Påtoppen
29-01-2014, 09:36
Jag är en nybörjare både vad gäller odling och framför allt växtbelysning. Men eftersom en del sticklingar tidigare år blivit ganska rangliga så tänkte jag nu försöka med en växtlampa. Vi hittade en länk på youtube och byggde efter den. Så här blev lampan:
[attachment=80169:image.jpg]
Här är instruktionsfilmen:
http://m.youtube.com/watch?v=gPbpxJLalAQVad tror ni, uppskattar plantorna lampan?
En fråga till er som använder växtbelysning, har ni denna på även innan fröna grott eller först efter att något kommit upp ur jorden?
duo2010
29-01-2014, 16:53
Häggkvist är fantastisk. Hans hemsida är mckt lärorik för alla odlare! Fast jag skulle nog ha en starkare lampa med mera lux men det kanske inte finns för lågenergilampor? Vad jag vet behöver du inget ljus innan fröna grott om det nu inte rör sig om ljusgroende frön.
gunilla
Tack för tipset! Jag tror växterna blir jättenöjda. Även här sätter jag fröerna under ljus om de är ljusgroende. Är jag osäker får de ljus men annars inte.
Påtoppen
29-01-2014, 20:39
Det är chili och kronärtskocka som kommit i jorden än så länge. I dag kikade de första kronärtskockorna upp *odlarglädje*
I en kommentar till videon var det någon som skrev att hen hade köpt fel lampa, en kraftigare. Då svarade Häggkvist att med en kraftigare/större lampa skulle det behövas en större skål för att få bra effekt.
Det kanske blir något mer avancerat så småningom (men jag har lite svårt att begripa mig på alla termer kring det här med ljus).
Hej
Jag har vanligt lysrör på tacket, två stcken varje styck 30 watt, detta fungerar jätte bra, vi tänka tillsamma varför ljus viktigt för blommor, för att växter bygga sina mat från CO2 + vatten + ljus + gröna, så de behöver inte ljus under frö tiden, och detta spela ingen roll med stora eller mindre kruka.
H.Bassam
kerstin z5-6
30-01-2014, 01:20