hs04290
Hej Finn o andra experter!

Jag fick frön från en klematis i södra Hälsingland i höstas. Den var ca 1,5 m hög, blommade i september med små (4-5 cm) mörkt blå blommor (4-5 blad) som var vridna, som en propeller.
Jag har googlat lite och kommit fram till att det kunde vara Clematis X eriostemon 'Hendersonii' eller Clematis x diversifolia 'Hendersonii'. Tror ni att den identifikationen stämmer? Andra förslag?

Tänkte mig nu att så dem.
Relativt hög kruka, vanlig jord i halva, såjord sen, täcka fröerna med perlit/grus, vattna.
Sedan ställa ut och täcka med snö????
Eller?

Tacksam för råd!
Helena i Gävle
Finn Klematis
Hej!

Helt omöjligt att ge ett bestämt svar på Din fråga. Ett förslag är Petit Faucon ( Liten Falk)
en diversifolia. Den är såld i Sverige.

MVH.
Finn
emmma
Hej! Ang sådden; jag gjorde ungefär som du skrev förra vintern och de kom upp smile.gif (Sådde i gammal lösgodislåda med litet hål i lock och i botten. När jag sått satte jag tillbaka locket och ställde i norrläge bakom stugan under snön. Vanlig blomjord).
hs04290
Tack! Jag har sått nu, och krukan är ute. Spännande! Jag har hittills lyckats med frösådd av "Propertius", vanlig blå alpclematis och clematis texensis "Princess Diana". Roligt att prova med ngt nytt!
Helena
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon