Jag läser Ulla Hasselmarks Fröbok.Jag tycker den är väldigt bra och intressant skriven. Hon skriver att hon täcker mörkgroende frön med svart plast.Det jag lärt mej är att täcka med jord,till skillnad mot ljusgroende sim ej täcks sen ha på vanlig plast med hål eller plastlock. Vad har ni för erfarenheter och åsikter om det?
En fundering till som jag inte riktigt hittat svar på när man har sått var ställer man sådden lämpligast jag har uppvärmt golv på toan är det ett bra ställe,eller på köksbänken med ljuset på eller i fönstret .Jag har kommit på att i min stora garderob är det ca 18gr.så där borde det bli bra att ha dem under ljus men när ska de dit? Efter 2dgr,eller när de börjat komma upp.
Ifjol stod de på köksbänken 2 dygn,sen på fönsterbrädan,det funkade,men vill börja tidigare och vill göra så bra som möjligt utan tillgång till växthus.
Att täcka med svart plast gör det svårt att se när fröna har grott. Jag täcker med jord och har på genomskinlig plast.jag ställer mina nya sådden mörkt, men varmt, ca 20 grader. När de grott, måste de ha ljus och då ställer jag dem lite svalare, 15-18 grader.
kerstin z5-6
24-01-2014, 01:57
Ytterst få frö är mörkergroende , viola av särskilda sorter är de enda jag kommer på .I de flesta fall gäller det sådd med täckning av en cm såjord för att skapa mörker , men visst kan man använda svart plast till dessa få sorter.Merparten fro är ljusgoende och ska inte täckas av ett lager jord , större frö tar sig upp och blir något stabilare av att pressas ner några mm i såjorden tex luktärt.
Att bara ställa sådden mörkt hjälper också
Till skillnad från dej, jag har också boken .. tycker jag inte den är jättebra av flera skäl.
Fönsterbrädeljus kan man i princip glömma till i maj, ett rum mot väster med vanliga fönster och lysrör 10 cm över sådden ger mkt bättre resultat.
Sen bör man även veta att vissa frö som hosta tex bör varmtratifieras dvs i 22-24 + också få men just hosta passar på ett varmt badrumsgolv. Med plastpåse över till man ser något ljust grönt i sådden.
Tack för era svar.Svart plast går bort hos mej.Jag lånade även Runåbergs fröbok men har inte läst hela än,det var mycket grönsaker och jag odlar inte det (än).Har ni nån bok som ni kan rekommendera? Jag googl ar ju en del,och det finns mycket som jag tycker är bra bla på AoT sidor.
Ska gå igenom när jag fått alla fröet,och lägger ut min kompletta lista då.
Känner att jag inte riktigt vet hur jag ska göra i början,de flesta frön är ljusgroende,och jag har hittat ett ställe där det är ca 18 gr. Där ska jag ha min hylla med ljus som kan regleras i höjd,men när ska sådderna dit,efter 2 dagar i värme eller när de kommer upp? En del tar ju lång tid på sej.Så glad för sv

ar även om jag verkar en aningens trög
kerstin z5-6
24-01-2014, 12:27
Ryms de så ställ dina såbyttor där , direkt. alt bara i rumstemp till dess du ser lite grönt.Du har ju begränsat utrymme så att lägga ut listan med det du ska så,är inte dumt, då kan du få tips av de som redan sått samma arter om vilka som tar tid o bör sås ganska snart och vilka som växer dej ur huset långt innan du kan ha något ute ,ens dagtid. När småplantorna har 4-6 vanliga blad utom hjärtbladen ska de skolas om.Det är då utrymmesbristen brukar visa sig
Ja du Kerstin vågar man tänka så långt? Jag kommer ju inte få plats till dem när de skolans om, så alla tips mottages tacksamt! Kanske några får stå ute....
Hej
Svart plast täck äer bra , men när frö gro behöver de ljus för blad, om man missa detta växter ska dö, men hur mycket grader behöver dem, det skilnad från sort till sort, men det står ofta på förpackning, kan du skriva vad tycke om att odla, så kan mina vänner skriver till dig allt som du behöver vet.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.