Molngrabb
Jag har en balkong, en väldigt liten balkong, men jag odlar där ändå. smile.gif
Förr året dominerades av chili, kål, dvärgkrasse, tobak och tomat. Lite halvtrångt men väldigt tillfredställande. smile.gif

I år har jag tänkt mig följande och nej, det lär inte bli mer utrymme *haha*:

- Tobak
- Solros
- Dvärgkrasse
- Kryddtagetes
- Chili
- Tomater

Troligtvis kommer det att bli tre stora krukor; två tobaksplantor och en solros, samt något mindre till chilin och tomaterna. Kan kryddtagetes och dvärgkrasse planteras tillsammans tobak eller solros?
strandskatan
Ja, varför inte? Kryddtagetes under solrosen och krassen under tobaken låter bra, tycker jag. Problemet med tobaken är att bladen blir stora och klibbiga, men det går väl att plocka bort de nedersta bladen så de inte täcker och fastnar i krassen.
Bassam
Hej
Jag ska skriva skötsel för all:

1 kryddtagetes

Skugga växterna planteras i bra jord i väldränerade krukor, l

2 dvärgkrasse
Full sol
Halvskugga

3 tobak
Tobak kräver en solig odlingsplats

4 solros

Helst vill solrosen stå ute i solen.

Obs

- Vi kan se att 2 dvärgkrasse- 3 tobak -4 solros passa med varandra för att de kräver bra sol.

- men nummer vi passar inte med dem, på grund att den behöver skugga.

H. Bassam
Piccante
Jag har ganska stor balkong 3x 1,5m så jag behöver inte kompromissa men hade jag haft en mindre så hade jag nog odlat för fullt ändå laugh.gif Tänk på att man kan vinna plats på att välja sorter. Har du tak över balkongen där du kan hänga något? Det finns både ampeltomater som går bra att odla i ampel och som ger stor skörd och man kan ha ampeljordgubbar med. Chili finns både sorter som blir stora som buskar och de som blir väldigt kompakta som är lättare att odla i kruka.
Bassam
Hej
Det är viktigt att man först på vilket sidan står balkongen, för att chili- tomat o jordgubbar o alla växter som ger fruk behöver mycket sol.
Obs
Det räcker inte att vi säga att vi behöver dem här växter för att vi måste tänka på sol o jord.På grund av ånger inte hjälper.

H.Bassam
adamrose045
Kryddtagetes under solrosen och krassen under tobaken låter bra, tycker jag. ??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon