Påtoppen
29-01-2014, 09:36
Jag är en nybörjare både vad gäller odling och framför allt växtbelysning. Men eftersom en del sticklingar tidigare år blivit ganska rangliga så tänkte jag nu försöka med en växtlampa. Vi hittade en länk på youtube och byggde efter den. Så här blev lampan:
[attachment=80169:image.jpg]
Här är instruktionsfilmen:
http://m.youtube.com/watch?v=gPbpxJLalAQVad tror ni, uppskattar plantorna lampan?
En fråga till er som använder växtbelysning, har ni denna på även innan fröna grott eller först efter att något kommit upp ur jorden?
duo2010
29-01-2014, 16:53
Häggkvist är fantastisk. Hans hemsida är mckt lärorik för alla odlare! Fast jag skulle nog ha en starkare lampa med mera lux men det kanske inte finns för lågenergilampor? Vad jag vet behöver du inget ljus innan fröna grott om det nu inte rör sig om ljusgroende frön.
gunilla
Tack för tipset! Jag tror växterna blir jättenöjda. Även här sätter jag fröerna under ljus om de är ljusgroende. Är jag osäker får de ljus men annars inte.
Påtoppen
29-01-2014, 20:39
Det är chili och kronärtskocka som kommit i jorden än så länge. I dag kikade de första kronärtskockorna upp *odlarglädje*
I en kommentar till videon var det någon som skrev att hen hade köpt fel lampa, en kraftigare. Då svarade Häggkvist att med en kraftigare/större lampa skulle det behövas en större skål för att få bra effekt.
Det kanske blir något mer avancerat så småningom (men jag har lite svårt att begripa mig på alla termer kring det här med ljus).
Hej
Jag har vanligt lysrör på tacket, två stcken varje styck 30 watt, detta fungerar jätte bra, vi tänka tillsamma varför ljus viktigt för blommor, för att växter bygga sina mat från CO2 + vatten + ljus + gröna, så de behöver inte ljus under frö tiden, och detta spela ingen roll med stora eller mindre kruka.
H.Bassam
kerstin z5-6
30-01-2014, 01:20
För långt ifrån -du kommer att få långa halsar" -på växterna, vanliga lysrör sittande 10 cm över sådderna är effektivt , lampan på 14-16 / tim per dygn oavsett eventuella fönster .
Påtoppen
30-01-2014, 10:27
Jag har den på timer, några timmar innan det blir ljust och några timmar efter skymning, totalt ljus minst 12 timmar men då kanske den ska vara på hela dagen då!?! Sådden står i söderfönster.
Den är närmare växterna nu än på bilden, går att justera. Enligt idemakaren ska ljuset vara tillräckligt för tex chili...
Jaja, bättre än inget hoppas jag så får vi se om det blir lysrör till nästa år.
kerstin z5-6
30-01-2014, 13:49
Ljuset du får idag från ditt söderfönster är =0 .. minimun 12-14 timmar lampa på till i april maj, ljus från fönster är försumbart utom för krukväxter o kan skippas helt om man odlar frösådder under konstljus
[attachment=80181:145288_856352.jpg]
Jag köpte denna skärm på IKEA för 199 och lampan för 99 på Kjell:
http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-f...iledInformationGrunddata
Sockel E27
Spänning 230 V
Effekt 36 W
Färg Vit
Färgtemperatur 6500 K
Spridningsvinkel 300 °
Energiklass A
Specifikation
Ljusflöde (lumen) 2200 lm
Motsvarar glödljus 134 W
Färgåtergivning (Ra) 80 Ra
Ljuset i sig är bra och lampan är prisvärd. Dock så är själva spridningen hög eftersom den är tänkt att belysa ett rum. armaturen från Ikea slukade nästan hela lampan. Endast en liten del utav lampan stack ut och störde oss genom att blända. Det har jag dock fixat på ett annat sätt. Jag tror att du förlorar ganska mycket effekt utav din lampa med din konstruktion eftersom spridningen blir hög i rummet. Men det räcker säkert för din uppdrivning som du har på bild.
Belysningen har varit väldigt givande på mina hoyasticklingar som har fått nya skott i januari månad.
Lägger upp en bild på den färdiga produkten också. jag är absolut ingen expert eller liknande.
Men belysningen fungerar väldigt bra, måste jag säga
Påtoppen
05-02-2014, 13:07
[attachment=80222:image.jpg]
Så här ser det ut hos mig just nu
Trevligt

Är det Kronärtskocka som tittar upp?
Påtoppen
05-02-2014, 22:06
Japp! Och i dag har även en sorts chili och en sorts paprika kikat upp. Ska bli spännande att se vad det blir av paprikan, jag tog frön från en ekologisk som jag köpte i affären

CITAT (Påtoppen @ 30-01-2014, 10:27)

Jag har den på timer, några timmar innan det blir ljust och några timmar efter skymning, totalt ljus minst 12 timmar men då kanske den ska vara på hela dagen då!?! Sådden står i söderfönster.
Den är närmare växterna nu än på bilden, går att justera. Enligt idemakaren ska ljuset vara tillräckligt för tex chili...
Jaja, bättre än inget hoppas jag så får vi se om det blir lysrör till nästa år.
Efter råd här har jag ändrat timren så lampan står på 14 h, tidig morgon till kväll.
[attachment=80226:IMAG0432.jpg]Va roligt!!

Jag har inte byggt någon lampa (lampor hade jag redan), men jag har byggt en egen "armatur" till dessa växtlampor för att kunna arrangera dem ovanför växter jag tagit in från balkongen och ställt i hallen. Skoj att det är fler som experimenterar...

(Sedan har dock inte projektet fungerat som "på räls" men det är en helt annan historia.

)
Påtoppen
06-02-2014, 16:16
Bra idé, vad är det som inte funkat?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.