Stevieboy
Någon som sått dessa? Har aldrig tidigare lyckats att så perenner som skall köldbehandlas men tänkte testa dessa. Planterade lite andra sorter i höstas i plastkrukor och grävde ner med fiberduk över. Tänkte mig två 5 cm krukor med såjord och perlit...ok?

Med vänlig hälsning,

StevieBoy
kerstin z5-6
Javisst de är bägge underbara växter - Riddarsporre gror varmt utan kallperiod, behöver inte alls kylas, växer snabbt och kan sås mkt senare i vår , lite beroende på hur du förfar när du sår.

Swertia däremot ska sås mkt ytligt , rek att du sprayar fast fröna på ytan , ställ ut låt gro i vår-de gror långsamt och oregelbundet
Har precis skrivit lite mer utförligt om detta med perennsådd -I denna tråd

DSC02243smaller.jpg
Stevieboy
Hej Kerstin och Tack för svar😊
Ska kolla din länk, spraya fast fröna?
Vad bra, då låter jag Delphinium stanna inne och ställer ut Swertian. Sådde i ekuka och täckte med lite jord, men kanske de ska vara ytligt då?

Med vänlig hälsning,

StevieBoy

Förresten är här inte mycket snö...på vår balkong 😔
kerstin z5-6
Ja de ska inte täckas alls .. och delpinium-har du lysrör till dem ? Annars vänta med sådd.. de växer dej ur huset smile.gif
Gåsis
Har du täckt dem för väl tror du? Jag kan sända en omgång till. Den växer till sig jättesakta första året.
/Åsa
Helen i Piteå Zon 5
Härliga växter både Swertia och Riddarsporre.
Ang. Swertia så gror dom lätt även inne under växtbelysning men det är kanske enklare med utesådd för då behöver du inte lysrör och svala rum
Så här har jag gjort
http://helenstrdgrd.blogspot.se/2011/01/st...ia-frosadd.html
kerstin z5-6
Toppen Helen att man slipper kyla dem för du menar väl så? Då kan jag skriva upp det i minnet smile.gif
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (kerstin z5-6 @ 28-01-2014, 18:16) *
Toppen Helen att man slipper kyla dem för du menar väl så? Då kan jag skriva upp det i minnet smile.gif

Ja, Swertia kingii gror lätt i rumstemperatur yes.gif
kerstin z5-6
Tackar -gör en lapp på datorn smile.gif litar inte längre på minnet:)
Stevieboy
Hej och tack för alla svar smile.gif
Jasså jag har täckt bägge sådderna.
Delphinium har jag inne en kruka och där har det grott två, Swertia har jag ute två krukor och även en Delphinium.
Ska sätta Swertior inne i kruka om de gror.
Är det Delphinium som inte ska täckas? Kanske därför inte alla gror. Nu är fröna slut så jag hoppas de som är ute gror. Ska leta upp fler smile.gif Fantastiska, har köpt en Stålgrå Swertia med på en trädgårdsauktion jag ska så.

Mvh

Stephen
kerstin z5-6
Inget gror ute när det är under +10 hela dygnet ? Anledningen att ha frö ute är att de först behöver en sval period frör att senare kunna gro.Även Swertia gror varmt utan kylning. Delpinium är inte kinkiga om de täcks lätt

Vet inte om jag uppfattat dina frågor korrekt?
Stevieboy
Hej!
Jafrågan gällde vilka ska täckas och vilka vill inte täckas av jord?
Sedan förstår jag att bägge går att odla inne. Angående ute menade jag att det kanske räcker med +-2 grader för att köldbehandla perenner på balkongen? Har lite aklejor jag tänkt ställa ut bl.a. Det är ju ett bra sätt då utrymmet inne stadigt minskar?

Med vänlig hälsning,

Stephen
kerstin z5-6
Ytterst få frö är mörkergroende, vet man inte täck inte.Ja balkong nu är utmärkt för stratifiering av de flesta frö..
Man kan aldrig säga något totalt generellt -det beror på VILKA frö man ska så, att bägge går att dra upp inne betyder att de gror varmt utan föregående kallperiod.Men så är det inte alls med alla frö.
Stevieboy
Ja det är svårt att veta. Nu har jag både Delphinium och Swertia på balkongen så jag kanske borde testa ta in dem? Även olika Akljejor även om jag vet att de kan gro inne, det har jag gjort. Måste flytta till hus och skaffa växthus tror jag 😊 Vilken sajt använder man bäst då man ska kolla odlingsinfo om man nu inte gör det ex här?

Med vänlig hälsning,

Stephen
kerstin z5-6
Inga av de du har på balkongen behöver kylas.

AOT har faktabank med sådd och förökningsråd ,för snabbkoll kan man titta här
Stevieboy
Tack snälla! Tycker det Strömsö så olika ibland. De som inte ska täckas täcker man inte alls med jord?

Swertia ska ha minusgrader 8 veckor enligt en sajt, varmgroende enligt andra...

Med vänlig hälsning,

Stephen
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (Stevieboy @ 23-02-2014, 15:56) *
Tack snälla! Tycker det Strömsö så olika ibland. De som inte ska täckas täcker man inte alls med jord?

Swertia ska ha minusgrader 8 veckor enligt en sajt, varmgroende enligt andra...

Med vänlig hälsning,

Stephen

Swertia gror fint inne i rumsvärme helt utan problem.
kerstin z5-6
Därav fördelen med ett forum , man kan läsa såråd på nätet men är man osäker är det bästa att fråga någon som själv sått växten -som här tex smile.gif
Stevieboy
CITAT (kerstin z5-6 @ 23-02-2014, 16:22) *
Därav fördelen med ett forum , man kan läsa såråd på nätet men är man osäker är det bästa att fråga någon som själv sått växten -som här tex smile.gif

Precis, jag sår dem inne 😊 Har hittat vit och stålgrå

kerstin z5-6
Nu tror jag du missuppfattade vad jag skrev.???
Jag kanske uttrycker mig otydligt, HUR du driver upp plantor är en sak. Huruvida de ska ha kyla, stratifiering kallt , värme , ljus mm är en annan.
Många växtslag har tidigare av tradition behövt kylperioder, av olika orsaker har man kommit fram till att detta inte alltid behövs.Man kan alltså läsa en hel del olika råd på nätet, inget är fel, men det finns eventuellt enklare och mer komplicerade sätt. Vissa fröslag har även med tiden blivit lättare att så.

Om man efter alla olika såråd,man läst , vill ha ett självupplevet exempel är detta oftast det bästa. Dvs att fråga någon här.
Stevieboy
Ja detta är spännande men kanske låter krångligare ibland än vad det är... Nu verkar ju köldperioden ha varit, om det inte blir kallare snart. Det är ju maj-temperatur hos oss idag ex.
Rent logiskt så borde ju alla perenner som är härdiga här och frösår sig själva gå att köldbehandla. Sedan undrar jag lite på sådjupet. En del ytliga...de ska inte täckas alls? Andra täckas med jord...hur mycket då? Ibland undrar jag om jag har sått för djupt. Ibland en cm djupt.... Att de inte gror pga det? Vad gör man med dessa? Gräver runt på ytan?

Mvh

Stephen
kerstin z5-6
Det är inte krångligt alls-

1.frö som behöver en kylperiod för att gro=häva groningshämmande ämnet i fröet-bäst temp +4 gr till minus 4 grader.Alltså en varierande temperatur.
Många frö men inte alla.
Under minus 4 händer ingenting dvs om det är för kallt.

Inga frö som gror utan kyla, tar skada av kyla. Frö som behöver kylas gror ej utan kylperiod ev först efter 2 år i så fall
.

2.Varmgroende frö-behöver ej kylperiod.

3.Sådd: de flesta små frö med undantag vissa violer ..är Ljusgroende.Ska ej täckas! endast sprayas fast mot såjorden.

4.Stora fröer i luktärtstorlek kan täckas ,de tar sig upp själva. MEN de flesta frö är beroende av ljus för att gro.
ett tunt smulat lager över de större fröna men inga cm ner i jorden.

Tror inte det hjälper att rota runt i lådorna.
Stevieboy
Tack för ett utförligt och pedagogiskt svar 😊

Ja Delphinium sådde jag "under jord" så det kan ju vara en ide att lägga några frön "ovan jord" med för säkerhets skull. Då gör jag så med de Digitalia jag ska plantera idag med, dvs sår "ovan jord"😊

Med vänlig hälsning,

Stephen
Stevieboy
Nu har de grott, Swertian som var ute först och sedan inne smile.gif Samt flera Delphinium Blue Lace smile.gif

Mvh

Stephen
kerstin z5-6
Gratulationer till de nya "barnen"!! blomma.gif
Helen i Piteå Zon 5
Ja, det är kul då det gror yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon