undine
Hej!

För ett år sedan köpte jag mitt livs första växthus i kanalplast. Nu har det stått över vintern och ser förjävligt ut. Mörka och gröna beläggningar på rutorna och inuti är det en stor sörja.

Jag undrar:

1) Hur rengör jag detta till våren? Går denna gröna beläggning (mossa? mögel?) bort med vatten och en skurborste, eller bör jag använda något medel? Om jag använder medel, är det väl inte bra att använda vad som, det går väl ner i jorden och lägger sig och när jag sedan ska planera, dör fröna (eller)?

2) Jag antar att ny fräsch jord ska in. Ska jag byta ut jorden, dvs. gräva upp och kasta den gamla eller räcker det med att fylla på med ett par säckar? Behövs något gödsel eller liknande?

3) Hur skyddar man växthuset på bästa sätt över vintern? Hur skyddar man mot beläggningar? Hjälper det att köpa någon presenning och täcka över växthuset (mitt är inte så stort) eller det kommer att komma gröna beläggningar ändå? Montera ner och ta in det och förvara i förrådet är ju ingen hit biggrin.gif

Tack!
jaj-51
Rengöring på våren vanlig grönsåpa och skurborste / högtryckstvätt.
gör inget att det åker ner i jorden.

Jag byter jord ungefär vart fjärde år om jag orkar och har energi.
Gödsel behövs varje år naturligt eller konstgödsel efter eget huvud. Dosering finns på förpackningen.

Vinterskyddet är bara stängda fönster och dörrar, en del termostater till fönster öppnarna tål inte frost och behöver tas in.

kerstin z5-6
Se till att du har god luftväxling under växtperioden.Själv avlägsnar jag allt visset , all blast samt skurar med såpan under hösten .Då behövs bara en finputs på våren.
catlady
Det är faktiskt till och med så att om man inte måste ha det skinande rent så räcker det att tvätta med ljummet vatten.

En behöver inte byta ut jorden, bara förnya lite och förbättra. Jag köper 5 säckar jord för 99 kr på Bauhaus varje vår, det räcker till 5 stora pallkragar. Sedan brukar jag även köpa en påse gödsel och fördela. Blanda ordentligt med gamla jorden och voilà!
Mellan skog och gård
Vi är i samma läge med vårt lilla plastväxthus som vi satte upp förra året. Vi tömde det men skurade inte utan räknar med att göra det med såpa och ljummet vatten nu i vår.

Det här med att byta jord... Ni med mer erfarenhet, beror inte det lite på om man hela tiden planterar samma saker på samma plats? Vi har tre odlingsbäddar som vi tänkte försöka rotera växtföljden på, tex tomater bara i en bädd per gång, kanske hoppa över tomater helt fjärde året (om vi kan hålla oss...) Utöver det så planterar vi in lite blandade växter för att få bra bakterieflora i jorden, tex tagetes och basilika, och vi täcker jorden med gräsklipp, löv och kompost. Vi gjorde en rejäl grundgödsling med stallgödsel förra året och planerar att gödsla med nässelvatten och kompost framöver. Kanske lite benmjöl.

Finns det fler med goda erfarenheter av att inte byta jord?
Lucas
Har haft växthuset i 12 år nu och har bara bytt jord 1 gång. Istället har jag köpt (och delvis grävt ner) plasthinkar 15- 20-liters som jag odlar tomater och gurkor i. Den jorden byter jag ut varje år m.t.p risken för sjukdomar, kvalster, nematoder mm. Fungerar utmärkt. Fick tipset av en trg-mästare. Mellan hinkarna odlar jag allt som faller mig in, på olika ställen. Kul att exprimentera.

..............
Lucas
Nenna på Aspö
För att få bort algerna på insidan av växthuset kan man blanda en ganska stark såplösning 1-2 dl såpa/10 l vatten och blanda i 5 msk citronsyra. använd en gammal diskborste i hörnorna och skölj efter med vattenslangen så blir det rent!
kerstin z5-6
Byter man inte jord får man ju tillföra desto mer näring för optimalt växande. Jag föredrar hink odling inte bäddar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon