Tog ett foto trädgården på baksidan, skrev ut den och ritade av med kalkylpapper. Men sen kom jag inte längre.
Till vänster i siktlinjen är det en husgavel. Typiskt lågt 50-talshus i mörkrött tegel, brun panel och vita plåtar. De vita plåtarna är ju väldigt skarpa och ögat söker sig dit. Huset ligger bara 2 meter från tomtgränsen, och vårt hus ligger rätt nära också, kanske 8 meter.
[attachment=80211:husgavel.jpg]
Vad är bästa angreppssättet, att plantera något framför eller att jobba med blickfång och diagonaler åt andra hållet? Det enda som går att klämma in är växter av typen cypress eller thuja, och det ser kanske lite lustigt ut när jag inte har den typen av växt någon annanstans. Grannen har inte något fönster där, enda gången de går där är när de klipper gräset, så de hade nog inte brytt sig så mycket.
Det ser inte så farligt ut på bilden, men i verkligheten är det vita rätt skarpt. Blir det bättre eller sämre om man använder vitt som blickfång?
Det ska gå en häck här som kommer att förstärka det.
[attachment=80212:husgavelmh_ck.jpg]
EvaKlemming
04-02-2014, 09:15
Hej
Förstår dig. Det är faktiskt lite irriterande. En riktigt hög och yvig idegransbuske eller hemlock blir väl jättefint bakom en häck också i vintergrönt. Träd har du ju redan tänkt på och det avlövas ju till vintern. Taket är ju inte så högt, enplanshus. Du skulle kunna resa en spaljé/pergola med rundning upptill i samma höjd och klä med murgröna. /Eva
Så du är inne på linjen att dölja gaveln istället för att flytta blicken? Ja, det kanske är det enklaste. Jag har tänkt på ställning men det verkar som att de flesta är lite klena och låga. Sen är jag rädd att om det inte blir heltäckande, utan något fint, så ser man mer av gaveln, inte mindre?
Om man ska sätta något bakom magnolian och lilla prydnadskörsbäret är det i ytan som nu upptas av ett ouppfostrat snöbärsbuskage. Max en meter brett, talar för någon form av pelarställning med murgröna.
Kanske att man får kompromissa och sätta mindre träd nära där jag tagit bilden istället? Då skymmer ju en mindre krona ett större område. Precis där jag står kommer matplatsen utanför orangeriet att vara, så jag vill ha en vilsam vy. Syrenen till höger om stora körsbärsträdet ska jag trimma ner höjden på. Det är blå himmel utan hustak just där, dvs ovanför min vita "blobb"
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.