EvaKlemming
30-01-2014, 09:13
Nu läser jag Tasha Tudors Garden och är jätteförtjust. Den är så härlig. Anser nu att laxfärgade rosor tillsammans med ljusgula är det vackraste som finns och måste samla kamelior i mitt blivande uterum. Döper om dottern till Tasha och hela familjen till Tudor. Jag gillar henne verkligen.
kerstin z5-6
30-01-2014, 13:15
En av mina favoriter sedan länge och en stor inspiratör till min egen trädgård.
Blev så glad att hitta en författare som skrev om odling i ganska kallt snörikt klimat när jag började för länge sedan. Gillar även sättet att plantera med ett till synes ganska vilt" och okontrollerat växtmaterial , jag vet att varenda växt är noga ditplanterad i Tashas trädgård dock
EvaKlemming
31-01-2014, 08:23
Kerstin, tack för ditt svar. Glad att jag får tillfälle att skriva lite mer. Och från bilderna på din egen trädgård syns många likheter. Du har en härlig trädgård.
En växt som jag låg och funderade på i går kväll är syrener. Om Tasha Tudor älskar syrener och deras blommor och doft i solnedgången, då ska inte jag säga emot.
Min svägerskas klagan: syrener - de är ju bara fina en kort stund på våren sedan ser de bara skräpiga ut. Det ska inte få påverka mitt nyuppväckta intresse för den. I boken ser man ju att syrener kan stå i buskage tillsammans med andra klätterväxter och perenner och lägger man bara ner lite tid på att välja fina förädlade sorter, är det ju en makalöst vacker buske.
Ja, det är intressant att hennes trädgård är så kall, även under somrar. Vet du vilken zon hon har?
malarmaster
31-01-2014, 09:02
här är en beundrare till av Tasha.
vill du ha syren men tycker blommningen är för kort satsa på en med brokigt bladverk.det finns men är inte helt lätta att hitta.snygga hela tiden och inte många har den.
just växter med annorlunda blad,variegerade,gula,röda blad samlas det på i min trädgård,särskilt om det är vedartat.
sedan finns det många sorters syren som man kan ha som mindre träd och inte som buskage som bondsyrenen även om den också är fin när den blommar.
själv har jag 4 sorters gammal bondsyren,samt ytterliga sorter av ädelsyren plus ungersk och mina variegerade varianter.
ulf
Monarda
31-01-2014, 09:19
Jag älskar också den boken, en av mina första trädgårdsböcker.
Hon hade sin trädgård i Marlboro, Vermont och här är en karta över zonerna. Marlboro ligger i närheten av Brattleboro, längst ner på kartan.
Det var nog liknande vintrar som här i zon 4 -5.
http://www.gardeningknowhow.com/wp-content...mont_map_lg.gif
kerstin z5-6
31-01-2014, 13:21
Vermont har nog vintrar i klass med oss i Västerbotten -och heta perioder under sommaren finns beskrivna i boken , men precis som här är våren sen och ganska kall , högsommaren het med + 30 i flera veckor och tidig höst , snö ibland redan oktober.
Är sedan länge förbi den tiden då något alltid måste vara vackert året runt.
Vem vill vara utan tiden mellan hägg och syren? Det finns så många vackra sorter . Sedan när de blommat över kommer ju annat, högsommarperennerna och den tidiga höstsyrenen" tex som börjar blomma i juli. Den är ju ingen syren utan en Syrenhortensia, (Hydrangea paniculata 'Early Sensation'. Börjar i vitt, bleknar i rosa
[attachment=80188:346392_740483.jpg]
Härligt med tips i januaris sista vinande dagar, jag har hört namnet men inte läst något av henne. Får söka på det. Syrener blir så fina när de är gamla, snurrar i vår tomtgräns som serpentiner. Tänker att det hade varit fint med trollhassel framför. tycker också att de har fräscha gröna blad.
EvaKlemming
12-02-2014, 10:06
Nu har jag läst boken en andra gång. Lika rolig och inspirerande. Det slår mig att Tasha Tudor inte har några klematis. Min växtlista är ordentligt kompletterad.
Surfade in på Corgi klubbens hemsida i Sverige. Verkar vara verkligt trevliga hundar
Det här klippet var ganska fin:
Tasha Tudor's Garden
EvaKlemming
12-02-2014, 14:36
Tack, det var en underbar film. Blev hemskt rörd av att se hennes trädgård och det som beskrivs med ord i boken. För att inte tala om Tasha Tudor själv, att få lyssna till henne, om än hemskt lite. Och så hundarna. Kändes ända in i hjärtat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.