cinapuff
03-02-2014, 14:37
Jag har i dagsläget en rabatt, ganska vildvuxen och oplanerad (inte jag som har anlagt den) och dessutom full av åkerfräken. Fick tips här på forumet om att nävor skulle kunna konkurrera ut ogräset, eller åtminstone hålla det under rimliga nivåer...
Så nu till mina frågor, är det lönt att fröså själv eller ska jag köpa färdiga plantor? Området jag behöver täcka rör sig i krokarna 4-5kvm. Eller finns det andra, mer effektiva sätt att föröka dem? Sticklingar..?
Och om jag nu ska försöka ge mig på att fröså, vilka sorter är lättast? Har kikat lite på blodnäva, flocknäva samt brunnäva (helst de vita varianterna).
Sen en annan fråga, lite på samma tema, men gällande daggkåpa, nån som vet hur lättsådd den är..?
Tack på förhand!
kerstin z5-6
03-02-2014, 19:57
Hur man sår dem är lite olika beroende på sort - här finns två olika
Gardens NorthBrunnävan, G. phaeum’, vit och
Geranium phaeum 'Samobor' kan du få en hel låda plantor av mej i vår om du betalar frakten,
cinapuff
03-02-2014, 21:02
Åh, tack Kerstin!! Det tar jag väldigt gärna emot och självklart står jag för frakt & emballage i så fall!!
Det känns som om hela det här forumet är fyllt av vänner man bara inte känner än!
kerstin z5-6
03-02-2014, 21:07
Ok skriver på en pinne i mitt minne , måsta avlägsna en del näva tanks från bla min lilje bädd. De mater nog 45-50 cm i diameter och delas de blir det massor av nya bättre plant. skickas så jordlösa det bara går-mindre vikt-Påminn i pm mittenav, maj då tjälen här är borta
cinapuff
04-02-2014, 07:59
CITAT (kerstin z5-6 @ 03-02-2014, 21:07)

Påminn i pm mittenav, maj då tjälen här är borta

Jag ska göra mitt bästa för att komma ihåg det!