JPC
Hej! Vi flyttade in i vår trädgård i somras och fick då busken på bilden. Vi vet dock inte vad det är för något? Som ni ser på bilderna så är skotten röda och bladen blev även de röda på hösten (bild från oktober). Jag såg busken i början av sommaren (innan vi flyttade in) och då var blommorna vita. Bladen påminner om en Snöbollsbuske men jag vill minnas att blommorna inte satt i så täta bollar.

Kan ni hjälpa mig att artbestämma busken?

Rebecca
Tycker absolut det ser ut som någon form av Lonicera, men är osäker på vilken... g.gif

Ah - såg nu att du tyckte bladen påminde om snöbollsbusken. Då tar jag nog tillbaka det...
Huggorm
Snöbollsbusken är en trädgårdsvariant av olvon som är en buske som växer vilt här i landet, och det är just en sådan du har.
Rogerzon3
Hej!

Jag tror mer på någon Viburnum, alltså olvon. Hur brukar bären se ut på busken?, Röda klasar?

Mvh Roger!
rikke
Ja skogsolvonet får röda bär i klasar. En jättefin buske tycker jag.

Mvh Rikke

Lite trött så här på morgonen rolleyes.gif biggrin.gif såg nu att det var inte trådstartaren som frågade om bär.
JPC
CITAT (Rogerzon3 @ 13-02-2014, 14:33) *
Hej!

Jag tror mer på någon Viburnum, alltså olvon. Hur brukar bären se ut på busken?, Röda klasar?

Mvh Roger!

Förra året så fick den inga bär... Men jag har ju bara följt den en halv säsong.
Huggorm
CITAT (JPC @ 15-02-2014, 08:52) *
Förra året så fick den inga bär... Men jag har ju bara följt den en halv säsong.

Så är det med de flesta buskar och träd, vissa år får de mycket frukt, andra lite och vissa år inget alls. Beror på väder och vind och på hur mycket krafter busken anser sig ha.
Rogerzon3
OK, vi får väl se hur det blir denna säsongen då. Återkom med lite bilder i sommar, så får vi ta en vända till.
Ta några närbilder på blad, blommor och frukt, så ska det allt gå att reda ut.

Mvh Roger!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon