Stefulainen
23-01-2014, 06:58
Anlade en hushållskompost i höstas. Vår 5-personersfamilj producerar närmare 5 liter nytt avfall / dag så trots att den var ganska stor börjar den nu redan vara full (funderar på att starta nästa i en ventilerad 200-liters tunna). Men till frågan:
Hur ofta bör man röra om i komposten? Bör man röra om så djupt ner man kommer åt eller bara toppskiktet?
Jag har nu ofta rört om åtminstone toppskiktet varje gång jag för ut en hink.
Att röra om för ofta riskerar att få ner kyla så här års. Verkar komposten jobba på så är det bara att fortsätta röra, men jag skulle nöja mig med Max 1 gång/vecka. Jag skulle avvakta till våren med att röra på djupet. Kanske läge att skaffa en kompost till. Jag har två där en kan vila när den andra fylls på. Det ena är bottenmatad (bäst) och den andra matas uppifrån.
Såg att du redan fixat två komposter..läste lite bakvänt..
Hej
De är som jobbar för att göra komposten är bakterier svamp maskar, de jobbar inom temperaturen o fukt och Syre, men det finns som jobbar utan syre, så tycker jag att du kan röra komposten när som helst, och det är bra med mera djup.
H.Bassam
Eva i Västerås
24-01-2014, 21:24
Bortsett från att blanda i det nya i översta lagret så behöver du inte röra om så ofta.
Olika organismer och djur trivs i olika hög värme. En del vill ha färskt material och en del vill ha det nästan helt förmultnat.
Luktar det illa behöver du röra om. (Men då snackar vi rester efter räkfest eller kräftskiva, typ). Annars sköter det sig i stort sett själv. Djuren och svamparna fixar det rätt bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.