Snuggles
28-01-2014, 21:55
Hej!
Jag ska flytta till ett hus på landet om en månad. Trädgården är omgiven åkrar och det finns inga träd eller större buskar på tomten (en gammal arbetarbostad). Någon som har tips på buskar eller snabbväxande träd som kan skydda lite redan i sommar, eller bara tips hur man kan skugga? Jag bor i zon 3.
Tack!
Sofia
kerstin z5-6
28-01-2014, 22:22
Spännande- Pil växer fort men sätt inte jättenära huset -kan klippas hårt om du vill senare och förstås tas bort om du vill ha något finare" träd senare.. eller mer långsamväxande ,samtidigt
Hej
Du kan köpa stora häckar som tycker att de passar dig, och planterar dem från dem:
1 Bärhäggmispel, är inte vinter grön, men den växer snabb med lite skötsel.
2 Tjua: de växer snabb och de vintergröna. exat tjuja 'Brabant'.
3 Liguster: det finns vintergröna o inte vintergröna
4 Måbär det är bra med sin frukt men den är vintergrön.
5 Oxbär det är bra med frukt. också den är inte vintergrön.
6 Idegran - gran - Buxbom - Rododendron är vintergrön
H.Bassam
Huggorm
29-01-2014, 06:50
CITAT (Bassam @ 28-01-2014, 23:49)

4 Måbär det är bra med sin frukt men den är vintergrön.
Nej, måbär är inte vintergrön.
Angående träd så finns det inga sådana som växer mycket redan första säsongen. I början måste de satsa mest på rotutveckling och bara lite ovan mark. Det tar ofta ett par år innan de sätter fart på riktigt.
Hur är jordmånen, är det fin åkerjord eller består marken av et tunt jordlager ovanpå sprängsten som de kört dit när de byggde huset? Det betyder ganska mycket för vilka träd som kommer trivas. Och hur stora träd vill du ha?
EvaKlemming
29-01-2014, 09:27
Hej
Fruktträd till en arbetarbostad är ett måste tycker jag. Ek och sälg för den biologiska mångfalden. Rönn och lönn fyller bra och är bra fågelträd. Hästkastanj är ett vackert vårdträd.
Fågelbär blommar vackert och blir stort.
Syren såklart och fläder. Bra fågel- och biväxter.
Häckar: om tomten är stor skulle jag börja med häckar närmast huset för att få det lite intimt. Träden längre bort.
Massor med rosor nära huset.
Om plånboken tillåter, försök få tag i större träd. Det betalar sig tusenfalt om du tycker att en vacker trädgård är superviktigt och det gör dig glad varje dag.
/Eva
Hej
Det kan man leta efter stor och billiga häckar o buskar från blocket, Ibland behöver folk byter planering, så vill de någon som tar dem snabb utan pengar, det är bra om man hitter stora växter för att släppa lång tid för att växter anpassa rötterna i jorden o tiden för att växterna blir stora
H.Bassam
Snuggles
03-02-2014, 19:14
Tack för era svar, jag funderar vidare och planerar när vi flyttar in!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.