Full version: Vildapel
Rogerzon3
Hej!

Jag söker efter frön från riktig vildapel, M. sylvestris. Vad jag förstått och läst på tidigare trådar här så är de flesta av de träd som vi kallar för "vildaplar" eg kärnsådder av odlade äpplen eller andra korsningar med vildapel. Den rena arten är alltså inte så vanlig längre.

Är det någon som har några frön av en äkta eller åtminstone någon som är relativt lik en riktig vildapel, så är jag intresserad.

Mvh Roger!
emmma
Det finns något som jag tror är vildaplar i en hage vid mina föräldrars hus. Om du skickar en påminnelse till mig någon gång i sensommar/höst så kan jag gå dit och se om det finns några mogna äpplen (alt. be mamma smile.gif) Jag tycker det var en spännande fråga du ställde, har själv aldrig tänkt tanken på att vildapel såklart är något speciellt, inte samma som frösådda vanliga äppelkärnor. Hagen där dessa växer är en väldigt fin och välbevarad hage.
Rogerzon3
Hej!

Vad roligt och intressant att höra att det finns kvar en del fortfarande. Det kanske kunde vara något. smile.gif

Vad jag har läst om skillnaderna mellan Vildapel och odlade äppelträd(eller kärnsådder från dem), så finns dessa typiska skillnader...

Vildapel Vanlig apel

Grenar har ofta tornar. Tornar saknas.
Långa bladskaft. Korta bladskaft.
Kal bladundersida. Luden bladundersida.
Kala foderblad. Ludna foderblad.
Långa fruktskaft. Korta fruktskaft
Liten frukt(mycket sur)

Om du vill får du väldigt gärna kika på dessa skillnader till sommaren och göra en bedömning vad du tror.
Kanske kan du ta någon bild också, men kollar du på dessa kännetecken bör det räcka.

Det skulle vara jättekul om det var en riktig! smile.gif

Växtplatsen låter iaf som en typisk vildapelplats. Öppna hagmarker, även av det torrare och magrare slaget är nog en typisk biotop för vildapel.
Vilken del av Sverige ligger detta ung?

emmma
Spännande beskrivning, skall absolut kolla efter de kännetecken du beskrev. (får hoppas det finns frukt och framförallt att trädet jag tänker på finns kvar(!)) Mina föräldrar bor utanför Skövde. Själv bor jag i Karlstad, skall hålla utkik här också. Bara att fortsätta vänta på våren ..
Rogerzon3
Hej igen!

Det skulle ju vara kanon! Då är det inte så långt från mina trakter eg. Håller till runt Trollhättan.

Upptäcker du något, så får du gärna maila mig på roggan80@gmail.com

Jag går också och väntar på våren här, bara den inte kommer med en pangstart för då kan det bli svårt att hinna med allt.

Mvh Roger!
Sörgårdsnissen
Har en vildapel som jag håller på att konvertera, men finns en grwn kvar som säkert ger frukt igen.
Innan dom är mognade så är det någonting beskt och träligt över dem, men när de mognat klart så kan man äta dom, fast det ger ingen "mer-känsla" att äta dom då heller.

Fast mitt träd är i Linköping på ett ungefär.

Springer förbi en vildapel till ibland då jag motionerar förbi en ödestuga.

Hör av dig om du blir desperat i höst smile.gif
Bassam
Hej
vildapel och all vilda växter använder inte som ät växter. de använder bara som grund ympning.
H:Bassam
Alexander-VG-zon3
Annars går det köpa från Ebay ;

http://www.ebay.com/itm/Wild-Crab-Apple-ma...=item3cdbb81da9

http://www.ebay.com/itm/Bonsai-Tree-Seeds-...=item2c6eee19bd

Och även från eggert som färdiga plantor (har köpt härifrån hög kvalite)
http://www.eggert-baumschulen.de/products/...s-communis.html

(Malus communis är synonymnamn för sylvestris).
Rogerzon3
Hej!

Sörgårdsnisssen: OK, men det låter också intressant! Är det ett träd som du ympat på?
Ta gärna en noggrann koll på det till sommaren och kolla upp de typiska kännetecken jag tog upp tidigare i tråden här för säkerhet skull. Det verkar ju kunna vara en vildapel.

Bassam: Vildapel kan man ha nytta utav på flera sätt. Som grundstam, som nyttoväxt(frukternas rika syrahalt gör de utmärkta till gelé, blandad i saft eller att göra cider på), som prydnadsträd pga sin stora blomrikedom och det är även ett extremt tåligt träd som kan bli väldigt gammalt. Det är inte ofta vi ser mycket vildapel i hagarna nu mera.

Jag har sett frön på Ebay, men jag är allra mest intresserad av svensk proviniens, alltså ursprung.
Får man frön tagna i Tyskland eller annat nordeuropeiskt land är det inte säkert att tåligheten är den samma.
Möjligtvis att de som är insamlade i bergstrakter söder över, kan vara lämpliga då det oftast är ett kärvare klimat där.

Mvh Roger!
Sörgårdsnissen
jo de e till 99% en vildapel. kollat med bladen och så innan. Det är ett kärt träd. Växt upp i en dikeskant.
Nu är maglem, oranie, james greive, aroma, signe tillish, ingrid marie, mantet, gravenstein och filippa på gång i det trädet, men jag har sparat en huvudgren för att inte chockera trädet värre ändå + att det skjuter ju rätt många skott ändå smile.gif

Vet inte hur gammalt det är men det ser riktigt friskt ut. Ser urstark ut i stammen.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Rogerzon3 @ 13-02-2014, 14:26) *
Jag har sett frön på Ebay, men jag är allra mest intresserad av svensk proviniens, alltså ursprung.
Får man frön tagna i Tyskland eller annat nordeuropeiskt land är det inte säkert att tåligheten är den samma.
Möjligtvis att de som är insamlade i bergstrakter söder över, kan vara lämpliga då det oftast är ett kärvare klimat där.

När det gäller vildapel upp till zon 3 så är det inga problem av att frö insamlingen (proveniens) kommer från Litauen (som får ganska kalla vintrar) eller Tyskland. Det är såpass tåligt ändå, har själv köpt dessa frön och för 24-25kr med frakt är det ju inte så farligt om man skulle misslyckas. Själv hade jag nog tyckt det var mer roligare att ha från frön från olika provenienser och se hur det blir och vad det blir. tummenupp.gif
Rogerzon3
Sörgårdsnissen: OK, men vad bra! Låter ju kanon! Roligt med så många inympade sorter. Maglemer, Oranie, Signe tillish och Filippa är helt underbara sorter. Har inte alla dem själv, men funderar på att skaffa fler sorter.
Roligt att trädet verkar såpass friskt med. Jag är definitivt intresserad av några kärnor! smile.gif Jag får väl höra av mig igen då när det närmar sig äppeltider. smile.gif

Alexander-VG-zon3: Jaha så det kommer från Litauen, OK! Ja där kan klimatatet var ganska bistert. Däremot är jag lite mer skeptiskt till Tyska provenienser. Jag skulle kunna testa dem om de kommer från Litauen faktiskt, men jag är nog mest intresserad av svenskt. Vildapeln är i regel ganska varierande inom arten just med tanke på frukten har jag märkt. Kanske kan det vara en av orsakerna till att det finns så många sorter av äpple idag.
Huggorm
Om vildapeln tycks variera väldigt mycket inom arten beror det sannolikt på inblandning av förädlat äpple i olika grad, det vill säga att det inte är några fullständigt "rena" vildsorter.

En sak att se på när man väljer proviniens är när de slår ut på våren. Ett exempel är vanliga ekar som vägverket planterat intill motorvägen här, sannolikt köpta från kontinenten. De slår ut flera veckor senare än de inhemska och har svårt att hinna invintra i tid. Liknande kan förekomma på apel, och det kan slå stort åt båda håll.
Alexander-VG-zon3
Är också intresserad av vildapel (och andra ''ur arter'' av malus ) och av nyttoträd, så har jag även en vidapel från Tyskland i zon 3-4 som jag länka till inga problem med härdigheten. Har förutom denna art så även dessa Malus orientalis (som är en av föräldrana till dagens äpple) och Malus prunifolia, inga problem med härdighet. Men tycker nog du ska testa fröna därifrån som sagt kan vara kul att se hur dom blir jämte kanske fröinsamlade träd från sverige.
Rogerzon3
Huggorm: Om vanligt äpple är inblandat försvinner med säkerhet en del av de typiska kännetecknen, typ tornar och ludenhet osv. Inom arter finns det väl alltid en stor genvariation, annars hade man väl aldrig hittat vilda som skilde sig från mängden ute i naturen? Det är ju inga jätteskillnader vi pratar om, det kan röra sig tex om färgnyanser på frukten, fruktsmaken osv. Är det bara sådant så borde det inte vara inblandat något annat.

Ang proveniensen, så är det ju precis som du säger att man märker det på när utspringet sker och när invintring sker. Ligger det för sent blir det ju känsligt för våra breddgrader. Träden överlever ofta flera år kanske, men levnadsåldern minskar ju oftast om man ligger på gränsen så att säga.

Sedan finns det ju en väldigt massa som inte är utprovat för våra breddgrader som ändå är intressant.
Det finns ju inte hur mycket plats som helst på försöksfälten och det tar ju sin tid. Därför är det alltid värt att prova nya träd och buskar. Det är intressant!

Alexander-VG-zon3: Jag kunde inte hålla mig, så jag frågade om proveniensen på de fröna de hade på vildapeln och jag fick ett lite oväntat svar. De kom från Indien. Jag är inte hemma i Vildapelns exakta utbredningsområde, men den kanske finns i bergen där. Vet ej. Det kan dock vara intressant att se skillnaden mellan de indiska och de svenska isf. Skulle faktiskt varit kul. smile.gif

Huggorm
CITAT (Rogerzon3 @ 14-02-2014, 22:16) *
Det är ju inga jätteskillnader vi pratar om, det kan röra sig tex om färgnyanser på frukten, fruktsmaken osv. Är det bara sådant så borde det inte vara inblandat något annat.

Sådant kan eventuellt bero på jordmånen
Alexander-VG-zon3
CITAT (Rogerzon3 @ 14-02-2014, 22:16) *
Alexander-VG-zon3: Jag kunde inte hålla mig, så jag frågade om proveniensen på de fröna de hade på vildapeln och jag fick ett lite oväntat svar. De kom från Indien. Jag är inte hemma i Vildapelns exakta utbredningsområde, men den kanske finns i bergen där. Vet ej. Det kan dock vara intressant att se skillnaden mellan de indiska och de svenska isf. Skulle faktiskt varit kul. smile.gif

Det var i för sig roligt att dom kommer därifrån, för har letat efter mer centralasiatiska ursprung också men inte hittat frön. Skulle tro att det är nog sylvestris mer ursprungliga härkomst och tillsamans med Malus sieversii (finns frön på amazon om man vill testa), Malus orientalis (och ev Malus prunifolia och andra småfruktiga arter) som har blivit moderna äpplen. Norra Indien (Jammu och Kashmir) och vidare till centralasien har ganska hårt klimat (kalla vintrar) dock är det torra och stabila vintrar med soliga (men inte alltid extremt varma somrar, variera dock för centrala Asien har vissa områden extremt kontinentalt klimat). Stabila vintrar och vårar är alltid viktigt för frukträd så inte blommor blir förstörda av frost, men å andra sidan finns det härdigt material från central Asien och Ryssland där sorter som odlas längre tål väldigt kalla vintrar och på så vis ändå kan funka ganska bra i Sverige och speciellt då norra (bara kolla blomqvist sortiment så ser man en del ryska sorter)
Rogerzon3
Alexander-VG-zon3:
Ja, jag ska nog testa de där ändå. Jag har också gjort en liten lista på andra arter(förutom Malus) som verkar intressant. Det går säkert att få proveniens på de också, fast kanske inte så exakt dock, men det är värt att prova ändå.

Vildapeln verkar ju ha ett väldigt stort utbredningsområde inom den tempererade delen av norra halvklotet och med tanke på de stora istider som skärmat av och ockuperat stora delar av landområdet, så är det inte omöjligt att den skulle komma därifrån. Vet dock inte vad nomenklaturen har att säga om detta. Det är så många arter man inte vet ursprungsområdet på.

Ja just det, Kashmir-regionen har ju väldigt bistert klimat. Det är ju ofta man sett på TV att folk har haft problem med kylan där. Men hur är det sedan i Himalaya-området, det kan väl vara ganska varierande beroende på höjd och terreng osv? Finns väl en del arter som är kinkiga också därifrån?

Ryssland måste väl vara relativt säkert med härdigheten. Blomqvists plantskola är bra tycker jag. Köpte hans bok i höstas. smile.gif

Tack för all intressant info!
Huggorm
Man måste ganska långt upp i Himalaya för att vintrarna skall bli så kalla som här i Sverige. Jag var på 3-4000 meters höjd i Nepal och där växte fortfarande en hel del städsegröna träd som aldrig skulle klara sig i Sverige. Där fanns också en väldig massa vildväxande rhododendron, någon sorts al och stora planteringar av tall (pinus wallichiana), varav allt har problem att överleva i Sverige. Såg inga aplar dock, men det kan mycket väl ha funnits i buskvegetationen.
Rogerzon3
Huggorm:

Ja, jag var rädd för att det var på det viset. Ju längre söderut man kommer närmare ekvatorn, desto högre upp måste man väl bege sig upp i bergen för att hitta tåliga växter. Möjligtvis om det finns kalla luft och vattenströmmar som ligger på i närheten kanske det kan påverka men men, höjden har stor betydelse i bergsområdena.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Huggorm @ 15-02-2014, 12:12) *
Man måste ganska långt upp i Himalaya för att vintrarna skall bli så kalla som här i Sverige. Jag var på 3-4000 meters höjd i Nepal och där växte fortfarande en hel del städsegröna träd som aldrig skulle klara sig i Sverige. Där fanns också en väldig massa vildväxande rhododendron, någon sorts al och stora planteringar av tall (pinus wallichiana), varav allt har problem att överleva i Sverige. Såg inga aplar dock, men det kan mycket väl ha funnits i buskvegetationen.

Fast Nepal har inte samma klimat som Jammu och Kashmir i de mer nordligare delarna och högre på höjd. I Nepal och nordöstra indien upp till 3000meters höjd så hittar man fortfarande palmer av trachycarpus släktet där det är mildra vintrar (men också vsala somrar) och här finns många ohärdiga växter och krukväxter som vanlig fönsterfikus vid tempel odlar man tulsi och ficus religiosa som är chanslösa i zon 1. Många perenner men även vissa buskar från Jammu och Kashmir - området har vi i sverige. Det är staterna Himachal Pradesh, Arunachal Pradesh med Jamu och Kashmir som är det intressanta om man vill ha växter därifrån, sämre delar där har kärvt klimat och är Indiens ''svar på Norrland''.
Sörgårdsnissen
som lite kuriosa kan jag tillägga att jag senaste veckan lärde mig nåt nytt jag inte visste om dessa vilda aplan, det sas att de skulle kunna polinera "alla" andra äppelsorter man hade i sin trädgård...

Hur detta stämmer vet jag inte men idag sa min äppellärare att det nog kunde stämma
Årnilt
Hej! Är ny på forumet. Hamnade här när jag googlade efter vad man kan göra med vildäpplen. Har nämligen över 30 vildaplar på min tomt och det är äkta vara. Har ympat på ett träd med har alltså 29 kvar som jag inte vet vad jag ska göra med....råddjuren gillar det...älgarna med men det borde gå att göra nåt annat av skörden än att fodra vilt.
Döm om min förvåning när jag såg att någon vill ha frö. Jag ordnar gärna!
Crolas
CITAT (Sörgårdsnissen @ 05-03-2014, 20:02) *
som lite kuriosa kan jag tillägga att jag senaste veckan lärde mig nåt nytt jag inte visste om dessa vilda aplan, det sas att de skulle kunna polinera "alla" andra äppelsorter man hade i sin trädgård...

Hur detta stämmer vet jag inte men idag sa min äppellärare att det nog kunde stämma

Det är helt rätt, äppelodlingarna brukar ha en eller två inplanerade i var rad, superpollinatörer smile.gif
Rogerzon3
Hej!

Verkligen roligt att tråden är aktiv igen! smile.gif

Det var en väldigt intressant sak det där med att vildapeln är en sådan bra pollinerare. Det visste jag inte.
Det är ju ofta problem med det om man bor på landet och har sorter som inte pollinerar varandra så bra. Bara att sätta en vildapel, så är det löst. smile.gif Då behöver man inte bry sig sy mycket om de där pollineringstabellerna heller. Detta ska absolut testas när jag har träd som är i planterbar storlek sedan.

Planerar en småskalig fruktodling på landet som ska hägnas in med någon naturlig friväxande häck.
Vilken tur det finns vildaplar. Vilda växter är mer använbara än man kan tro.
Rogerzon3
Årnilt:

Hej!

Välkommen!
Vilken tur du har som har fått så många på din tomt! Är det verkligen riktiga vildaplar alltså?
Ger alla frukt? Hur gamla kan de vara tror du? Var i landet håller du till?

Mvh Roger!
Årnilt
CITAT (Rogerzon3 @ 08-03-2014, 00:39) *
Årnilt:

Hej!

Välkommen!
Vilken tur du har som har fått så många på din tomt! Är det verkligen riktiga vildaplar alltså?
Ger alla frukt? Hur gamla kan de vara tror du? Var i landet håller du till?

Mvh Roger!

Hej! Ja mina är nog allt mellan 70 och 30 år gamla. Alla ger frukt....nåt år har det inte blivit så mycket pga väder mm, men nog blommar de alltid. Grannen har biodling så det hjälper säkert till också. Jag har en stuga på landet i Årnilt som ligger no om Halmstad. Du kan få ett träd om du vill...eller frön..Bara att hämta... :-)

CITAT (Årnilt @ 14-03-2014, 20:31) *
Hej! Ja mina är nog allt mellan 70 och 30 år gamla. Alla ger frukt....nåt år har det inte blivit så mycket pga väder mm, men nog blommar de alltid. Grannen har biodling så det hjälper säkert till också. Jag har en stuga på landet i Årnilt som ligger no om Halmstad. Du kan få ett träd om du vill...eller frön..Bara att hämta... :-)

Och ja...det är äkta vildaplar.
Rogerzon3
Hej!

Nåt nytt på vildapelfronten?

Emmma: Har du hunnit kika på träden i den där hagen du pratade om tidigare? Blir det någon frukt i år? smile.gif

Årnilt: Hur ser det ut med din vildaplar i år? Blir det någon frukt och verkar det friska? smile.gif
Jag är fortfarande intresserad av både frön och planta. smile.gif

Mvh Roger!
Alexander-VG-zon3
Mina rena arter av malus har växt på bra om än lite små, hittade några vildaplar här som jag inte sett innan som växer vid en skogsdunge. Gul/gröna små frukter och ganska små träd ca 2-3m kanske. Kan försöka skaffa frukter längre fram tror inte dom var helt mogna
Rogerzon3
Hej Alexander!

Oj, vad trevligt att du hittade några! smile.gif
Det låter också intressant. Kan vara bra att ha från lite olika ställen.
Jag är spekulant på några när de väl mognar.

Mvh Roger!
Alexander-VG-zon3
Ska se om jag kan ta kort och visa, tror det är riktiga vildaplar.
Rogerzon3
Ja gör det! Det kan vara intressant! smile.gif

Oj vad mycket det är att göra i trädgården annars nu. Tur att man har semester haha.
Rogerzon3
Hej!
Hur går det med era vildaplar? Blir det någon frukt i år?
Är fortfarande intresserad av frön alt småplantor.

Mvh Roger!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon