josohl
Jag frösår varje år hängbegionior, trots att det är ganska bökigt eftersom det tar lång tid att få dem i någorlunda storlek och man därför måste börja väldigt tidigt.
Nu såg jag på en amerikansk frösida att de skrev att man på hösten kan gräva upp knölarna och övervintra dem torrt, mörkt och svalt och sen bara sätta dem i jord på våren!
Detta skulle gälla både "Illumination"-serien hängbegionior och "Dragon Wing". Det hade ju varit kanon att kunna börja med knölar istället för små fröpellets på våren!

Nån som har testat detta?
När har ni i så fall tagit upp knölarna och när har ni satt igen på våren? Hur har ni övervintrat? I sand? Eller bara löst i påse?
Fjortispower
Jag har aldrig gett mig på just begonior men det låter som samma metod man kan göra med dahlior, alltså förvara knölarna till nästa år. Alternativt kan man låta knölarna sitta kvar i krukan medan plantan vissnar ner. Krukan förvaras torrt och något svalt ett par till tre månader, så skjuter de skott när de känner för det, eller så börjar man vattna någon gång i februari, och då kan man börja driva upp dem i vår igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon