Saldina
Hej,

Jag gjorde en chansning och beställde tulpanlökar strax innan nyår. Jag planterade dem i krukor och satte dem sedan i mitt förråd, där det först var runt 10 grader och sedan har gått ner till runt 4-7 grader. Tanken jag har är att sedan plantera ut dem i en stor kruka och jag funderar nu på hur jag bäst bör sköta detta. Vad jag hört behöver tulpaner ha haft "vinter" en tid för att blomma och om jag planterar ut dem i den stora krukan nu direkt eller när det blivit plusgrader ute kommer de ju kanske inte ha hunnit haft så lång kylperiod (beroende på när det blir vår förstås).

Vad jag undrar nu är om det är någon som vet hur kallt det behöver ha varit och under hur lång period för att tulpanerna ska blomma? Jag har läst 14-16 veckor och om under 10 grader räcker skulle det ju innebära att de behöver ha denna temperatur en bra bit in i april. Om det stämmer kanske jag kan ställa in dem i kylen så snart som förrådet blir för varmt? Någon som har några tips att ge mig? smile.gif
malarmaster
jag har flera gånger planterat "överblivna" lökar (eg. såna jag inte haft tid att få ner i rabatten) i krukor som sedan stått över vintern i växthuset med temp på 4-6 grader.sedan har jag satt ut krukorna i trädgården när det börjar bli plus,slutet mars,början april.de har tålt frostnätter och någon rejäl köldknäpp även i krukan.
de blommar så fint och i allmänhet planterar jag ut dem i rabatten framåt hösten,då ser man också hur tulpanerna klarat att sätta sidolökar,det är ju de som ger nästa års blommning. lite gödsling i krukan under våren brukar ge bra resultat. ulf
Saldina
Tack för ditt svar! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon