|
Roger Halmstad
25-01-2014, 17:21
snart kommer våren,,,,
Huggorm
25-01-2014, 18:38
Snart och snart. Först har vi en vecka kvar av januari, sedan kommer februari som ofta är årets kallast månad. Och så kommer mars som skall vara en vårmånad men som oftast också är kall och snöig. Sedan kommer april och i andra halvan av den brukar det hända grejer. Cirka tre månader eller ett kvarts år är det kvar till det börjar bli grönt igen. Det enda positiva just nu är väll att ljuset sakta börjar återvända.
Eva i Skåne
25-01-2014, 18:46
CITAT (Roger Halmstad @ 25-01-2014, 17:21)  snart kommer våren,,,, Det hoppas jag. men visst är det ett tag till
Roger Halmstad
25-01-2014, 18:48
Behöver mycket hjälp av er alla att få ett paradis i min trädgård, skickar en bild på bygget.
Eva i Skåne
25-01-2014, 18:54
Åh, är det en pool du har där bakom muren? Men behöver den inte insynsskydd?
Roger Halmstad
25-01-2014, 19:01
Muren skyddar mot vind och löv som blåser runt, ska se om det finns växter typ bambu eller palmer som klara vintern.
Och jo det är pool...så här såg den ut innan muren byggdes.
mvh
Huggorm
25-01-2014, 19:13
Fungerar väll som skridskobana nu?
CITAT (Huggorm @ 25-01-2014, 18:38)  Snart och snart. Först har vi en vecka kvar av januari, sedan kommer februari som ofta är årets kallast månad. Och så kommer mars som skall vara en vårmånad men som oftast också är kall och snöig. Sedan kommer april och i andra halvan av den brukar det hända grejer. Cirka tre månader eller ett kvarts år är det kvar till det börjar bli grönt igen. Det enda positiva just nu är väll att ljuset sakta börjar återvända. Tur att du fick med det där om ljuset annars hade jag trott att du var tidernas pessimist ! CITAT (Roger Halmstad @ 25-01-2014, 19:01)  Muren skyddar mot vind och löv som blåser runt, ska se om det finns växter typ bambu eller palmer som klara vintern.
Och jo det är pool...så här såg den ut innan muren byggdes.
mvh Det ser härligt ut Roger jag kanske kommer och tar dett dopp i sommar eftersom jag bor i Halmstad !!
Roger Halmstad
26-01-2014, 09:52
CITAT (fvd @ 26-01-2014, 06:59)  Tur att du fick med det där om ljuset annars hade jag trott att du var tidernas pessimist ! Det ser härligt ut Roger jag kanske kommer och tar dett dopp i sommar eftersom jag bor i Halmstad !! ja gör du det,,vi får hoppas att sommaren som kommer blir lika fin som förra.
Det blir svårt att slå förra året 29 gradigt badvatten men sommar är för det mesta fint ändå !
Eva i Skåne
26-01-2014, 10:32
CITAT (fvd @ 26-01-2014, 09:57)  Det blir svårt att slå förra året 29 gradigt badvatten men sommar är för det mesta fint ändå ! Håller med
Huggorm
26-01-2014, 10:44
Om man har svart kakel i poolen, borde inte vattnet bli varmare då? Men mörkblått måste ju vara bättre än vitt i alla fall
Klart våren snart är här. Ljuset börjar återvända. Man anar svällande knoppar och lökväxterna sticker upp ur rabatterna. Takdroppet ökar och fåglarna är hysteriskt kvittrande. En månad till, så är det på G alltihop.
Pauline/Sthlm
26-01-2014, 23:40
CITAT (Huggorm @ 25-01-2014, 18:38)  Snart och snart. Först har vi en vecka kvar av januari, sedan kommer februari som ofta är årets kallast månad. Och så kommer mars som skall vara en vårmånad men som oftast också är kall och snöig. Sedan kommer april och i andra halvan av den brukar det hända grejer. Cirka tre månader eller ett kvarts år är det kvar till det börjar bli grönt igen. Det enda positiva just nu är väll att ljuset sakta börjar återvända. Haha!! Uppmuntrare där!
Elisabeth-Västkustkolonisten
27-01-2014, 08:39
Eller realist....
CITAT (Huggorm @ 25-01-2014, 18:38)  Snart och snart. Först har vi en vecka kvar av januari, sedan kommer februari som ofta är årets kallast månad. Och så kommer mars som skall vara en vårmånad men som oftast också är kall och snöig. Sedan kommer april och i andra halvan av den brukar det hända grejer. Cirka tre månader eller ett kvarts år är det kvar till det börjar bli grönt igen. Det enda positiva just nu är väll att ljuset sakta börjar återvända. Ja så ser det ut.
Eva i Skåne
27-01-2014, 13:28
Februari är en månad man gärna kunde hoppa över eller åtminstone få gå i ide
[attachment=80148:vinteride.jpg] Bilden har jag lånat från nätet, men den är klockren
Biggan_
27-01-2014, 14:18
Det är ett bra tag till innan det blir vår. Men visst har man märkt att ljuset börjar återvända. Jag vill ha en lååååååång lagom varm vår. Det får inte bli sommartemperaturer för tidigt så alla vårblommor blommar över på några dagar. Ja, det är väl bara att hålla ut!
CITAT (Roger Halmstad @ 25-01-2014, 19:01)  Muren skyddar mot vind och löv som blåser runt, ska se om det finns växter typ bambu eller palmer som klara vintern. Bambu kan du hitta, men palmer blir svårare. Men om du kombinerar bambun med tex Magnolia Tripetala, Elefantgräs, Ormbunkar och Hostor så kan du få till en riktig djungelkänsla. Sen Kan du göra en torr solig rabatt med vinterhärdiga Opuntior (kaktus), Taklök, Yucca Filamentosa, lavendel mm för medelhavskänsla. Passa på att googla växter nu när det är vinter
Om fem månader blir det mörkare igen!
Huggorm
27-01-2014, 20:03
CITAT (Carl @ 27-01-2014, 19:48)  Om fem månader blir det mörkare igen! Med andra ord är det tio månader kvar till det är så mörkt igen som det varit idag.
Biggan_
31-01-2014, 19:18
Så, då har vi lagt januari bakom oss och februari är en kort månad!
Har villa och sjötomt !men har aldrig mått så dåligt som denna vinter ,gråväder dagar in och dagar ut man vet inte om det är morgon eller kväll när man vaknar allt är grått grått .Himmla svårt att tycka det är njutbart Swimingpool eller inte kvittar precis man kunde lika gärna bo i ett träsk i dessa dagar ,ingen lyx skulle göra mig glad just nu !Det enda som skulle öppna mitt sinne vore en stor gul SOL  då skulle jag leva upp igen !
Huggorm
01-02-2014, 09:32
CITAT (Biggan_ @ 31-01-2014, 19:18)  Så, då har vi lagt januari bakom oss och februari är en kort månad! Alla långtidsprognoser visar dessutom att februari kommer bli en mild månad med lågtryck och plusgrader. Verkar som värsta vintern är över för denna gång.
Eva i Skåne
01-02-2014, 09:37
Hoppas prognoserna du läst är rätt!
caprifol
01-02-2014, 10:29
CITAT (Motti @ 01-02-2014, 00:42)  Har villa och sjötomt !men har aldrig mått så dåligt som denna vinter ,gråväder dagar in och dagar ut man vet inte om det är morgon eller kväll när man vaknar allt är grått grått .Himmla svårt att tycka det är njutbart Swimingpool eller inte kvittar precis man kunde lika gärna bo i ett träsk i dessa dagar ,ingen lyx skulle göra mig glad just nu !Det enda som skulle öppna mitt sinne vore en stor gul SOL  då skulle jag leva upp igen ! Jag hoppas jag inte trampar i något klaver nu, men du har väl både tid o ekonomiska möjligheter att fly till solen för några veckor? Om man inte vill resa så jättelångt så har ju Kanarieöarna ett underbart klimat även om turistorterna inte är särskilt trevliga enl min mening. Vi bokade en flygstol o hyrde ett hus "en bit utanför" . 22-25 grader o strålande sol varje dag - i januari!
*Stintan*
01-02-2014, 10:43
Jag tycker att det ofta är jättevackert när det är gråväder men man måste öppna ögonen för att se det
CITAT (Huggorm @ 01-02-2014, 09:32)  Alla långtidsprognoser visar dessutom att februari kommer bli en mild månad med lågtryck och plusgrader. Verkar som värsta vintern är över för denna gång. Det håller vi tummarna för. Mildväder är att föredra och tycker gråvädret väger upp den vidriga kylan och snöskottandet. Tänder mycket mysiga ljus och njuter av den typen, tills solen kommer tillbaka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|