Full version: Värdelös förmåga
Trampendal
Min kropp har sedan ett antal år motarbetat min vilja.
Jag kan inte stå tillräckligt länge för att skala ett kilo potatis, inte gå mer än några hundra meter, inte sitta på vilken stol som helst o s v.

MEN: jag kan göra såhär! w00t.gif
(En läkare upplyste mig en gång att detta berodde på en missbildning.)

[attachment=80194:IMG0112A.jpg]
[attachment=80193:IMG0111A.jpg]

Till vilken nytta undrar man?

Finns det fler här som kan göra sammalunda?
Eva i Skåne
Jag beklagar att kroppen inte vill som du trostar.gif

Har precis försökt böja mina pekfingrar, men kan inte alls som du.
Tror det är en tillgång som är mindre värd än att kunna vifta på öronen. Öronvift kan åtminstone roa små barn wink.gif
pejori
Känner igen det där med att stå för länge. trostar.gif

Vika tungan på längden (så den ser ut som ett sugrör) Är väl värdelös kunnande och tydligen inte alla som kan det.

Det här är ett steg längre, men lika värdelöst.

[attachment=80198:tunga.png]
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag ka<n inte göra så med mina fingrar men dom är lika kass som allt annat.

Att inte kunna stå nån längre stund tycker jag är jobbigt. T ex när man skall laga mat eller när gubben alltid och överallt träffar folk han skall prata med. Verkar säkert oartig när jag fortsätter att gå i min takt.....
Anki på Öland
Jag kan smile.gif
[attachment=80200:finger.jpg]
Myosotis
Jag kan göra så med fingret men jag visste inte att det var en missbildning ohmy.gif
Tungan kan jag rulla ihop (då kan man vissla med den så det är inte värdelöst wink.gif ) och vika på tvären, men inte så där konstigt som på bilden. Det där med att vika den på tvären har jag för mig är genetiskt, kan man inte så kan man inte lära sig.
Alvina
Jag med smile.gif. Tror det beror på överrörlighet i lederna.
Gossen Ruda
Jag kan få något liknande på en tå men det gör ont så jag får böja tillbaka den kvickt.
kerstin z5-6
Jag kan göra galna saker med en tumme .. men det beror på en "sjukdom" smile.gif Där man är överrörlig i alla leder.
Alvina
CITAT (kerstin z5-6 @ 01-02-2014, 20:42) *
Jag kan göra galna saker med en tumme .. men det beror på en "sjukdom" smile.gif Där man är överrörlig i alla leder.

Ehler-Danlos?
kerstin z5-6
Ja smile.gif gäller inte bara tummen , balletställningar kan göras utan att öva för knäna är inte stabila heller .När man blir äldre börjar det vara ett problem.
gunsta
CITAT (Alvina @ 01-02-2014, 20:50) *
Ehler-Danlos?

Det syndromet har jag blivit utredd för - p g a överböjliga leder bl a. Jag kan också böja på den översta leden - tummen har jag kunnat böja hur som helst - likaså kan jag vinkla mina knän på ett mycket konstigt vis - men nu är allt förändrat i o m artros sad.gif.
kerstin z5-6
Men du hade det inte Gunsta ? Låter ju misstänkt som det. Kan du vika -dra ner tummen hela vägen till din handled. eller kunde innan artrosen -som är en vanlig komplikation till sjukdomen.
gunsta
Han som utredde mig var professor i hudsjukdomar - han var osäker och menade att gränserna är flytande. Och jag vet att Ehler-Danlos finns i många olika varianter. Han sa att jag inte hade syndromet - men nära på smile.gif. Ja vad ska man tro ...

PS: spelar inte hårfärgen in också - eller till viss del
zissi
trostar.gif
Testade nyss o mycket märkligt. Höger långfinger är det enda fingret som det funkar med.
Jag är annars överrörlig med.
gunsta
Ja jag kan dra ner tummen till handleden - vä tumme har en 'extra' led så den tummen är mycket mystisk.
kerstin z5-6
Ja jag med och jag har diagnosen.
Trampendal
Kul att det finns fler här som kan!

Det har blivit svårare med åren dock, jag lyckas inte riktigt få till 90 grader längre.
Tummen mot handleden kunde jag också förr.

Jag har/hade överrörliga leder, men man stelnar ju som sagt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon