Full version: Japan-inspiration
rissen
Hej hej!

Tänk detta med tycke o smak i en trädgård vad det kan ändra sig under årens lopp.
För några år sedan kunde jag absolut inte fatta detta med en liten plats i trädgården som var Japaninspirerad confused.gif
Men NU är det inget jag är främmande för och NU skulle jag vilja ha en liten liten plätt som har detta tema flirting.gif

Vad är det som är typiskt för Japanträdgård.

Mossa, Vatten, Gräs .....................Pinnar, Sten....................

Om ni har lite ideér om detta och dessutom om ni har några bilder som en hjälp på traven skulle jag bli jätte glad om ni berättade. tummenupp.gif

Gräs är en annan sak som jag inte skulle ha i min trädgård heller och vad har jag nu??????
Några vackra svajande gräs! Så var det med det.

Ha det gott därhemma i stugorna. Nu närmar vi oss våren, visserligen sakta men ändock.Januari är tillända iaf.

Eva
Gossen Ruda
Farbror Google är din vän i nöden. Googla på japansk trädgård och du får en massa bilder och länkar.
theseraphim
Mycket grus och sten, något med vatten vilket inte nödvändigtvis innebär en jättedam full med halvmeters Koikarpar. Gräs, bambu, små träd tex japanska blodlönnar, japansk körsbär, magnolia, azalea/rhododendron och formklippta barrväxter(inte kaniner osv utan bonsaivarianten. Glöm inte bort att skyla av det hela så det blir lite rumskänsla för lugnets skull för det är mycket inner frid i en japansk trädgård.

Missade att flika in att tex något enkelt som en rikblommande hög iris tex är vackert nära vattnet plus liljor och även låga perenner tex nejlikor men undvik rosor.
kerstin z5-6
Växtvalet bör hållas japanskt .Anemonopsis macrophylla porslinsanemon ,Glaucidium palmatum lund docka
Tricyrtis hirta hårig skugglilja, någon liten lönn tex Acer palmatum, mossa , gräs, sten, rhododendron med indument, azalea,mindre barr växter, vattenblänk.

japan inspirerat utan att förstås vara en japansk trädgård.
Alexander-VG-zon3
Har själv tagit Kerstin råd att välja växter från Japan (och övriga bara Asien) (har inte japanskt själv utan Indisk/Himalaya inspirerat men ungefär samma växter) men välj verkligen enbart växter från Japnan och närligande länder. Så du inte sätter en yucca eller nåt präriegräs eller rudbeckia som är typsikt för Amerika. Japanerna själva använder mycket av inhemska asiatiska växter.

Har du något utrymme som hålls svalt/frostfritt men ljust ? så sätt ut kamelior, fatsia japnica, väderkvarnsplamer, känsligare bambu i japanska krukor runt om där du har japaninspirerat
rissen
Tack ska ni ha för era svar,
Jag ska försöka få till en liten Japanare nånstans i trädgården.
Intressanta växter ni föreslog. Flera nyheter för mig.

kerstin z5-6
Glömde grus som kan krattas fina mönster , behöver för den skull inte vara stor yta. Stenar ska inte vara runda och placeras tre och tre i vinklar från varandra - fint för ögat. Växter från Japan och övriga Asien passar ihop på ett naturligt sätt.

Vill du kan du även ha blå bergvallmo där och glöm inte den väldoftande tidigblommande rhododenron luteum som beter sig sim en azalea dvs tappar löven på hösten och blommar tidig vår -doftar aramis herrparfym i hela området.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon