Madeleine1
Hej!

Nu börjar det äntligen bli dags att ta itu med min slänt biggrin.gif .
Tidigare har slänten bestått av ogräs (just nu har jag hjärnsläpp wacko.gif kommer inte ihåg vad det heter, det ser ut som gräs och har ett ofantligt rotsystem, någon som kan väcka min hjärna?).
Under förra året tog jag kål på det ihärdiga ogräset med Round-up, men nu funderar jag på om jag måste gräva upp rotsystemet eller om jag kan låta det ligga kvar och bidra med att binda jorden? Tips? Jag har tänkt att bygga lite med torvblock, fylla ut med mer jord, samt anlägga ett litet vattenfall. Behöver jag gräva upp de gamla rötterna? huh.gif
nilla
CITAT
det ser ut som gräs och har ett ofantligt rotsystem, någon som kan väcka min hjärna?

kvickrot?

Den går att gräva bort. Fick du bort en del med Roundup förra året kanske det inte är så mycket kvar?

Gunilla
Irma
Hej igen och tack för välkomnandet smile.gif. Här var det aktivitet... Jag håller på med samma sak - gräver upp kvickrotsrötter. Dom kommer annars varje vår och har gjort så att ett land med krusbärsbuskar blivit tvunget att grävas bort. Nu får det vara nog! Det får ta den tid och det arbete som behövs.

Och skogen måste jag ju också ta itu med. Problemet har uppstått i mina föräldrars stora trädgård då mina föräldrar börjar bli gamla och inte orkar så mycket längre. Bland annat finns en hög oklippt syrénhäck (underbart vacker), men som börjat växa inåt och på så vis förminskar trädgården.

Jag är ganska förvirrad smile.gif Och så fattas det förstår pengar. Hade man haft mer pengar hade förstås problemet varit löst vid det här laget. Alla tips för vildvuxna stora trädgårdar mottages tacksamt.
Irma
Jag blandade ihop kriskål och kvickrot - ber om ursäkt.
andersen
CITAT (Madeleine1 @ 12-04-2004, 11:01)
Hej!

Nu börjar det äntligen bli dags att ta itu med min slänt biggrin.gif .
Tidigare har slänten bestått av ogräs (just nu har jag hjärnsläpp  :wacko:  kommer inte ihåg vad det heter, det ser ut som gräs och har ett ofantligt rotsystem, någon som kan väcka min hjärna?).
Under förra året tog jag kål på det ihärdiga ogräset med Round-up, men nu funderar jag på om jag måste gräva upp rotsystemet eller om jag kan låta det ligga kvar och bidra med att binda jorden? Tips? Jag har tänkt att bygga lite med torvblock, fylla ut med mer jord, samt anlägga ett litet vattenfall. Behöver jag gräva upp de gamla rötterna?   huh.gif

Roundup tas bort från konsumentmarknaden

Ogräsbekämpningsmedel med glyfosat klassas upp och tas bort från konsumentmarknaden. Hittills har vem som helst kunnat köpa och använda exempelvis RoundUp, men från 1 januari 2003 får det endast användas yrkesmässigt och särskild utbildning kommer att krävas.

Syftet är att minska riskerna för negativa effekter, framför allt förorening av vatten. Kemikalieinspektionen har klassat om bekämpningsmedlen eftersom risken är stor att ämnena förs vidare genom ytavrinning och hamnar på ställen där de inte hör hemma.
Madeleine1
Jo, vad jag förstått skulle det bli så som du (andersen) citerat (från Konsumentsamverkans hemsida?), men jag har hört något om att det ändrades. Hur som haver så både köpte och använde jag Roundup efter 1 juli förra året så jag är nog en heeemsk människa..... wacko.gif mad.gif blink.gif
Någon som vet vad som hände, är det fortfarande tillåtet för hemmabruk eller ej?

I vilket fall; kvickrot är just vad det är. (Tack Gunilla!) Det är dock inget som helst liv kvar i rötterna utan den är tvärdöda. Kan jag låta dem ligga kvar då?
smile.gif
Madeleine1
Hittade svaret på www.kemi.se ; Kemikalieinspektionens beslut överklagades tydligen och till s regeringen fattat beslut får medlet användas som tidigare.
andersen
Madeleine1 Jag ser att det är så. men för det betyder inte att det är bra att andvända.
Madeleine1
Så sant.
Har aldrig använt det tidigare och kommer antagligen inte att använda det igen. Jag gav helt enkelt upp efter att ha slitit med kvickroten i 10 år utan att komma tillrätta med den. Du må tro att jag var tveksam. unsure.gif
Inga från Närke
Hej Madeleine 1.
Är inte så bra på detta men jag skulle lägga lite svart plast över det området du tänker anlägga. Perforera det lite och sedan bygga upp det nya ovanpå. Det kanske inte är den bästa metoden men prova.
Jag är ingen hävert på olding finns de som kan mera, men jag gjorde så på en liten plätt, la först lite tidningar direkt på gräsmattan, sedan svart perforerad plast, uppe på detta ny jord och planterade däri. Det har inte kommit upp något ogräs mer än det som blir i den nya jorden. /Inga
kerstin z5-6
jag skulle inte lämna kvar en grutta krickrot -hur död den än må se ut .. blink.gif
De kan återuppstå -ta bort dem .
Madeleine1
Huva! ohmy.gif
Då blir de te å gräva! tongue.gif
renate
ohmy.gif Ja tyvärr,grävning är det ända medel.Round up är ingen lösning det döder inte bara ogräs,det är skadligt att använder i trädgården,jag skulle aldrig använder någon form av bekämpningsmedl i min trädgård. sad.gif Usch här kom pekfingret,men bara ordet Round up låter hemsk.jag har också kvickrot i trädgården plus kirskål,varje år en liten bit och det ordentligt så går det. huh.gif tongue.gif
Hälsningar Renate
Gossen Ruda
Ingen fara med att använda Roundup. Följ bara vad som står i bruksanvisningen. Jag har använt det i flera år och har inte märkt några problem. Det är oftast bättre att prova själv än att läsa vad andra tycker, speciellt som just Roundup är miljömaffians fiende nr 1. Men det beror nog mer på Monsantos inhopp i genbytarbranchen än på medlets ev miljöeffekter.
Madeleine1
Nej, jag vet inte vad jag ska tro.
I min slänt, som var helt täckt med kvickrot, blommar fn diverse lökväxter som fanns där samtidigt med kvickroten. Tulpaner och pärlhyacinter är på väg upp. De hade dock inga blad över backen när jag sprutade med roundup. Angränsande gräsmatta, blommor och buskar ser också friska och fina ut. Men vad vet jag...?
azofia
Usch, jag skulle aldrig använda Round-Up i min trädgård, eller någon annan kemikalie heller.
Nej, det finns inga genvägar till en ogräsfri trädgård: lösningen heter RENSNING, och det sker för hand med spade och hacka....

Allvarligt talat så förstår jag mig inte på användandet av dyl kemikalier.

Gossen i Ruda: bara för att du inte märkt några problem på flera år så betyder det inte att de inte förekommer, tänk om alla skulle skvätta runt med miljöfarliga kemikalier i sin trädgård lite hur som helst (alltid följandes instruktionen förstås), vilken påverkan av miljön skulle det ha måntro.... mad.gif
Bara det att konsumentverket och massa andra organisationer varnar för medlet och att många kedjor inte längre säljer det borde väl säga dig något.
Men å andra sidan, folk märkte ju inte av problemen med DDT på flera år heller och det var ju helt ofarligt så länge de följde instruktionerna på flaskan. Sen när de slutade med att läsa dem, det var då det gick åt helsike... blink.gif wacko.gif
Trädgårdsmannen
Jobbar själv med bekämpningsmedel och en sak är säker, det man i början påstod - att RoundUp inte ackumuleras i mark och vattendrag - är helt felaktigt, det är det man nu fått klarhet i och det finns platser i södra Sverige där man kan påvisa halter från RoundUp trots att betydligt längre tid än vad tillverkaren anger att nedbrytningstiden är har förlupit. Så det är det man nu strider om, problemet att hitta någon ersättningskemikalier för jordbruksnäringen. Däremot kommer man inte få och skall givetvis inte använda RoundUp i trädgårdshänseende hur effektivt det ändå månne vara. Så här är det hela tiden när det gäller nya förbud, det är konsumentanvändningen som stoppas först, proffsen får fortsätta tills ersättningsmedel finns inom vissa ramar och sedan har våra myndigheten alltför lätt att dessutom ge dispens i flera år pga sysselsättningskäl o dylikt.
Gossen Ruda
Jag vet att det hittats små halter glyfosfat lite varstans men huvudfrågan för mig är om bruksanvisningen följts. Mycket är från spill, överdosering mm. Sen är det också så om halterna är en reell fara eller bara en triumf för labben att ha lyckats spåra medlet. Dom som bara kan tänka sig en 0-gräns borde nog kolla vad som egentligen finns i vattnet eller luften. Det finns många gånger värre saker, radon t.ex.

Men detta är ett forum för trädgårdsfolk och inte för bönder. Vad jag känner till har alla dessa rester hittats i jordbruksområden. Jag kör inte omkring och sprutar med traktoraggregat. Ibland dyker det upp uppgifter om att glyfosfat hittats i många dricksvatten men det är som dom flesta uppgifter felaktigt. För ett par år sen gjordes en större undersökning av vattenverken och då hittades mycket bekämpningsmedelsrester men det var mest av Totex. Glyfosfat letade man inte ens efter. Totex har dessutom mycket längre nedbrytningstid än glyfosfat så ämnena går inte att jämföra. DDT också.

Azofia. Jag håller med dig att man skall inte få skvätta "miljöfarliga kemikalier" hur som helst, det är bara det att jag räknar inte glyfosfat som en sådan. Visst finns det genvägar till en ogräsfri trädgård, Roundup är en sådan metod. Att sen många slutat sälja produkten beror till stor del på det nuvarande drevet av miljömaffian. Masshysteri kan man nästan kalla det. Hur många kommer ihåg drevet mot Klorin för några år sen? Nu är det helt tyst på den fronten och man kan köpa det nästan överallt. Sånt är livet.
MimE
Jag har en kompis som läxade upp mig rejält för att jag använde RoundUp för att bli av med kirskål ("kriskål" laugh.gif ) som växte i springorna i en murad stenmur. Visst rensade jag men valet stod mellan att ge upp, använda RoundUp eller riva muren. Mitt val var givet...

Själv står han varje vecka och tvättar sin bil (inklusive avfettning) på gatan och tvättvattnet rinner rakt ner i dagvattenbrunnen.

Behöver jag säga vem jag anser vara den största miljöboven?

/Mimmi

P.S. Jag vann kampen mot kirskålen - åtminstone på den delen av tomten. tongue.gif
andersen
MimE Jag kan tala om vem som är den värsta miljö boven, men med hänsyn till forumet, och hör och häpnad till Åke så låter jag bli för vi har haft många arga inlägg ang giftet som USA andvände i VIETNAMN!
Gossen Ruda
MimE, det är just vid såna svåråtkomliga ställen Roundup kommer till sin rätt. Jag har också kirskålsinfekterade stenmurar.

Ingen fara Andersen, jag har blivit hårdhudad med tiden. Vad beträffar Agenterna av olika färger som använts så håller jag fullständigt med dig. Skulle man ställa alla miljöbovar av olika slag i skamvrån blir den överfull.
azofia
Gossen i Ruda: kan du berätta för mig vilka "miljömaffian" är och vilka lömska motiv de har? wacko.gif
Sulan
Lämna inga "kvickrötter" kvar! De kommer igen - jag lovar! Min erfarenhet av Round Up är dyster, visserligen försvann allt blandat ogräs just då, men året efter blev det etter värre. Oskyldiga ogräs som sprider sig med frö försvann medan kvickroten och, framförallt, vindan fick en rejäls skjuts åt fel hål. Rensa, rensa, rensa är det som fungerar bäst på lång sikt...
Sia
Det verkar ju helt hiskeligt att behöva ta bort alla rötter när de ju faktiskt är döda som du skriver. Jag skulle ha fixat till backen utan att försöka få bort de gamla döda rötterna, sånt kan man bara göra i små välordnade rabatter inte i en hel backe. Jag skulle nog i och för sig undvika att odla sånt som man ev kan f få för sig att käka där ett tag framöver. Läs på förpackningen, om det inte uttryckligen står att allt som du haft på roundup på måste bort så behöver du inte heller det.
Le o va glad över att kvickroten är borta! Det mesta vi käkar har nog växt på roundappad mark förresten, å än så länge har åtminstone inte jag dött...
sleep.gif biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon