Full version: datura
-asno-
Hej och hjälp,

min frösådda datura är nu en dm lång och har fyra riktiga blad. Nu säger den att det är dags att blomma och har satt en knopp som jag pga påsk inte lagt märke till. Knoppen tänker snart slå ut så det är väl inte lönt att ta bort den. Ska man ta bort de första knopparna och ska daturan toppas?

/Åsa
Kicki J
Halojs!
Jag är daturagalning, har sått massor och vet inte riktigt hur jag ska få plats med alla!!! tongue.gif
Jag har köpt plantor tidigare år, men i år har jag frösått dem för första gången. De köpta plantorna har sett toppade ut, förutom en som blev väldigt hög men grenade ut sig dåligt. Så med det i minnet så har jag toppat alla mina plantor. De flesta har presis som dina slagit knopp men den har jag tagit bort, vill hellre att de ska lägga kraften på att växa till sig riktigt.
Vad har du sått för sorter?
mvh Kicki
-asno-
Hej!

Jag kan nog tyvärr inte säga vilken sort det är - fick en gratispåse med från Althea och där stog det bara datura. Men den växer och frodas. Nu måste den nog tyvärr få sätta en blomma - har haft påsklov och inte hunnit med att varken läsa svar eller ta bort knoppar. Men sen ska den toppas!

/Åsa
Blomstertanten
Jag brukar alltid toppa mina, för att få kraftigare plantor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon