Eliotta
26-01-2014, 10:07
Hej.
Jag har lägenhet med ganska liten balkong där både balkongen och alla fönster i lägenheten ligger åt söder. Jag brukar ha diverse blommor i fönster och på balkong men undrar nu över ätbara grönsaker. Går det att odla grönsaker inne? Chili, paprika och kryddväxter vet jag att funkar, men säg bönor och morötter eller annat användbart. Och vad lämpar sig för odling i balkonglåda och krukor på balkongen? Har haft en vinranka men jag lyckades inte övervintra den trots att jag bor i södra Skåne. Gärna sådant som ni har provat på själva och inte bara hört talas om.
Tack!
Hej
Du kan odla tomater, Chili, paprika och kryddväxter, men de behöver hjälp av extra ljus om du odla de inne under höst o vinter,
morötter är svårt med den.
bönor Kan odla på balkong .
vinranka kan klara bra i din balkongen., men de behöver mera skötsel av dig. kanske du är slarvig med vatten.
Kryddor:n: de kan klara sig inne o ute.
Obs
- på grund av din balkongen lägger i söder, så kan du odla nästan alla ätbara växter, du behöver ge dem mera vatten under varma dagar.
- du behöver göra hål på krukorna eller påsar om du planterar på balkongen, för att vatten ska inte samla bredvid rötter o svampen ska attackerar rötterna
Obs
när vi svara behöva du bara läsa och vilja vilka som passar dig.
H.Bassam
cinapuff
06-02-2014, 15:36
Vad funkar inte på en balkong? Det gäller bara att välja rätt sorter som inte växer sig så stora och plantera dem i lämpliga kärl. Jag har tom haft ett körsbärsträd! (Dock litet, på svagväxande stam).
Vad jag själv har erfarenhet av att odla på balkong i zon1/2:
Vinbärsbuskar, hallonplantor & rabarber funkar utmärkt i stora krukor/hinkar (<15l), övervintrar utan problem.
I 10 liters hinkar (eller motsvarande storlek på krukor) funkar physalis, tomater, paprika, morötter, rödbetor, purjolök, grönkål & bönor alldeles utmärkt. I Balkonglådor har jag förutom kryddor odlat låga sockerärter, olika sorters sallad, rädisor, smultron & jordgubbar med gott resultat.
Jag kommer säkert på fler saker jag odlat på balkong, ska försöka komplettera min lista ovan i så fall!
Arrisen
11-02-2014, 12:24
Jag har också endast en balkong och odlar alltid potatis i hinkar. Fungerar jättebra och får rejält med potatis. Men det går åt mycket vatten om de står i sol mycket.

Ny har jag flyttat och balkongen jag har nu är tyvärr rejält skuggig. Får se hur det funkar på den. :/
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.