bäst chans till jobb för båda är starkt nischade så det regnar inte jobb.

Har själv jobbat på blomsterlandet där det var krav på utbildning för att jobba som säljare på uteavdelningen, men kanske är från butik till butik.

Känns som trädgårdsutbildning kanske ger lite bredare när man väl ska söka jobb än florist.
theseraphim
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 20-01-2014, 20:52) *
Har själv jobbat på blomsterlandet där det var krav på utbildning för att jobba som säljare på uteavdelningen, men kanske är från butik till butik.

Känns som trädgårdsutbildning kanske ger lite bredare när man väl ska söka jobb än florist.

De flesta söker bara butiksbiträden nu för tiden då de allt mer blir en renodlad kedja likt Plantagen där varje butik ska vara samma och det mesta styrs centralt. De jag pratat med är mest intresserade av folk med butikserfarenhet och givetvis är det plus med utbildning. De stora kedjorna internutbildar även en del i helgkurser.
Kolla noga igenom kursplanen på trädgårdsutbildningen så att du kan se så att den ger bra utdelning. Har ett exempel på en vän som gick en vuxenutbildning inom trädgård men det blev mer anläggning än trädgård. Kolla runt i det område du kan tänka dig att jobba så ser du ungefär hur framtiden kan te sig. Vet att på västkusten är det svårt att hitta jobb både inom trädgård och florister.
*Stintan*
Nu var det inte Plantagen jag avsåg i mitt svar. Där krävs ingen utbildning egentligen men dom odlar heller ingenting utan säljer bara en massa olika pryttlar och växter. Med butik menade jag mindre affärer som i stort sett bara säljer snittblommor och krukväxter samt gör binderier och dekorationer. Sådan butik finns ibland även i handelsträdgårdar där butiken kombineras med egen odling.

Tror inte att blomsterbutikerna i första hand söker trädgårdsutbildade utan florister som kan binderier mm.

Jag tycker du ska välja den utbildning som ger största chansen att få jobb. Trädgårdsutbildningen kan du ju också välja inriktning på om du vill t.ex. med anläggning eller vad du vill syssla med.
malarmaster
jag vill inte ge råd då jag inte känner till arbetsmarknaden men jag kan förmedla vad en floristlärare sa på Alvesta gymnasie:s yrkeslinje:" vi utbildar ungdomar till arbetslöshet",.
bakgrunden var att det utbildades en hel årskull varje läsår och arbetsmarknaden eftersökte bara några få varje år.
Linjen är numera nedlagd.
men visst är det trevligt att se en florist i arbete,jag känner några stycken,och har du som målsättning att starta eget så småningom med egen butik är en floristutbildning ett måste.
trädgårdssidan är värre med säsongsarbete,lågbetalt och slitigt.
men även där finns ju chans om man utbildar sig till trädgårdsmästare.
tänk att få jobb t.ex på Botan i Gtbg,det hade i alla fall fått mig lycklig. Ulf
Bassam
Hej

Det är stort fel när man säga att florister behöver inte utbildning, även om man säljer växter o blommor på grund att kunder kommer med mera frågor, om som jobbar i florist kan inte svara , kunderna ska försvann med många andra, så ser vi många florister försvinner, också när man jobba där behöver kunskap hur man sköter blommor o växter, och när insekter eller sjukdom attackerar växter, behöver man vet vad ska man göra, annars ska man kasta bort många blommor, I Asien kan man inte jobba som florist om man har inte utbildning med växter, för att man jobba med liv, som kräver mycket kunskap, om man ser på de slarviga plantskolor nu ska märka hur folket beklagar dem.
Obs

Vi kan inte tillbaka till sten tiden, på denna tiden fanns inte skolor.

H.Bassam
Alexander-VG-zon3
CITAT (theseraphim @ 20-01-2014, 22:15) *
De flesta söker bara butiksbiträden nu för tiden då de allt mer blir en renodlad kedja likt Plantagen där varje butik ska vara samma och det mesta styrs centralt. De jag pratat med är mest intresserade av folk med butikserfarenhet och givetvis är det plus med utbildning. De stora kedjorna internutbildar även en del i helgkurser.

Ja NÄR dom söker butiksbiträde och kassapersonal behöver man ingen utbildning utan bara erfarenhet av butik, men både till plantagen och till blomsterlandet krävs det utbildning om man specifikt söker jobb till uteavdelningen med trädgårdsbiten. När jag jobbade på Blomsterlandet var jag aldrig i kassa eller övriga delar utan enbart med kundservice och skötsel av ute del för det var det som söktes, nu var det dock några år sen och det är sällan jag handlar eller har någon annan kontakt med blomsterlandet möjligen att dom blivit mer som plantagen.

Lite ifrån tråden, men jobb som jobb så får man när det är dåligt med jobb söka även till kedjor. Även om det kanske inte är det man främst vill göra. utan hellre riktigt plantskola.
theseraphim
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 21-01-2014, 13:20) *
Ja NÄR dom söker butiksbiträde och kassapersonal behöver man ingen utbildning utan bara erfarenhet av butik, men både till plantagen och till blomsterlandet krävs det utbildning om man specifikt söker jobb till uteavdelningen med trädgårdsbiten. När jag jobbade på Blomsterlandet var jag aldrig i kassa eller övriga delar utan enbart med kundservice och skötsel av ute del för det var det som söktes, nu var det dock några år sen och det är sällan jag handlar eller har någon annan kontakt med blomsterlandet möjligen att dom blivit mer som plantagen.

Lite ifrån tråden, men jobb som jobb så får man när det är dåligt med jobb söka även till kedjor. Även om det kanske inte är det man främst vill göra. utan hellre riktigt plantskola.

Blomsterlandet var bättre fört men när de nu ägs av ett investbolag som vill styra allt i detalj plus att likt plantagen att alla butiker i stort ska vara identiska med varandra så är de inte så nogräknade med personalen, det som saknad kan snabbutbildas plus att växttråd överlag står på skyltar osv. Söker de dock växtansvariga så är väl kraven högre men trädgårdsutbildningen är inget krav dock erfarenhet. Plantagen är dock rena skämtet i jämförelse där en butik på 3000kvm har som basis 5-6 anställda som ska dela på arbetet dvs i regel sällan mer än tre pers som jobbar samtidigt, det är ju också ägt av ett investmentbolag som vill tjäna pengar på att blåsa upp värdet. Söker man sig till privata aktörer så är kraven högre men oftast så premieras erfarenhet framför utbildning dvs inom trädgård. Sen har ju olika utbildningar olika status och kvalité, vet ju av erfarenhet att de floristutbildningar som är här inte har då högt anseende med dåligt utbildade elever, dock är ju det skolornas fel som inte jan få ihop det.
myraan
Tack så jättemycket för alla svar. Nu har jag i alla fall lite mer klarhet i detta. Men vilken utbildning jag ska välja har jag ännu inte bestämt men jag har lite tid på mig att fundera. Det ska jag göra nu smile.gif
theseraphim
CITAT (myraan @ 21-01-2014, 19:17) *
Tack så jättemycket för alla svar. Nu har jag i alla fall lite mer klarhet i detta. Men vilken utbildning jag ska välja har jag ännu inte bestämt men jag har lite tid på mig att fundera. Det ska jag göra nu smile.gif

Som sagt så kolla gärna kursplanen på trädgårdsutbildningen för det ska de ju ha så man kan se. Florist är florist men kolla resumé på utbildningarna om du har möjlighet men båda är tuffa marknader.
*Stintan*
CITAT (Bassam @ 21-01-2014, 11:54) *
Hej

Det är stort fel när man säga att florister behöver inte utbildning, även om man säljer växter o blommor på grund att kunder kommer med mera frågor, om som jobbar i florist kan inte svara , kunderna ska försvann med många andra, så ser vi många florister försvinner, också när man jobba där behöver kunskap hur man sköter blommor o växter, och när insekter eller sjukdom attackerar växter, behöver man vet vad ska man göra, annars ska man kasta bort många blommor, I Asien kan man inte jobba som florist om man har inte utbildning med växter, för att man jobba med liv, som kräver mycket kunskap, om man ser på de slarviga plantskolor nu ska märka hur folket beklagar dem.
Obs

Vi kan inte tillbaka till sten tiden, på denna tiden fanns inte skolor.

H.Bassam

Om man inte har utbildning kan man inte jobba som florist och inte heller kalla sig det!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon