Full version: hängig minipaulia
theresen
hej.

jag har fem stycken lika dana minisar som stått på samma fat och har mått bra men nu har några börjat hänga och några är fina.
jag är noga med att de ska torka upp innan jag vattnar så för mycket vatten har de inte fått. nu på vintern med element under har de ju torkat lite fortare så jag kan ha missat att vattna i tid.
för några veckor sen så ansade jag alla pauliorna för de fick inte plats i fönstret och då hängde de inte.
det har ju varit väldigt ont om sol i vinter där jag bor så det kanske ha påverkat även om de tål skugga. jag har nu flyttat dom från väster till söder.
men även om jag torkar upp dom eller vattna dom så hänger de ändå.
en av de som hänger har flera blommor på g.
alla de andra sorterna är fina och jag har en annan minisort flera på samma fat och de mår bra.

vad är felet?
Bassam
Hej

När jobbade jag i florist affären, vi lägger dem nere med lysrör över dem, nästan var 10 cm över dem, vi göre dem lite vatten, när vi känner att jorden börjar torka, om av mina växte hänger ner, jag försökte lägga de i hinken med vatten några timmar, om de kommer igen det är bra annars, vi kastade dem, på grund av att rötter fick svamp sjukdom, eller om de står utan vatten längre tid, så blir de dö.
H.Bassam
Trampendal
CITAT (theresen @ 29-01-2014, 17:10) *
hej.

jag har fem stycken lika dana minisar som stått på samma fat och har mått bra men nu har några börjat hänga och några är fina.
jag är noga med att de ska torka upp innan jag vattnar så för mycket vatten har de inte fått. nu på vintern med element under har de ju torkat lite fortare så jag kan ha missat att vattna i tid.
för några veckor sen så ansade jag alla pauliorna för de fick inte plats i fönstret och då hängde de inte.
det har ju varit väldigt ont om sol i vinter där jag bor så det kanske ha påverkat även om de tål skugga. jag har nu flyttat dom från väster till söder.
men även om jag torkar upp dom eller vattna dom så hänger de ändå.
en av de som hänger har flera blommor på g.
alla de andra sorterna är fina och jag har en annan minisort flera på samma fat och de mår bra.

vad är felet?

För mycket vatten, tror jag (men jag är ingen expert).

Mina paulior får vatten varannan- var tredje vecka och de mår bra.
Bra med plastkrukor på dem så känner man när krukan knappt väger nåt, då är det dags.
fvd
Jag tror också att det är för mycket vatten. Kanske för lite vatten först och sedan började du vattna. Söderläge brukar de inte gilla. Nu är inte jag heller expert på Paulor men jag har två sorter de stora har jag haft i 25 år som blommar och blommar året runt med kortare uppehåll. När det blir för trångt i krukorna tömmer jag dem och tar bort hälften så att får större svängrum, sedan börjar de om och växer sig stora igen.. Jag har en minisort också som uppför sig likadant och de är 10 år gamla och de står i ett riktigt skuggigt fönster i norr dessa har jag däremot aldrig delat .

Jag tycker att Paulor är fantastiska de kräver väldigt lite skötsel och blommar villigt när allt annat vilar.
Åsa, mälardalen zon 2
Den kan ju även behöva omplantering, saintpaulia brukar behöva planteras om såhärårs och speciellt då de börjat få halsar som växten har på bilden då planterar man ner den djupare. Nu är också en bra tid att föröka sina saintpaulior inga växter lever i evighet utan de måste ju även förnyas ibland.
theresen
nja, kanske de har stått för torrt för länge. har glömt bort dom lite nu i vinter och med element under så torkar de snabbt. det är ju en minis så de har ju inte så mycket jord så de torkar ännu fortare.

jag satte blad för ett par år sen så de är inte så gamla. men jag ska plantera om dom och se vad som händer.
niggle
CITAT (fvd @ 30-01-2014, 08:28) *
Jag tror också att det är för mycket vatten. Kanske för lite vatten först och sedan började du vattna. Söderläge brukar de inte gilla. Nu är inte jag heller expert på Paulor men jag har två sorter de stora har jag haft i 25 år som blommar och blommar året runt med kortare uppehåll. När det blir för trångt i krukorna tömmer jag dem och tar bort hälften så att får större svängrum, sedan börjar de om och växer sig stora igen.. Jag har en minisort också som uppför sig likadant och de är 10 år gamla och de står i ett riktigt skuggigt fönster i norr dessa har jag däremot aldrig delat .

Jag tycker att Paulor är fantastiska de kräver väldigt lite skötsel och blommar villigt när allt annat vilar.

Jag blir makalöst imponerad av att kunna ha krukväxter så länge! Jag tycker det är en härlig motkraft till det gräsliga slit-och-släng samhälle vi lever i numera. Salig mormor (som kunder göra god och närande soppa på en spik) drog fram sina egna paulior med egna skott år ut och år in.
Vad gäller de visade pauliorna, tror jag att det står för trångt (utan att jag är expert). Sätt dem i större kruka. De ser ju friska ut. Inga krulliga blad.
Bassam
Hej
jag tycker om att de fick mycket vatten så svampen attackerade deras rötter, så rötter aa kan inte sug till räckligt vatten till växter, man kan ser på rötter och lukta om rötter och jord lukta dåligt. det är bra om man slänga bort dem.
H.Bassam
theresen
nej, det är ingen svamp på dom.

på vintern är söderläge inget problem.

paulia ska stå i liten kruka så denna krukan är lagom.

frisk paulia till vänster, inte så frisk paulia till höger.
fvd
CITAT (niggle @ 31-01-2014, 23:15) *
Jag blir makalöst imponerad av att kunna ha krukväxter så länge! Jag tycker det är en härlig motkraft till det gräsliga slit-och-släng samhälle vi lever i numera. Salig mormor (som kunder göra god och närande soppa på en spik) drog fram sina egna paulior med egna skott år ut och år in.
Vad gäller de visade pauliorna, tror jag att det står för trångt (utan att jag är expert). Sätt dem i större kruka. De ser ju friska ut. Inga krulliga blad.

fvd
Det är inte så märkvärdigt det är mycket mindre jobb att hålla de växter man har vid liv, i stället föratt ränna runt och köpa nytt hela tiden. Jag är uppfostrad att göra på det viset mina föräldrar började med ingenting, de växte upp med många syskon och hade svälten utanför dörren. Jag är glad för den lärdomen det känns inte bra att kasta bort fina saker bättre att ge bort det man inte behöver. Mina barn har anammat den livsstilen också och det är jag glad för nu när jag är pensionär.

Det är också därför jag trivs så bra här på Odla många här vill skapa sjävla byta och dela med sig av både plantor, fröer och inte minst kunskap. Generositet värmer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon