Full version: Ätbart året om?
Emma122
Hej! Jag undrar om det finns något som jag kan odla året om och ge lagom skörd hela tiden? På somrarna brukar jag odla tomat, bönor, gurka m.m. Vet ni om det finns några bönor/ärtor man kan odla året om?

Tacksam för svar tummenupp.gif
wotan
CITAT (Emma122 @ 30-01-2014, 17:25) *
Hej! Jag undrar om det finns något som jag kan odla året om och ge lagom skörd hela tiden? På somrarna brukar jag odla tomat, bönor, gurka m.m. Vet ni om det finns några bönor/ärtor man kan odla året om?

Tacksam för svar tummenupp.gif

tomaten tumbling tom funkar finfint att odla inne året om. tar ca 45 dagar från grodd till tomater. har oflad den flera gånger med en liten lågenergi lampa som ljus.
emmma
Jag håller också på och funderar kring att odla inne under vintern och har dykt på något som heter malabarspenat. Den klättrar, växer snabbt och behöver tydligen inte så mycket ljus. Man äter skott och blad. Tyckte det lät kul att testa smile.gif
Anna-Karin Lundberg
På vintern "odlar" jag groddar. Jag varierar alfalfa, mungbönor och gröna linser.
Kan kanske inte kallas att odla, men det växer i alla fall, haha.
EKLO
Hej,

en annan bra sak är att purjo, grönkål och bryssel kan stå kvar i landet hel vintern och skördas efter behov...
Mellan skog och gård
Annat som man kan odla inne är tex ärtskott och vitlöksklyftor som man klipper och äter blasten av. Vintersallat/machesallat klara dig länge utomhus även under snön smile.gif
johan1983
CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 03-02-2014, 08:19) *
På vintern "odlar" jag groddar. Jag varierar alfalfa, mungbönor och gröna linser.
Kan kanske inte kallas att odla, men det växer i alla fall, haha.

Köper man en påse gröna linser och sår linserna?
Anna-Karin Lundberg
Jag köpte en påse gröna linser i mataffären, såna för kokning. Likaså mungbönorna, båda gror på ett par dagar. Alfalfa är Risentas från hälsokosthyllan.

Sen groddar jag i en sån där groddautomat, superenkelt och bara lite frö blir massor av groddar. Sköljer med vatten morgon och kväll och det växer så det knakar. Jag gillar de gröna linserna och blandar i sallad även när de bara är lite groddade, är det för långa groddar "trasslar" de sig mer, men de är ändå goda.
Jag har köpt två olika "groddautomater" på loppis, båda funkar kanon. Mest groddar jag för att mina kaniner ska få lite levande grönfoder på vintern, men det betyder att jag alltid har färska groddar hemma och kan äta så mycket jag vill. Alfalfa är supergott på macka med vitlöksmjukost. Vill man ha lite kryddigt kan man blanda i lite frö av bockhornsklöver.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon