Marie.san
Jag fick ett växthus av modellen Bellis -82G förra året. Är det någon som har erfarenhet av hur man bäst hänger upp växterna i det växthuset. Jag skulle ha velat ha två längsgående stänger på långsidorna men det verkar inte vara så lätt att få dit. Antar att det måste finnas nån god tanke för hur upphängningen ska gå till...?

Nästa fråga gäller ventilation. Tänkte införskaffa automatisk ventilation. Räcker det med att en lucka är försedd med en sådan cylinder eller ska man ha flera? Har fyra takluckor.

Andra tips inför första odlingssäsongen mottages också tacksamt!
Bassam
Hej

Du kan göra hylla på långa sidor av växthus, hylla som dela ut höjden till hälften., på den här sätt kan du plantera hänga växter under och över hylla plus kan göra fint i mitten av växthuset,

- men om ventilation.: om det räcker med en eller inte kan man läsa informationen på förpackning för ventilation, och sen kan du bestämma om en räcker eller du behöver mera.
Obs
snart ska du får mera tipsar av mina kompisar i odla rum.
H.Bassam
rosita
Ventilation behövs så mycket det går, det blir enormt varmt i växthus på sommaren.

Du kan ha både hyllor och upphängningslinor längs långsidorna.
kerstin z5-6
Minst två kolvar gärna 4 st och de behöver inte tas in på vintern. Har du odlingsbänk med öppen jord på golvet?

Hur stort i kvm är det och vad tänker du odla i det?

Det är lättare att svara om vi vet lite mer , själv föredrar jag långa arbetsbänkar för småkrukor och odlar allt större i stora plastkrukor på golvnivå.
Marie.san
Tack för svaren

Jag trodde kolvarna skulle tas in vintertid..?

Som det är nu har jag grävt ur och lagt en mittgång av plattor. Eftersom jag kom igång väldigt sent in på förra odlingssäsongen (fick upp växthuset i slutet av juli) klädde jag bara in marken med svart täckväv och ställde på pallkragar o krukor som jag fyllde med jord o flyttade in de tomatplantor o dylikt som jag hade.

Nu till våren har jag tänkt att gräva bort gräslagret och ytterligare en bit jord, hur djupt bör det vara? Och därefter ställa på pallkragar längs kanterna. Har tänkt odla tomat på ena långsidan, gurka på den andra och melon på gaveln tillsammans med en vinranka. Sen tänkte jag ställa paprika, chilipeppar och gyllenbär i krukor utanför gurkorna o tomaterna.

Har idag ingen inredning bortsett från pallkragarna o en 60 cm bred hylla.

Har läst om droppbevattning också... låter lite onödigt komplicerat tycker jag... eller har jag fel?

Växthuset är 8,2 kvadratmeter stort

Låter det rimligt?
Bassam
Hej

Det är bra med droppbevattning .

H. Bassam
kerstin z5-6
I mitt gamla lilla hade jag så men jag övergav snabbt jordbäddarna, tungt o bökigt att byta jord i dem vart år, pallkragar är säkert mycket bättre. Det är olja i fönsteröppnarna så inget händer under vintern -de är stängda så länge det är minus o behöver inte skruvas ut vilket dessutom är bökigt.
Så här ser det ut i mitt när det inte riktigt är säsong ännu

[attachment=80131:293174_427306.jpg]
fvd
Ang vinrankan gräv ner den utanför växthuset (om du inte redan vet det) och låt den slingra in och växa inne i huset. Min granne har ett gammalt växthus och han planterade vinrankan inne och nu får inget annat plats.
ingmet

Jag trodde kolvarna skulle tas in vintertid..?

Som det är nu har jag grävt ur och lagt en mittgång av plattor. Eftersom jag kom igång väldigt sent in på förra odlingssäsongen (fick upp växthuset i slutet av juli) klädde jag bara in marken med svart täckväv och ställde på pallkragar o krukor som jag fyllde med jord o flyttade in de tomatplantor o dylikt som jag hade.

---------------------------------------------------------------------------------------

Alla öppnare/kolvar tål inte svensk vinter. Hör med inköpsstället.

Jag har plattor/sten i hela växthuset och odlar allt i större terracotta plastkrukor (10-20liters), gröna cementhinkar (15liter) och rektangulära svarta cementbunkar (45liter). De sistnämnda är inköpta på Byggmax. Funkade jättebra..flyttbara, prisvärda och enkla att hantera under hela säsongens livscykel.
Pauline/Sthlm
Hej, ursäkta en trådkapare/påhängsfrågare:

Jag planerar också, äntligen!, ett glashus.
Storlek efter vad tomten tillåter o lite till, knappt 10m2. T ex kvadratiskt Maxi4/Willab.
Planen är en (1) rejäl markbädd i fonden för, tja, vinranka?, och i övrigt uppdrivningsytor (bord, hyllor) och krukor (/murarkärl et c). Största användning som säsongsförlängare, troligen inte så bra (iaf inte kontinuerlig) tillsyn mitt i sommaren, får väl lyfta ut kärlen till semestern.
Har ett par frågor om

1) hur bra det fungerar med grus på marken? Spiller man inte jord o skapar ogräsbäddar (eller är det bara jag som brukar lämna spår?)? Har inga ambitioner om supertjusig plattläggning, eller intresse av dess underarbete. Skulle kunna vara bra med en rad betongplattor att gå/stå på men eftersom jag vill ha en sittplats osså trodde jag det var enklare (snyggare!) ha något övergripande. Lätt att fylla på/kratta jämnt :-).

2) har någon erfarenhet av ingång på (endast) långsida (OK kvadratiskt men icke-gavel då)? Med ståhöjd till takfot borde man ju kunna komma in utan blåmärken o det lämnar fler löpmeter med högre i tak för odling. Ev vin får väl flyttas till gavelsida i stället.
Bara en tanke eftersom jag också tror huset ligger vackrare på tomten så, och öppningsväggen är given. Kanske bara konstigt?

3) två fönster (std) låter för lite?
Åsa, mälardalen zon 2
Det stod att mina kolvar inte skulle tåla minusgrader hos tillverkaren men de har klarat 15 vintrar nu. Det är bara ifall man skruvar fast fönstren som de kan gå sönder då vårvintersolen börjar skina men smörjer man kolvarna och inte skruvar fast fönstret så kan man ha dem kvar under vintern.

Min vinranka har varit planterad i växthuset i ca 15 år fattar inte vitsen med att plantera utanför då vaknar ju grenverket i växthuset medans rötterna utanför fortfarande är frusna = risk att grenverket torkar när det inte kan suga vatten. Det är dock viktigt gå ut och vattna i växthuset då vårsolen börjar skina även om det är snö runtom växthuset.
Marie.san
Tack för alla tips.

Nu snöar det för fult men jag sitter och längtar efter våren!
kerstin z5-6
mina kolvar hade samma råd-de har suttit ute i 15 vintrar de med-vaxet i dem förstörs inte av kyla.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon