Full version: Orkidéer
Gröna mormor
Jag har ett antal orkidéer, mest phalenopsis, som jag haft i olika antal år. Vissa blommar om varje år, medan andra bara får nya fina friska blad och massor av tjocka fina luftrötter. Nu funderar jag på att kasta dom som inte blommat igen på över ett år. Är det lönt att vänta mer?
pejori
Ja.

Orkideer har en liten egenhet som styr deras blomning.

Dom blommar när dom vill.

Så vist ska du vänta, även om det tar ett år till.

Bassam
Hej
Ibland orkar de inte blomma på grund av näringsbrist, försöka spreja de med näring som blandad med vatten..
H.Bassam
addo
phalenopsis triggas till blomning av temperaturskillnad mellan dag och natt så ställ ut dom i skuggan i sommar så kommer dom nästan garanterat blomma om.
Gröna mormor
CITAT (Bassam @ 07-02-2014, 00:06) *
Hej
Ibland orkar de inte blomma på grund av näringsbrist, försöka spreja de med näring som blandad med vatten..
H.Bassam

Jag ger dom näring en gång var fjortonde dag. Alla behandlas lika, ändå blommar inte alla om.

CITAT (addo @ 07-02-2014, 09:15) *
phalenopsis triggas till blomning av temperaturskillnad mellan dag och natt så ställ ut dom i skuggan i sommar så kommer dom nästan garanterat blomma om.

Jag trodde att det bara var dendrobium som ville ha temperaturskillnad, men tack för tipset, då får dom hänga i träden i sommar.
bloman
CITAT (Gröna mormor @ 06-02-2014, 12:21) *
Jag har ett antal orkidéer, mest phalenopsis, som jag haft i olika antal år. Vissa blommar om varje år, medan andra bara får nya fina friska blad och massor av tjocka fina luftrötter. Nu funderar jag på att kasta dom som inte blommat igen på över ett år. Är det lönt att vänta mer?

bloman
Hej Ta bort rötter som torkat i hop sen kan du linda i rötterna med mossa du plockar i skogen och ny planterings bark och större kruka och näring så får du nog fart på blomman /Med vänlig hälsning bloman
Bassam
Hej

Vi kan studera till samman vad behöver dem för att blomma:

1 De blomma inte om jorden bli blöt eller torkat.
2 De blomma inte om de fick mycket näring.
3 De blomma inte om de fick mindre ljus.
4 De blomma inte om de fick fick samma grader dag o natt, så behöver man lämna fönster öppet på natten för att grader på natten blir mindre 10 grader minst än dagen.
5 De blomma inte om de står på gas området.

Obs
Jag tycker själv att du har olika, men de står på olika platsen, så några blomma o några är inte blomma,

H.Bassam
Gröna mormor
CITAT (Bassam @ 16-02-2014, 01:57) *
Hej

Vi kan studera till samman vad behöver dem för att blomma:

1 De blomma inte om jorden bli blöt eller torkat.
2 De blomma inte om de fick mycket näring.
3 De blomma inte om de fick mindre ljus.
4 De blomma inte om de fick fick samma grader dag o natt, så behöver man lämna fönster öppet på natten för att grader på natten blir mindre 10 grader minst än dagen.
5 De blomma inte om de står på gas området.

Obs
Jag tycker själv att du har olika, men de står på olika platsen, så några blomma o några är inte blomma,

H.Bassam

Dom står på samma ställe alla, västerfönster. Jag vattnar två gånger i månaden genom att hälla vatten på barken ovanifrån och sen låta dom stå i 5-10 minuter med vattnet i ytterkrukan. Därefter häller jag av allt vatten. Dom hinner alltså torka ut mellan gångerna.
Bassam
Hej

Kanske har du olika sorter, du kan minska gödsling och vatten till de som blommar inte.
Obs man behöver försöka.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon