KrisKross
Hej
Jag undrar lite om hur det fungerar med utländska tomater...jag har nämligen hört att t.ex.Grekiska tomater ska vara godare och dyrare än t.ex. Svenska. Är detta sant? Visste inte riktigt var jag skulle starta tråden så det fick bli här. Vore tacksam för svar
Piccante
Godare är de säkert om de odlas i medelhavssol och får mogna fram där. Jag har däremot inte sett att det säljs grekiska tomater i Sverige. De stora matkedjorna verkar föredra spanska och holländska.
KrisKross
Vad är det för skillnad på Grekiska och Spanska. Det är i stort sätta liknande klimat
Piccante
fast smak är ganska komplext. Jämför att äta en kall och en varm tomat t.ex. Sen spelar vattning och gödning in på hur tomaten blir som mogen.
Jag har aldrig ätit grekiska tomater men jag har sett att en del fröfirmor säljer frö till grekiska tomater och de ska vara omtyckta. De flesta spanska tomater vi köper är nog moderna hybrider som ska ge snabbväxande och enhetliga tomater och kanske inte de "godaste".
KrisKross
Har du möjligtvis en aning om vad dessa tomater skulle kunna kosta per kilo vid försäljning av stora mängder? dvs t.ex. grossistpriser. Jag har nämligen möjlighet att importera Grekiska tomater och jag får de för ungefär 20kr kilot med frakt från Grekland till Sverige. Dock har jag ingen aning om grossistpriser i Sverige och vad dessa tomater hade kunnat säljas för. Undrar om detta är värt att investera i?
Piccante
Vad kostar tomater i affären där du bor? Om tomater kostar 39kr/ kg (det gör de kanske inte, har ingen koll just nu) då får du räkna med att affärer lägger på 50- 60% på inköpspriset för det ska täcka både deras förtjänst och momsen de ska betala in (matmoms 12%).

KrisKross
Ja priset ligger på 34-39kr vilket skulle innebära att det kan bli ganska lönsamt att importera speciellt med tanke på att tomaterna kommer från Grekland. Min tanke var dock att sälja till restauranger, möjligtvis snabbmatskedjor som t.ex. subway. Ja tänker att det förmodligen blir ganska svårt att konkurrera med stora kedjor som coop, ica osv. Om jag har förstått det rätt så bör jag lägga på 50%, hamnar på 30kr/kg för högkvalitativ produkt. Några tankar om det dvs. att sälja till restauranger.
RibesRubusVitis
Åtminstone i Stockholm kan man ju köpa italienska Piennolotomater, väldigt dyra men enligt uppgift också mycket goda och hållbara. (Har tyvärr aldrig smakat själv.) De påstods bara kunna odlas i vulkanaska från Vesuvius, men stockholmare som tagit frön lyckas tydligen ganska bra.
De första, som fröna togs från, kostade upp till 300 kronor per kilo på NK.
malarmaster
CITAT (KrisKross @ 24-01-2014, 22:40) *
Har du möjligtvis en aning om vad dessa tomater skulle kunna kosta per kilo vid försäljning av stora mängder? dvs t.ex. grossistpriser. Jag har nämligen möjlighet att importera Grekiska tomater och jag får de för ungefär 20kr kilot med frakt från Grekland till Sverige. Dock har jag ingen aning om grossistpriser i Sverige och vad dessa tomater hade kunnat säljas för. Undrar om detta är värt att investera i?

problemet är nog avsättningen om du inte redan nu har en grossistverksamhet.
förtjänsten är nog inte hög per kilo utan som i all livsmedelshantering är det mängden som ger förtjänst.
restauranger är ju bra men de vill ha låga inköpspriser och de köper inte så många kilo per dag då tomater är en färskvara.
de stora kedjorna har i allmänhet egna kanaler och där är ett lågt pris avgörande.
personligen köper jag inte spanska tomater då de i allmänhet är kraftigt besprutade,holländska är drivhustomater utan smak som dessutom är miljövidrigt odlade.
så grekiska,ekologiska med kraftig smak skulle i alla fall jag kunna tänka mig köpa även till ett högt pris.
jag odlar själv tomater hemma och det är olika smak beroende på sorter och går inte att jämföra med standardimporterade.
de flesta har nog aldrig smakat en "riktig" tomat.... ulf
Bassam
Hej

Jag tänker att man köpa Tomater för:

1 Priset: spelar mycket roll just nu.
2 ekologiska: det börjar spela roll just nu.
3 vilket land kommer dem: speciell tycker om köpa sina varor, jag tycker att det är positiv hos svenska människor.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon