Kantnepeta
Hej! Jag tänkte satsa på att så perenner den här våren. Jag är nybörjare både på trädgård och sådder så jag läser på så gott jag kan. Nu läser jag om stratifiering och att det kan göras genom att sådderna får stå under snön den tiden. En fråga om detta: ska jorden skyddas med någon plast eller väv så att det inte blir för blött i krukorna om det kommer mildare väder?

Sen undrar jag om det finns perenner som det är lättare att lyckas med än andra? Har bara provat att så akleja tidigare (som då fick stå i vår svala källare under stratifieringen), och det gick bra!

Tacksam för svar! smile.gif
kerstin z5-6
Jag brukar ställa ut sådderna ( sådda i såjord fuktad, efter 6-12 tim i rumstemp) ute under snön. Varje liten ask jag sått i tex bregottaskar eller små sålådor /hål under -drar jag en plastpåse över så jag lätt kan separera dem när det tinat utan att störa fröna. Allt i en plastback, märk ut stället om det snöar mkt .

De gror när det blir varmt

Kallstratifiering behövs inte för alla perenner men inga perennfrö tar skada av kyla. Akleja gror jämnare av en sval period , lavendel likaså men ingen av dem måste ha en kall period , medan stormhatt tex måste stratifieras kallt för att gro.

Beroende på hur man sedan vill driva dem-i kallväxthus med värmefläkt när det går under + 4 , inomhus under lysrör eller enbart utomhus , är det lite olika förfarande.

Om jag ska ha dem ute (vilket jag inte har med några alls , i mitt klimat o zon-) Skulle jag sätta dem i en pallkrage i skugga , efter stratifiering med luftigt satt gladpack eller påse till dess de gror(när det blivit varmt.)Varmgroende skulle jag så i samband med detta, alltså senare i vår , ute .

För innesådd och växthus tar jag in alla som ska kallstratifieras i mars -april och gror dem inne , varmgroende sår jag beroende på fröslag inne feb -april/Alt växthus efter en kortare tid inne .
Exempel på lätta varmgroende perenner är