vilseiminegenträdgård
02-02-2014, 14:54
Hej alla!
Tänkte bara kolla hur ni haft det och vilka tips och trix som funkat resp inte funkat mot mördarsniglarna i år?
För vår del så tycker jag att det var en väldigt lugn snigelsommar, så snigelplockaren hade inte så mkt jobb i år:-) Detta är ju bästa redskapet för att bli av med sniglarna, tyvärr måste man ju gå där och plocka:-(
Tycker att många medel, blodmjöl etc, och ölfällor och allt vad det heter funkar sådär.
Har ni tips på medel som faktiskt funkat?
Favoriter för 2014:
Plantagen,
Real Turmat,
Friluftsfrämjandet
arez9438
03-02-2014, 14:04
Iaf en mindre! Hoppas du får fler i din fälla!
Den tidiga sommaren var ganska intensiv - rel många, den senare delen av sommaren var torr och då var det lugnt på snigelfronten. Bästa 'redskap' enl mitt förmenade är sax, min krycka eller mina stövlar (klacken) - dom går dessvärre en brutal död till mötes, klipps av eller krossas. Jag är lika mordisk vare sig det gäller spansk skogssnigel (mördarsnigel) eller vinbergssnäcka. Jag bor i Uppland och vi har inte haft 'mördarsniglar' särskilt länge men dom har ökat i antal. Vinbergssnäckorna har funnits så länge jag kan minnas och jag har bott i landskapet i 43 år.
Våren från helvetet som vi hade i stockholmsområdet verkar inte bara ha dödat städesgröna växter utan även mördarsniglar. Sen blev det en ganska torr sommar så hos mig var det rekordlite Spansk skogssigel.
Sommaren 2013 var lindrig när det gäller mördarsninglar i Norra Stockholm. Inte konstigt med tanke på de torra vädret.
Med det var lungt redan 2012 trots regnet, till min stora lättnad. Jag trodde det skulle bli massor.
Min hypoes är att våra koltrastar som vi rätt gott om här har lärt sig att småsniglar går att äta.
Annars är det spade jag delar dom med och sen slänger in halvorna i nån buske.
Sommaren 2013 började som vanligt med massa sniglar då det var blött i början, men då det sedan blev torrt hemma där vi har sandjord hade vi inga alls som var framme. De kom då det började regna igen på hösten.
På lotten där det är lera och var blött i jorden hela sommaren trots att det inte regnade (grannen bredvid har massa träd så vi har dessutom skugga hela dagen nästan) var de massa sniglar men något mindre än vanligt.
FruTrädgårdstomte
07-03-2014, 07:53
Här (nö Skåne) märkte vi inte alls av dem särskilt mycket. Vi bekämpar dem inte på något annat sätt än att "kill on sight". Uppskattar att vi kanske plockade ca 15 sniglar sammanlagt hela förra sommaren.
Men det ska sägas att vår trädgård är torr och solig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.