Hej!
Har ni något smidigt system för att märka upp i rabatten/landet vilka frön ni satt var?
Jag har testat med plastbrickor man kan skriva på och som man sticker ner i jorden, men de har en tendens att försvinna, typ blåsa bort eller på annat mystiskt sätt försvinner. Och då är man körd..
Tack!
Hälsar
Undine
Piccante
06-02-2014, 10:52
Plast eller trästickor som man sticker ned i landet med text på. Ett komplement är att göra en liten skiss över landet i en anteckningsbok och skriva in vad man har sått eller ta en bild med digitalkamera och skriva in på bilden vad man har sått.
CITAT (Piccante @ 06-02-2014, 10:52)

Plast eller trästickor som man sticker ned i landet med text på. Ett komplement är att göra en liten skiss över landet i en anteckningsbok och skriva in vad man har sått eller ta en bild med digitalkamera och skriva in på bilden vad man har sått.
Okey, funkar det alltså med sådana stickor för din del? Som jag skrev i mitt inlägg funkar det inte för mig, de blåser ofta bort eller försvinner på något annat konstigt sätt. Förra året ritade jag upp landet med vad jag satt var men om man vill sätta blommor lite huller om buller är det jäääättesvårt att rita och göra en uppskattning i teckningen ungefär var man satt fröna. Men hm, foto ja, det var en bra idé. Det blir det nog i år, tusen tack för tips

Fler tips tas emot tacksamt!
Eva i Skåne
06-02-2014, 12:06
Fåglarna tar plaststickorna ibland, tror det är för att dom oftast är lite blanka. Jag tycker trä funkar bättre
Ibland inbillar jag mig att jag ska komma ihåg. Det är sämsta varianten

Jag brukar göra en lite skiss
Piccante
06-02-2014, 13:34
En del hobbyaffärer säljer glasspinnar. De är jättebra att skriva på med tuschpenna och sticker man ned dom till 2/3 så blåser de inte bort. jag har även använt lite större trästickor ca 15cm långa och 1,5 cm breda i mina land.
CITAT (Piccante @ 06-02-2014, 13:34)

En del hobbyaffärer säljer glasspinnar. De är jättebra att skriva på med tuschpenna och sticker man ned dom till 2/3 så blåser de inte bort. jag har även använt lite större trästickor ca 15cm långa och 1,5 cm breda i mina land.
Jag testade det också eftersom min sambo äter mycket piggelin

Pinnarna ruttnade efter ett par veckor nerstoppade i fuktig jord.. :/
kerstin z5-6
06-02-2014, 14:06
Biltema säljer plast stickor billigt , skriv med blyerts.Det håller flera år.
Är det grönsaker eller blommor?
Biltema säljer trästickor också,det är tänkt att tända brasor med 5kg för 49kr. de köpte jag och tänker testa i år.
CITAT (kerstin z5-6 @ 06-02-2014, 14:06)

Biltema säljer plast stickor billigt , skriv med blyerts.Det håller flera år.
Är det grönsaker eller blommor?
Jo de håller men de har en tendens att blåsa iväg eller på annat sätt försvinna. Förra året vet jag inte hur många stickor som försvann och det blev kaos med planteringen. Jag visste inte vad jag satt var så jag gissade var ungefär jag satt frön. Och så växte det inte alls eller så växte det på varandra så det blev trassligt :/
Jag sätter allt

Både grönsaker i land (dock mer strikta rader där jag enklare kan markera) och blommor (som jag ofta sätter lite här och lite där).
kerstin z5-6
06-02-2014, 18:54
ja trä tenderar att murkna , föreslår att så grönsaker som tidigare men att så sommarblommor i mindre plastburkar och skola ut sen direkt till land eller krukor , de vita plat stickorna jag talar om är tjockare -som en glass pinne och kan med blyerts stoppas ner långt.
Jag har gett upp plaststickor..även glasspinnar. Skatorna verkar samla och bygga sina bon med dessa. Markerar med sten istället. Köpte tjockare beständig färgpenna och skriver på stenen. Funkar klockrent. Stenarna går utmärkt att återanvända, vips så kändes det hela dessutom miljövänligt.
Pauline/Sthlm
07-02-2014, 10:57
CITAT (ingmet @ 06-02-2014, 23:00)

Markerar med sten istället. Köpte tjockare beständig färgpenna och skriver på stenen.
"Låter" snyggt!
malcolm
07-02-2014, 10:59
Lameller från kasserade persienner fungerar utmärkt och går att skriva på med vattenfast tusch.
Skatorna tar definitivt alla vita skyltar. Spelar ingen roll hur långt jag kör ner dem, de ser dem ändå.
För några år sedan bytte min granne sina fönster och de hade träfärgade persienner. Jag fick 2 stycken och de kommer nog räcka i måååånga år. De tycks inte skatorna se. Men jag måste skriva med tusch.
I vår skall jag också byta fönster och då lär jag få många persienner över själv. Dock vita. Får se om de får vara ifred.
Brukar också göra en enkel skiss.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.