Full version: Häckpoppel
Daniel_d
Hej.
Jag och min sambo köpte ett hus i våras, jag har för mig att säljaren sa att det var en poppelhäck som var planterad.
Jag har letat på nätet men inte funnit några bilder.
är det någon som vet vart man kan få tag på bilder?

Undrar även när man ska beskära den.
Copycat
Hejsan Daniel ! Om du går in på sidan Träd, buskar längst ner på sidan. Sök på ordet Poppelhäck så får du många bra svar tror jag. smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns många olika sorters poppel (Populus), poppel är kanske inte den mest lättskötta häcken man kan behöva klippa ofta ifall man ska hålla denna häck nere i storlek (poppel är ju egentligen träd och ofta ganska storvuxna sådana) + de brukar ha rejält rotsystem. Det går att klippa på vårvintern + man kan även klippa i den på sommaren. Vid savstigning brukar man dock undvika att klippa.

Den sorten man ofta brukar använda som häck är Fastigiata (=häckpoppel) för den har ett lite smalare växtsätt + den tål hård beskärning.

Här kan du hitta några Populusbilder
http://www.arborea.se/trdbsk2.htm

Söker man på de vetenskapliga namnen på nätet brukar man lättare få träff på bilder men när det gäller poppel får man nog mest upp bilder på hur de ser ut som träd inte hur de ser ut som häck.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon