Full version: Idegran
Groa
Som sagt, funderar på vintergrönt formklippt vid entrétrappen, men grannen och dess hundar har en otrevlig morgonrutin så då står mitt sista hopp till idegran vad jag förstår. De kommer dessutom stå i mestadels skugga och som sagt, tuja går väl bort iom hundurinet vad jag förstår.
Nåja till frågan, hur mycket skada tar idegran av det? Är det bara att ge upp eller står den emot det?
Åsa, mälardalen zon 2
Idegran lär inte klara det heller tror det kan vara svårt hitta nått som klarar hundpink överlag.
vanjalarsa
Du kan kanske tala med grannen ?
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Solstormig
Oförskämd granne! Skaffa något taggigt istället.
Groa
CITAT (vanjalarsa @ 28-01-2014, 09:46) *
Du kan kanske tala med grannen ?
mvh vanjalarsa rolleyes.gif

Försökt det, saken är dessvärre den att jag inte kan göra mer än att be snällt, eftersom sagda granne även är min hyresvärd... Och att avgränsa framkomligheten är tyvärr inte möjligt heller. Jädrans också :/ Nåja.. Får väl se hur jag gör till våren när det börjar bli dags för krukor och sånt igen. Detta är ju inte bara ett problem för växter förstås, det är ju inte det roligaste att ha hundar fara runt tomt och hus utom kontroll rent generellt heller, men som sagt, hyresvärdens gård som vårt hus står vid.
Huggorm
Elstängsel löser problemet. Sätt upp tråden på en decimeters höjd och dölj den så gott det går så inte husse ser den. Hunden kommer mycket snabbt lära sig var det inte är lämpligt att pissa.
Groa
CITAT (Huggorm @ 28-01-2014, 20:40) *
Elstängsel löser problemet. Sätt upp tråden på en decimeters höjd och dölj den så gott det går så inte husse ser den. Hunden kommer mycket snabbt lära sig var det inte är lämpligt att pissa.

Hehe tack för ett gott tips, hade det inte varit för att de ska stå alldeles vid entrétrappen och vi har en tvååring hemma så hade jag nog skridit till verket på en gång.

Får väl helt enkelt bita i det sura äpplet och inse att jag får försöka prata med dem igen eller acceptera att vi får ha en urtråkig framsida så länge vi bor här.(Varför kan man inte pausa trädgårdsintresset tills man har en plätt där man kan göra som man vill?;-))
Gossen Ruda
Sätt upp något tråkigt som tål pinket, en plastjulgran kanske. Om någon frågar, exempelvis grannen/värden så säg att det är den enda som tål hundpink.
rikke
Du kan inte använda stora stenar och sen planter något i skydd av dem?
Solstormig
Hundar brukar ju nosa innan de pinkar. Skulle det kanske fungera att lägga dit några superstarka chilifrukter? Vet inte om det fungerar men det är ju ganska billigt att försöka.
Bassam
Hej
jag går i dag genom internet och jag läste:
1 någon som gjorde projekt på detta, har märkte att alla som fick hund urin växer jätte bra.

2 hund urin har mycket nitrit, de bränna växter så hans förslag:
obs
om man vet att flera hundar kissa på hans växter, det är bra att vattna mycket.

Min förslag:
finns inte säkerhet så man behöver borta sin växter av hundar.

H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon