|
Bara att konstatera att ta upp ett ämne som inte är av typen: Vad skall du äta till middag idag? Hur virkar du grytlappar ? Nämn en en färg är du med? Så dyker censuren upp som en blixt ifrån en klar himmel! Tråkigt men sant!
Huggorm
24-01-2014, 17:18
Om det är tråden om rasistiskt godis du syftar på så tycker jag den fick spåra ur ganska ordentligt innan jag tog tag i det. Men när det börjar komma kommentarer som gränsar till verklig rasism måste man sätta en gräns.
Jubbe063
24-01-2014, 17:18
Har då inte märkt av någon censur alls. Ingen som förhandsgranskar något, alla kan skriva vad det känner för. Sen att trådar spärras eller tas bort är en annan sak
Huggorm
24-01-2014, 17:25
Hade det varit lågt i tak så hade den här tråden omedelbart låsts eftersom den ligger i fel avdelning...
Jubbe063
24-01-2014, 17:30
CITAT (Huggorm @ 24-01-2014, 17:25)  Hade det varit lågt i tak så hade den här tråden omedelbart låsts eftersom den ligger i fel avdelning... Gör den det? Ligger den inte under Småprat där allt som inte är växter och trädgård ska ligga.
Huggorm
24-01-2014, 17:35
Antingen "support" eller "synpunkter och förslag" hade väll varit bättre avdelningar. Men den kan få ligga kvar här så länge så ingen tror att vi försöker gömma undan klagomål.
Jubbe063
24-01-2014, 17:38
CITAT (Huggorm @ 24-01-2014, 17:35)  Antingen "support" eller "synpunkter och förslag" hade väll varit bättre avdelningar. Men den kan få ligga kvar här så länge så ingen tror att vi försöker gömma undan klagomål. Hmm, ja det har du rätt i. Men beror väl på syftet. Är syftet att rent allmänt prata om högt och lågt i tak så är väl småprat bra, synpunkter och förslag är ju bäst om man vill rätta till ett problem. Men vilket som helst. "Högt i tak"-trådar dyker upp lite titt som tätt. Kan ju tycka att den diskussionen är utagerad för många många trådar sedan. Men men... Tack och adjö för denna gång.
Jag tycker att det var synd att 'godis-tråden' stängdes - man kunde ha rensat den i stället. Den var bitvis mycket intressant.
theseraphim
24-01-2014, 17:40
Tycker inte det är lågt till tak alls, det finns moraliska regler som medlem och som man godkänner så om det blir övertramp så stängs inlägget av. Man får helt enkelt inte säga vad man vill ungefär som hos mormor för då går man vackert hålla tyst eller gå ut:)
tomas99
24-01-2014, 18:22
Det beror på vem som skriver. Det finns dom som får skriva vad som helst och förfölja andra medlemmar här på forumet helt utan åtgärd, medans andra som skriver något opassande så låses tråden fört alla. Sedan undras det varför det inte är så många kvar här på forumet!
CITAT (theseraphim @ 24-01-2014, 17:40)  Tycker inte det är lågt till tak alls, det finns moraliska regler som medlem och som man godkänner så om det blir övertramp så stängs inlägget av. Man får helt enkelt inte säga vad man vill ungefär som hos mormor för då går man vackert hålla tyst eller gå ut:) Håller med dig där. Men kan tycka att den "paniklåstes" lite. Bättre att rensa bort de värsta övertrampen.
Bra att tråden stängdes den vara bara till för att provocera !
theseraphim
25-01-2014, 00:26
CITAT (pejori @ 24-01-2014, 20:49)  Håller med dig där.
Men kan tycka att den "paniklåstes" lite.
Bättre att rensa bort de värsta övertrampen. Ur admins synvinkel är det nog lättare att stängs ner den helt än dels sitta och filtrera stup i kvarten plus att det blir en väldigt personlig punktmarkering när man tar bort inlägg från specifika användare. Dock som jag skrev tidigare så godkänner man som medlem att man måste hålla sig inom de moraliska ramarna, det samma gäller på alla forum tom Aftonbladet har de kraven om du ska kommentera men folk verkar inte fatta det när kan läser hyr sura de blir när de blir bortplockade. Man har rätt att tycka vad man vill men så fort man utrycker det så har alla andra rätt att ifrågasätta det.
CITAT (theseraphim @ 25-01-2014, 00:26)  Ur admins synvinkel är det nog lättare att stängs ner den helt än dels sitta och filtrera stup i kvarten plus att det blir en väldigt personlig punktmarkering när man tar bort inlägg från specifika användare. Dock som jag skrev tidigare så godkänner man som medlem att man måste hålla sig inom de moraliska ramarna, det samma gäller på alla forum tom Aftonbladet har de kraven om du ska kommentera men folk verkar inte fatta det när kan läser hyr sura de blir när de blir bortplockade. Man har rätt att tycka vad man vill men så fort man utrycker det så har alla andra rätt att ifrågasätta det. Problemet med att "bara låsa den" är ju att de grova inläggen ligger kvar, till allmänt beskådande. I mina ögon, är det att tillåta rasistiska och diskriminerande inlägg, när man inte raderar dom först.
Huggorm
25-01-2014, 11:49
CITAT (pejori @ 25-01-2014, 11:27)  Problemet med att "bara låsa den" är ju att de grova inläggen ligger kvar, till allmänt beskådande. I mina ögon, är det att tillåta rasistiska och diskriminerande inlägg, när man inte raderar dom först. Så ser inte jag på saken. Genom att låsa tråden har man ju tydligt markerat att det inte är okej. Då kan folk se vad som inte är acceptabelt med egna ögon istället för att spekulera i vad som blivit raderat. Det finns flera sätt att hantera en sådan situation som uppstod och mer än ett sätt kan vara okej. Anledningen till att jag inte raderade enstaka inlägg var att tråden sedan länge lämnat ämnet, som var rasistiskt godis. I tillägg var trådstartaren i princip inte aktiv alls i tråden, efter att först ha startat den. Det verkade därför som om tråden spelat ut sin roll.
tomas99
25-01-2014, 15:06
CITAT (Huggorm @ 25-01-2014, 11:49)  Så ser inte jag på saken. Genom att låsa tråden har man ju tydligt markerat att det inte är okej. Då kan folk se vad som inte är acceptabelt med egna ögon istället för att spekulera i vad som blivit raderat. Det finns flera sätt att hantera en sådan situation som uppstod och mer än ett sätt kan vara okej.
Anledningen till att jag inte raderade enstaka inlägg var att tråden sedan länge lämnat ämnet, som var rasistiskt godis. I tillägg var trådstartaren i princip inte aktiv alls i tråden, efter att först ha startat den. Det verkade därför som om tråden spelat ut sin roll. Då tycker jag att det skulle stå i reglerna att man som TS är skyldig att vara aktiv i tråden som man startay,annars så låses tråden.
Huggorm
25-01-2014, 15:19
CITAT (tomas99 @ 25-01-2014, 15:06)  Då tycker jag att det skulle stå i reglerna att man som TS är skyldig att vara aktiv i tråden som man startay,annars så låses tråden. Det var bara en detalj som hjälpte till i bedömningen.
CITAT (Huggorm @ 25-01-2014, 11:49)  Så ser inte jag på saken. Genom att låsa tråden har man ju tydligt markerat att det inte är okej. Då kan folk se vad som inte är acceptabelt med egna ögon istället för att spekulera i vad som blivit raderat. Det finns flera sätt att hantera en sådan situation som uppstod och mer än ett sätt kan vara okej.
Anledningen till att jag inte raderade enstaka inlägg var att tråden sedan länge lämnat ämnet, som var rasistiskt godis. I tillägg var trådstartaren i princip inte aktiv alls i tråden, efter att först ha startat den. Det verkade därför som om tråden spelat ut sin roll. Jo det har du IOFS rätt i.
Det är nog mitt fel som inte skriver längre om dittan och dattan;) Men i mars månad berättar jag om mina projekt iglasburkar:)
Piccante
29-01-2014, 18:38
Vill man ha högt i tak så får man besöka en katedral istället  Är man på ett forum där man har accepterat användarvillkoren så är det upp till ansvarig utgivare att ansvara för vad som publiceras på forumet och ibland ta bort trådar som spårar ut. Sen tycker jag personligen att det blir fel när man rensar för många inlägg för om tråden var seriös från början och det finns många bra inlägg så blir det tyvärr obegriplig följd i tråden när inlägg försvinner då är det bättre att stänga tråden för nya inlägg om folk inte kan följa reglerna.
Ja jag hade haft åsikter just om godis ! men nu låstes tråden ju
Piccante
30-01-2014, 07:34
CITAT (Motti @ 29-01-2014, 22:38)  Ja jag hade haft åsikter just om godis ! men nu låstes tråden ju  ICA sålde 2 Haribopåsar för 10kr förra veckan. Skippermixen fanns där men den var inte god  Ganska äcklig saltlakrits.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|