Full version: Lite vår
Alexander-VG-zon3
a
Eva i Skåne
Det finns hopp smile.gif
Gröna mormor
Kanske såg jag i syne, men det verkar som om skatorna har börjat bygga bo här i Malmö! Kan det verkligen stämma?
Solstormig
Snödropparna hade knoppar innan kylan kom och nu när snön smält bort så blommar de för fullt i södra Bohuslän. Här var +7 för en stund sedan och nu bryter solen fram. Underbart!

Inga bakslag i år tack.
Alexander-VG-zon3
a
ingmet
Tog en titt på SMHI.se... Närmaste 10 dagarna bjuder på plusgrader...molnigt på ostkusten och sol/moln på västkusten. Innebär att snön som just ny lyser upp garanterat smälter bort.. Då kanske ven jag får se en och annan snödroppe.. Och fortsätta skörda Pak Choi :-)
addo
Nu bor vi trots allt i Sverige och det finns inte att kylan inte kommer tillbaka, vi är ju bara i början på februari!

Jag hoppas innerligt att mina växter inte hinner vakna för att sedan ta smällen när minusgraderna kommer igen.
gunsta
Idag såg jag stora gula lysande knoppar av vintergäck - jag bor i Uppsala.
Alexander-VG-zon3
a
addo
Jag bor i Stockholm och här kommer vi säkert att få minst ett par veckor till med minusgrader.

Jag kommer i håg förrförra våren då var det mycket som tog stryk när kylan kom tillbaka i mars sad.gif
Alexander-VG-zon3
a
Monarda
Jag har gett maken en bukett papegojtulpaner idag (fast egentligen ville jag ju ha dom själv flirting.gif ). Inte så ofta dom dyker upp i handeln, tycker dom är helt underbara.
[attachment=80247:DSC_0132.jpg]

[attachment=80248:DSC_0139.jpg]
Alexander-VG-zon3
a
Monaxe
Jag har en julros (vanlig vit) som sätter stora fina knoppar, en är på väg att slå ut!
hattstugan

Våren är på G! Nu blommar snödropparna och första krokusarna slår ut vilken dag som helst!
Det spirar i rabatterna av olika lökväxter!
malcolm
Mina tulpaner har kommit upp drygt en decimeter och en av grannarna har blommande vintergäck i sin häck.
gunsta
Blåsippa idag den 24 februari 2014 - Uppsala.
Klint
Härlig tråd, mer vår åt folket!
Fluttershy
Jag älskar våren! Varje nytt vårtecken jag ser gör att vardagen känns lite lättare. Något som brukar ge mig en bubblande lyckokänsla är när jag får syn på vårens första tussilago. Men dem får nog vänta lite till innan de sticker upp...

Jag har flyttat till radhus sen ett år tillbaka och det ska nu bli spännande att sköta om en trädgård själv för första gången! Förra året hann jag inte bry mig så mycket om trädgården, men i år ska jag ge mig in i trädgårdslivet lite mer.

Gröna mormor
Jag tänkte lysa upp tillvaron med en underbar vintergäckiris smile.gif
Monarda
Lite vårkänning idag med sol och vind. Glad blev jag i morse när jag fick syn på julrosorna.
[attachment=80453:DSC_0148.jpg]
Gröna mormor
Och här kommer en bild på vita krokusar, dom är väl inte så vanliga?
ingmet
Våririsen snart överblommad. Snödropparna inne på sin andra månad av blom. Krokusen blommar överallt (jag är som en ekorre..stoppar ner lökar överallt i gräsmattan..), även på norrsidan. Kejsarkronorna har kommit upp 1 dm, pionerna ca 3 cm. Tulpanerna ca 5 cm, narscissor, påskliljor, porslinshyacinter, hyacinter ca 3 cm. Rosor i söderläge visar stora röda bladanlag. RABARBERN stoltserar med sina vackra stora röda knoppar. Vitlökarna är ca 1 dm höga.
Efter lång längtan uppenbarar sig helt plötsligt en känsla av att nu önskas bromsning... Inte kyla utan mer "vill njuta längre - stanna tiden"- känslan...

Igår fick jag även besök av årets första humla. Lyfte min hand och sa; välkommen! yahoo.gif
Alexander-VG-zon3
a
strandskatan
Oj, vad det blommar vackert hos er alla! Jag har sett första humlan idag, den brummade runt bland mina snökrokusar!
Fluttershy
Nu blommar tussilagon i Uppsalatrakten! Det är härligt när man ser gula små tussar i vägdikena!

I helgen såg jag också första citronfjärilen som vaknat till liv efter vintern.

Våren är kommen!
EvaKlemming
Blir alldeles varm, en utslagen vit julros och en knopp! Och det från tre vissnande krukplantor som jag inte hoppades något på förra året.
Monarda
Vi fick en decimeter snö natten till lördag men mina Allium tuffar på ändå.

[attachment=80521:DSC_0015.jpg]

kerstin z5-6
Nu är här -9 grader efter många veckor med + både dag och natt , fick ta in penseekorgarna och allt ute har ett tunt snötäcke igen sad.gif
Alexander-VG-zon3
a
renate
Just nu ett litet baklslag bara omkr 5° här men i morgon kommer våren tillbaker.Krokusar och snödrpooar har blommat över här men har bilder så klart.
[attachment=80601:2014_03_10_006.jpg]
[attachment=80602:2014_03_...600x800_.jpg]

Jisses vad krångligt med uppladdningen av bilder,även om jag miskade stl blev de inte godkänd,då får det vara.
Jag har bilder på min blogg. renatestradgard.blogspot.com
funkar inte lägger in länken
malcolm
Mina scilla har kommit upp men det är bara någon enstaka som blommar ännu.
Anki på Öland
I mitt blåa hav av scilla satt denna fjäril...
[attachment=80627:140329_3.jpg]
Alexander-VG-zon3
a
Alexander-VG-zon3
a
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon