CITAT (KrisKross @ 24-01-2014, 22:40)

Har du möjligtvis en aning om vad dessa tomater skulle kunna kosta per kilo vid försäljning av stora mängder? dvs t.ex. grossistpriser. Jag har nämligen möjlighet att importera Grekiska tomater och jag får de för ungefär 20kr kilot med frakt från Grekland till Sverige. Dock har jag ingen aning om grossistpriser i Sverige och vad dessa tomater hade kunnat säljas för. Undrar om detta är värt att investera i?
problemet är nog avsättningen om du inte redan nu har en grossistverksamhet.
förtjänsten är nog inte hög per kilo utan som i all livsmedelshantering är det mängden som ger förtjänst.
restauranger är ju bra men de vill ha låga inköpspriser och de köper inte så många kilo per dag då tomater är en färskvara.
de stora kedjorna har i allmänhet egna kanaler och där är ett lågt pris avgörande.
personligen köper jag inte spanska tomater då de i allmänhet är kraftigt besprutade,holländska är drivhustomater utan smak som dessutom är miljövidrigt odlade.
så grekiska,ekologiska med kraftig smak skulle i alla fall jag kunna tänka mig köpa även till ett högt pris.
jag odlar själv tomater hemma och det är olika smak beroende på sorter och går inte att jämföra med standardimporterade.
de flesta har nog aldrig smakat en "riktig" tomat.... ulf