Full version: Sensitiva tappar blad
myraan
Hejsan.

Jag har vid ett flertal tillfällen haft rör mig ej/sensitiva/mimosa pudica. Älskar den söta växten men jag förstår inte varför de alltid tappar bladen.
Jag sköter den som den ska skötas. Ser till exempel till att den aldrig torkar ut. Jag stressar den inte genom att röra den i onödan.
Men om jag exempelvis kommer emot eller lyfter den så tappar den hela tiden små blad. Är det vanligt att de gör det eller är det bara mina? Känns ju inte som det är något bra, men det kanske bara är så att bladen blir gamla eller något..
theseraphim
Väldigt vanligt då de är väldigt kräsna växter och inte så lämpade för svenskt inomhusmiljö. De får inte torka ut, inte stå i restvatten, ej för varmt och torrt(själva värmen är inga större bekymmer men torr varm luft däremot..). De påminner en del om de flesta köttätande växter när det gäller skötsel.
myraan
Det måste vara luften det är fel på.. Det är lite sval, men absolut inte kall luft, och något dragit där den står nu. Men jag har haft i andra fönster förr men med samma "bladtapparproblem".
Jag har den faktiskt i samma fönster som tre st köttätare men de mår iaf bra.

Problemet är väl som du säger att de är lite kräsna växter helt enkelt!
Alexander-VG-zon3
För den ska hålla sig fin inne nu behöver den mycket ljus (extraljus) och inget drag eller svalt, varmare desto bättre. Och att man låter den torka upp lite innan man vattnar (om det är en större planta, mindre eller frösådder hålls lättfuktiga) fuktig och kalljord tar snabbt död på den. Har den ljus och värme så kan man även ge den näring hela vintern. Och den är ettårig till kortlivad örter.

Själv brukar jag köpa frön och slänga ut i varma lägen ute på försomaren, en del gror och trivs och blir då nästintill skötsel fria.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon