Full version: Druva + rådjur...?
Pauline/Sthlm
Hej, undrar om någon har erfarenhet av druva på friland relativt råodjur?
De proväter det mesta här utom narcisser o pioner. Ännu.

Ska till att börja med sätta en ranka i kommande växthus, förslagsvis Himrod, men med tegelvägg i söderläge slår det mig nu ett antal år efter inflytt att jag missat en möjlighet till frilandsdruva. Om den får stå orörd vill säga. Zon 2-3 (läge ca zon 2, kall kompakt lerjord gör ca zon 3 på många ställen). Vad tror ni?

Även fågellivet är ju rikt... Är gröna druvor mer skonade?
Pauline/Sthlm
Puttar puttar, börjar bli dags att köpa/plantera. Ingen som har råd?
Hasse_h
Jag hade tidigare en druva på friland, den hade jag nät runtom för att slippa rådjuren. Jag vet inte om de hade gett sig på den annars, hade vinbär och plommon precis bredvid utanför nätet och de slapp inte undan rådjurens hunger. Man får väl utgå från att rådjuren smakar även på druva, kan inte se nån anledning till varför de skulle låta bli den, även om det säkert finns annat som de föredrar om de kan välja. Själva vindruvorna kan man nog räkna med att de uppskattas av rådjuren (och diverse fåglar).
Pauline/Sthlm
Tack, sätter nog ngt skydd då. Hade hopp om att ljusa druvor var svårare för fåglar, nå vi får väl se
Nenna på Aspö
Det står en gammal frilandsdruva i trädgården som fått klara sig själv i många år. Rådjuren här visar inget vidare intresse för den, de nöjer sig med att äta annat runtomkring. Förhoppningsvis gör dina rådjur samma sak.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon