Full version: Har dom slutat växa?
miaadner
När jag sådde mina fröer (Blomstertobak, Röd Rudbeckia, 1-årig Stockros och basilika) så grodde det supersnabbt och dom blev fina små plantor. När de första karaktärsbladen kommit fram så skolade jag om dom i större krukor en och en i fin plantjord. Detta är nu lite drygt 2 veckor sedan.
Basilikan har väl växt lite, men det är nästan som omde andra stått still i växten sedan dess. Stockrosen har blivit högre men de flesta plantorna har fortfarande bara 1 karaktärsblad. Blomstertobaken har väl fått något mer blad, men är annars lika liten och klen som när jag (med stort besvär) skolade om dem. Dom lägger sig ner och nästan drunknar varje gång jag vattnar.
Sedan några dagar tillbaka har jag börjat vattna med näring i vattnet, och jag tycker väl att det blivit liiiite bättre (eller också är det inbillning)...

Är detta vanligt att det stannar av i växten och hur länge håller det i så fall på? Jag förstår inte hur plantorna någonsin skall kunna planteras ut om dom fortsätter växa i den här takten, dvs nästan inte alls...

Har jag gjort något fel...? sad.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Omplanterade plantor står ofta och stampar direkt efter en omplantering ofta så ser växten till så att rotsystemet växer först och sedan sätter det ovan jord fart. Har du satt plantorna i lite för stora krukor tar det lite extra lång tid (+risken för övervattning brukar öka). Var försiktig ifall du vattnar med näring oftast finns det ju näring i jorden när man planterar om och denna brukar räcka i flera veckor, blir det för mycket näring till rötterna så kan de brännas. När rötterna bränns kan det innebära att växten tar extra god tid på sig att växa eller så kan växten t.o.m dö.
Själv tycker jag att det ibland är lite för stark jord som säljs i påsen när man tittar på ledningstalet så jag brukar ofta blanda ut den med lite såjord och mina brukar sätta fart och växa ganska snabbt efter omplantering + jag sätter dem gradvis i större krukor.
miaadner
Åh, det låter bra. Det var precis ett sånt svar jag ville ha, att dom faktiskt kan stå och stampa ett tag.

Eftersom dom fortfarande lever så tror jag inte att det är någon fara med jorden. Jag har superfin jord som jag hämtar hos min pappa som jobbar på kommunens kompostanläggning. Bl a Botaniska trädgården i Göteborg hämtar sin jord där. Mina övriga växter har frodats i samma jord.

Jag skall dock passa mig för övervattning, jag har en tendens att vara där och kolla och känna flera gånger dagligen, även om jag brukar försöka hålla mig ifrån vattenkannan...

Tack för ditt svar!
MRLINDELL
Man kan ge växterna ordentligt med vatten några timmar innan omplanteringen så att de får chansen att ta till sig extra vatten. Mina stockrosor har inte sloknat utan växer (15 cm höga) och växterna tar allt mera plats med för tidig omplantering, bättre att låta dem stå en vecka eller två extra, i alla fall HÄR där vädret inte är helt perfekt ännu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon