Okej...
har läst "1000" trådar i ämnet men blir inte klokare så jag startar en ny tråd.
Har haft galna problem med spinn tidigare (sett och identifierat dom), men tycker ändå detta känns annorlunda och jag ser inte ett enda liv.
Till detta bör tilläggas att dessa plantor odlats under lampa i ventilerad plastlåda för att hålla upp fuktigheten, kanske gjorde jag ett för bra jobb gällande fuktigheten?
har sett lite tendens till vad jag tycker kan vara svamp på stammen och ovansidan bladen på några plantor men verkar hjälpa med dämpad fuktighet, vad jag lärt mig så gillar inte spinn hög luftfuktighet och borde således inte vara mitt problem i lådan, men vad är det då? :|
har skyllt min katt för att "droppat" av spinn kvalster på plantorna tidigare säsonger men i lådan vintertid?
Bilden på trinidaden är en av de jag lyckades rädda 2013.
Har tidigare använt såpa o t-röd till spinn med varierande resultat beroende på sort, vad skulle ni rekommendera?
Nåväl... vore kul o hålla dom vid liv.
Har du en massa småflugor som flyger omkring? Kan vara sorgmyggor. Deras larver lever i fuktig jord. Och äter på rötterna. Man kan vattna med pyretrum i jorden som tar död på dem. Men ska du äta något av växten kan jag inte rekomendera det.
Sorgmyggor har jag haft här i krokarna, tror det problemet är löst dock för jag ser inga längre. annars finns väl nema(?)blom(?) små larver som käkar mygglarverna?. Kanske kan vara någon form av ödem? man brukar ju ändå kunna se något kryp, men jag ser inget alls.
Hej
Det ser ut att de här insekter sugar av från blad (LÖSS- TRIPS- Vita Flygare ), så blir blad skrynkliga , du kan borta de som står på blad på klister typ genom att fasta dem på klister typ, det finns på rUSTA
affären; de kostar bara kr; och man kan använder dem för att rensa möbler från damm
Obs
Den ser ut så:
Håller dina kläder rena från damm och hår.
[attachment=80166:ROLL.jpg]
H.Bassam
Ska du ha frukt och äta av dom så är inga slags gifter att rekommendera!! Vad jag förstår hittills så är det chili ode kan lätt drabbas av spinn, bara att ha tålamod tills mer ljus och värme kommer. O för guds skull bort se från föregående inlägg!
Rebecca
31-01-2014, 09:40
Jag tycker faktiskt det påminner om ödem, som har i princip fått på varenda Capsicum jag odlat. Håll utkik om du ser nåt som liknar odjur, annars hade jag nog avvaktat.
Hej
Jag skrev hur kan borta spinn och löss insekter utan chemi material, bara du kan fasta dem med ( kläder rena saom fasta insekter med sina lim sidan, det är min fantasi och praktik sidan.
H.Bassam
Om du kommer fram till att det är trips så var en kompis (hängiven chiliodlare)n i kontakt med ett företag som beter biobasiq och köpte rovkvalster mot trips. Han var supernöjd, så jag tänker prova det i år, har alltid problem med trips på chili....
Trips, spinn, vitaflygare, alla syns väldigt tydlig, här (i bilderna i alla fall) syns dom inte, och J0nt3 skulle ha säkert sett dom också...
Bild nr 1 och 2 ser ut som hur mina paprika blir varje år... Nu sökte jag på "ödem" (tack Rebecca), och hittade det här på www.bayergarden.se:
Ödem
Ödem märks på hårda korkartade ansamlingar under bladen. Orsaken är för mycket vatten och för dåligt ljus. Rensa bort alla de värst angripna bladen, sätt plantan ljusare och minska på bevattningen.
Kan det vara ditt problem? (Passar definitivt in för mig...)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.