Kantnepeta
Hej! Jag tänkte satsa på att så perenner den här våren. Jag är nybörjare både på trädgård och sådder så jag läser på så gott jag kan. Nu läser jag om stratifiering och att det kan göras genom att sådderna får stå under snön den tiden. En fråga om detta: ska jorden skyddas med någon plast eller väv så att det inte blir för blött i krukorna om det kommer mildare väder?

Sen undrar jag om det finns perenner som det är lättare att lyckas med än andra? Har bara provat att så akleja tidigare (som då fick stå i vår svala källare under stratifieringen), och det gick bra!

Tacksam för svar! smile.gif
kerstin z5-6
Jag brukar ställa ut sådderna ( sådda i såjord fuktad, efter 6-12 tim i rumstemp) ute under snön. Varje liten ask jag sått i tex bregottaskar eller små sålådor /hål under -drar jag en plastpåse över så jag lätt kan separera dem när det tinat utan att störa fröna. Allt i en plastback, märk ut stället om det snöar mkt .

De gror när det blir varmt

Kallstratifiering behövs inte för alla perenner men inga perennfrö tar skada av kyla. Akleja gror jämnare av en sval period , lavendel likaså men ingen av dem måste ha en kall period , medan stormhatt tex måste stratifieras kallt för att gro.

Beroende på hur man sedan vill driva dem-i kallväxthus med värmefläkt när det går under + 4 , inomhus under lysrör eller enbart utomhus , är det lite olika förfarande.

Om jag ska ha dem ute (vilket jag inte har med några alls , i mitt klimat o zon-) Skulle jag sätta dem i en pallkrage i skugga , efter stratifiering med luftigt satt gladpack eller påse till dess de gror(när det blivit varmt.)Varmgroende skulle jag så i samband med detta, alltså senare i vår , ute .

För innesådd och växthus tar jag in alla som ska kallstratifieras i mars -april och gror dem inne , varmgroende sår jag beroende på fröslag inne feb -april/Alt växthus efter en kortare tid inne .
Exempel på lätta varmgroende perenner är
Riddarsporre , lammöra Hosta, Höstöga , alunrot, stockros, kungsljus, ostronört, blå bergvallmo -om man kan o orkar ha dem svalt om nätterna ,stäppsalvia, rudbeckia,digitalis mfl.
ostersundekallt
Bra fråga, jag har undrat samma sak :-) Har kört nån mellan variant med dåligt fastsatt gladpack whistling.gif
Åh Kerstin, menar du att du inte låter några sådder stå kvar ute o go o försöka växa bäst de kan över sommaren? Då ska jag planera om, jag bor ju i zon 6-7...
kerstin z5-6
CITAT (ostersundekallt @ 07-02-2014, 20:35) *
Bra fråga, jag har undrat samma sak :-) Har kört nån mellan variant med dåligt fastsatt gladpack whistling.gif
Åh Kerstin, menar du att du inte låter några sådder stå kvar ute o go o försöka växa bäst de kan över sommaren? Då ska jag planera om, jag bor ju i zon 6-7...

Jag drar en vanlig klar plast påse över de jag gräver ner i snön, inte tätt sittande inte knuten, de jag har inne under lysrör-gladpack med några hål i , kollar kondens, skakar bort den då o då.
De jag lämnar ute ska efter april maj vara utan plast , stå i skugga men de är ytterst få-övriga tar jag in efter kylperiod o gror inne under våren -Jag vill plantera i juni.
Vet inte om jag missförstod din fråga , men sega frö som Helleborus, brukar jag så ,så fort jag får den och lämna ute.

Alla som grott planteras om efter 4 blad utöver hjärtbladen.Oavsett var de grott. En perenn som grott utvecklas inte normalt om de bara står i såjord.DE mår bra av om plantering.
Bassam
Hej
Det är olika, så behöver man läsa på förpackning ..
H: Bassam
ostersundekallt
Aha, plantera ut i juni, ja då förstår jag, då får man ju ta in de i tid o driva dem lite. Prova alunrot Kantnepeta! Det tipset fick jag av en erfaren odlarvän, och jag sådde och skulle ställa ut under snön, men hann inte bära ut den utan den blev stående inne en vecka och VIPS var det fullt av alunrot plantor i hela tvättstugan!
Kantnepeta
CITAT (ostersundekallt @ 11-02-2014, 19:35) *
Aha, plantera ut i juni, ja då förstår jag, då får man ju ta in de i tid o driva dem lite. Prova alunrot Kantnepeta! Det tipset fick jag av en erfaren odlarvän, och jag sådde och skulle ställa ut under snön, men hann inte bära ut den utan den blev stående inne en vecka och VIPS var det fullt av alunrot plantor i hela tvättstugan!

Alunrot låter onekligen intressant! Snygga blad i många varianter - jag skulle gärna ha många! Impecta får många beställningar från mig i år!

Tack Kerstin för klargörande! Nu har jag sått en del perenner och satt "på kylning". Tar in dem i slutet av mars och sätter dem under växtlampor har jag tänkt.

Två sorters rudbeckia har jag också sått som får stå kvar här inne över ett varmt element tills de gror. Hoppas på riktigt många! smile.gif
hs04290
Hej!

Perenner är roliga. Lättast är att så inne i såjord, fukta, svepa in i plastpåse, "ut i drivan" (Jag brukar sätta krukorna i en stadig plastback (genombruten så att det finns avrinning). Just nu finns ingen snö att täcka med hos mig (zon 4), men temperaturen är ganska mild så det går säkert bra. OM det blir -20 täcker jag med bubbelplast. De får sedan gro när de vill. Jag tar av plasten så snart de grott, vaktar noga, vattnar lagom osv. Jag har lyckats mkt bra med bl a aklejor, jättevallmo, lavendel, stjärnflocka, rudbeckia, anemoner, isop, daggkåpa, olika malvor, olika nävor, clematis, backsippa, blodtopp, potentilla nepalensis, heuchera sp, blågull, pion, olika typer av vivor mm.
Alla växter som kommer från länder med liknande klimat som vårt går att så på detta sätt. Tropiska växter får vi så inne oftast.
Jag rekommenderar Helenstradgard där Helen beskriver sina frösådder. En annan bibel är http://theseedsite.co.uk/index.html, där man kan finna såanvisning för nästan allt.
Lycka till!!
Helena
kerstin z5-6
Många av de du nämner behöver ingen kylperiod, men man ska göra som man har förutsättning till.Dock ser jag ingen mening med att så och sätta ut varmgroende perenner för temperaturen blivit vår temp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon